Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet med ett nyrenoverat badrum. Jag har upptäckt ett litet hål i fog mellan två klinkerplattor och om man trycker på den ena plattan sipprar det upp en gråvit massa. Det har antagligen kommit ner vatten under plattan!? Fogen i sig är väl inte vattentät så du undrar jag om det är farligt om det är vatten under plattorna och om det räcker med att lägga på lite mer fog för att täta hålet eller bör man riva upp allt och göra om det?

Det är alltid fukt bakom kakel om det utsätts för vattensprut typ dusch så fukten i sig ska inte vara nåt problem. Men det förutsätter förstås att det finns ett fungerande tätskikt under.
Förhoppningsvis kan nån av dom mer kunniga på forumet ha en idé om vad den gråvita massan är för nåt? så borde det inte bli av vatten bakom kakel om allt är som det ska väl?

Om du trycker på en platta och det svampar och kommer upp vatten mellan fogarna känns det faktiskt som en vattenskada ja, men svårt att svära på när man inte ser det med egna ögon.
Men golvet ska ju vara helt stumt så jag tycker det var suspekt att du kan trycka på en platta så det kommer upp vatten/massa.
Att det är vatten under plattorna spelar ingen roll, tätskiktet klarar det. Vet inte riktigt vad den gråvita massan kan vara för nått, är det inte bara skitigt vatten då?

Vatten under plattorna är helt normalt, men det skall rinna ner i brunnen. Blir det vatten stående under plattorna så kan det vara fusk med fallet, dvs det kan vara bakfall UNDER plattorna.

Att fogen spricker kan bero på stående vatten, men också på att golvet sviktar.

Ok, tack för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.