I ett hus från slutet av 60-talet har vi fått en vattenskada i gillestugan pga att vatten trängt in via det kabelrör som telekabeln ligger i. Kabelröret var indraget i plattan (källarplan). Orsaken till vatteninträningen var att Telia kapat kabelröret vid telestolpen och sedan "lagat" röret med eltejp. Detta innebar att efter en tid släppte tejpen och vatten började tränga in i röret och därmed in i huset. Telestolpen där kabelröret skadades är placerad högre än huset och marken är vattensjuk. Jag undrar:

1) har någon varit med om något liknande?
2) var det praxis att dra in telekabelrör i bottenplattan (oavsett markplan eller källare) i slutet av 60-talet?
3) vad för standard gäller vid skarvning av telekabelrör i mark? Nu och slutet 1990-tal.
4) borde Telia ha insett när de kapade telekabelröret att det fanns en överhängande risk för att vatten skulle tränga in i huset eftersom huset var av aktuell årgång?

Tacksam för inspel på detta område!

Ta först reda på om det verkligen är Telia som har donat med rören....
Ta kontakt med företaget och se om de inte har försäkringar som täcker detta.

Det är en underentrepenör till Telia som gjort jobbet, men Telia står för ärendet. Diskussioner pågår och jag behöver mer info. Därav mina frågor. Är fortfarande intresserad av svar på dem.

Nu är jag ute på lite hal is. Men jag tror (med betoning på tror) att ett kabelskyddsrör är normalt inte vattentätt, det finns för att mekaniskt skydda kabeln, och för att göra det enklare att dra i en ny kabel vid behov. De skarvar som finns till kabelskyddslang är typiskt inte vattentäta.

Jag tror att man normalt sett tätar genomföringen genom husväggen.

Dvs det är tveksamt om Telia eller någon annan entrepenör är ansvariga för skadan. Det skulle i så fall vara om man kan hålla Telia ansvariga för att det inte tätades när kabeln installerades från början, på 60 talet.

Jag har flyttat många telejack i gamla 60-talshus. Det är väldigt vanligt att telekabeln kommer in i gillestugan/källaren. Ett rör som kommer utifrån in i en infälld dosa. I röret kommer televerkets markkabel, det finns ingen tätning på insidan av röret.

Tack, det är precis den här typen av info som jag behöver. Vet du något on varför man gjorde på det här sätte? Jag förutsätter att en förutsättning för detta är att kabelröret hålls tätt ...

mrfrency: Menar du att röret kommer in under grundvattennivån, dvs dräneringen?

Det kommer in i en dosa antingen i takhöjd i källaren eller i några fall i "telefonjackshöjd". Grundvattennivån är här lägre än så.

Nej, det menar jag inte. kabelröret ligger så att det lutar in mot huset, vilket innebär att om det går hål på röret någonstans så leds vattnet rakt in i huset. min slutsats är att den här typen av installationer inte förväntas gå sönder oxh onte heller ska skarvas på något sätt eftersom det finns en uppenbar risk med vatteninträngning. detta skulle jag vilja ha bekräftat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.