Skadan är på föreningens egendom (och ev. på grannars egendom). Det praktiska ligger på föreningen.

Om föreningen (eller snarare föreningens förs. bolag) anser att röret skadats genom åverkan i samband med er ombyggnad så kan de kräva er på ersättning, ni får i er tur kräva byggfirman.

Prata snarast med ert försäkringsbolag.

Jag förstår inte riktigt hur byggfirman resonerar. Det enda läge där detta skulle kunna vara föreningens ansvar rakt av är om rören redan läckte.

En inte ovanlig situation och det finns många olika uppfattningar om vem som ansvarar för grenrör.

I sin juridiska prövning avgörs detta av stadgarna och Bostadsrättslagen. Det är möjligt för en förening att gentemot medlemmarna ta ett större ansvar än vad Bostadsrättslagens tvingande regler stipulerar, men detta görs sällan.

I de flesta stadgar står att föreningen ansvarar för ledningar som betjänar fler än en lägenhet om föreningen försett lägenheten med ledningen. Grenrör m.m. tjänar i praktiken enbart den lägenhet som grenrör leder till (finns i undantagsfall lägenheter som har gemensamt grenrör). Stigande stammar, dvs den stamledning som grenrör ansluts till ansvarar föreningen i princip alltid för i och med att dessa i princip alltid tjänar fler än en lägenhet.

Jag skulle vilja påstå att ni svarar för att grenröret och allt annat som ryms inom er inre underhållsskyldighet. Skadorna på övriga fastigheten svarar föreningen för och täcks av föreningens fastighetsförsäkring. Detta gäller dock inte om ni varit oaktsamma (hantverkar inträknade), ex som hempularen skriver, gjort åverkan på grenrörer, för i sådant fall svarar ni för skadorna även på föreningens fastighet.

För att avgöra vart ansvaret går, såvida stadgarna inte anger annat, så prövar jag varje ledning, oavsett om det är vattenledning, eller elledning, genom att sätta fingret på ex grenröret och ställa mig frågan, tjänar detta grenrör fler än en lägenhet? Om ja, så är det föreningens ansvar, om nej är det bostadsrättshavarens ansvar.

Detta gäller inte ledningar för fastighetens uppvärmning som är undantagen, och där föreningen alltid ansvarar för allt förutom målning av radiatorer.

Ni ska givetvis kontakta ert försäkringsbolag avseende bostadsrättsförsäkringstillägget och göra en formell skadeanmälan och även se till att föreningen gör en skadeanmälan gentemot föreningens försäkringsbolag.

De flesta gånger brukar sådana här tråkiga saker lösa sig.

Jag har pratat med Folksam (vårat fb) nu och de säger precis som "hempularen" att skador på fastigheten ska gå på förenigens försäkring.. Hoppas bara deras försäkringsbolag inte strular nu.. Handläggaren på Folksams byggskadeavdelningen jag var i kontakt med behövde tre saker:
1) kopia på besiktingsprotokollet från Vått & Torrt (fuktmätningen)
2) Föreninges stadgar
3) Brev från XXXXXXX där de beskriver anledningen till varför de backat ur..

Så nu är det bara vänta på att Vått & Torrt ringer tillbaka till som de sa att de skulle göra kl13.30 :rolleyes: så jag kan framföra önskan från Folksam.. Samt att få det där brevet skrivet från snickarna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.