2 361 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vattenskada under byggtiden - Vad göra??
Hej,
Vi söker råd och tips!
Under monteringsdag 5 av vårt Älvsbyhus släppte huvudledningen med vatten i grovtvättstugan och hela bottenvåningen blev blötlagd, 3-5 cm vatten precis över allt. Huset har nu fått torka ut och återmontering görs enligt order från försäktingsbolaget åt Monteringsfirman. Slutbesiktning är än inte genomförd.
Söker nu goda råd och tips om hur vi skall aggera.
Kan detta verkligen betraktas som ett nytt hus när slutbesiktning nås?
Tacksam för goda råd!
Vi söker råd och tips!
Under monteringsdag 5 av vårt Älvsbyhus släppte huvudledningen med vatten i grovtvättstugan och hela bottenvåningen blev blötlagd, 3-5 cm vatten precis över allt. Huset har nu fått torka ut och återmontering görs enligt order från försäktingsbolaget åt Monteringsfirman. Slutbesiktning är än inte genomförd.
Söker nu goda råd och tips om hur vi skall aggera.
Kan detta verkligen betraktas som ett nytt hus när slutbesiktning nås?
Tacksam för goda råd!
Spontant betraktat så är det ett nytt hus i mina ögon. Märks denna fuktskada på något sätt skall det så klart åtgärdas och du bör inför besiktningen dels vara väldigt uppmärksam på eventuella skador och spår, dels bör du kräva att man mäter fukten ordentligt.
Ungefär samma sak inträffade vid mitt bygge.
Se till att anlita en oberoende fuktutredare (Dry-IT, Anticimex mfl) som bekostas av ansvarig entreprenör. Och gör det nu! Innan slutbesiktning så ni kan få besiktningsmannen/kvinnan på er sida. Prata med er utsedda besiktningsman och informera om läget så denne vet om vad som kommer komma upp.
Om ansvarig entreprenör protesterar mot att DU tar in en oberoende fuktutredare på dennes bekostnad, fråga då hur entreprenören kan garantera att allt är tiptop. Om entreprenören menar på att allt är tiptop, se då till direkt kräva mycket förlängd garantitid. Helst med någon form av säkerhet, entreprenören kan ju välja att kursa för att slippa undan.
Se även till att allt deras arbete de gör nu kring fuktsaneringen dokumenteras ordentligt.
Lycka till / Jocke
Se till att anlita en oberoende fuktutredare (Dry-IT, Anticimex mfl) som bekostas av ansvarig entreprenör. Och gör det nu! Innan slutbesiktning så ni kan få besiktningsmannen/kvinnan på er sida. Prata med er utsedda besiktningsman och informera om läget så denne vet om vad som kommer komma upp.
Om ansvarig entreprenör protesterar mot att DU tar in en oberoende fuktutredare på dennes bekostnad, fråga då hur entreprenören kan garantera att allt är tiptop. Om entreprenören menar på att allt är tiptop, se då till direkt kräva mycket förlängd garantitid. Helst med någon form av säkerhet, entreprenören kan ju välja att kursa för att slippa undan.
Se även till att allt deras arbete de gör nu kring fuktsaneringen dokumenteras ordentligt.
Lycka till / Jocke
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Se till att verkligen hålla inne med pengar tills allt är klart.
det är viktigt vem som är ansvarig, Du kan inte hålla inne pengar från någon som inte är ansvarig, det kan bli väldigt dyrt.
Vatten är ju inget ovanligt att det kommer in i ett hus som monteras, det händer ju att det störtregnar.
Det viktiga är att det torkas ut ordentligt INNAN väggar och reglar byggs in.
Ett fuktutredningsföretag som är seriöst har RÄTT utrustning för att kontrollera detta och de har ett ansvar för de intyg de skriver att det är klart att bygga vidare.
När detta är gjort på ett rätt sätt så kan Du lungt lita på att det är ett bra nytt hus Du fått.
Låter Du någon agera med utrycket "Det går nog bra" utan att veta och ha kompetens för att veta så är det som att spela på lotteri, tyvärr finns det flest nitlotter.
Vatten är ju inget ovanligt att det kommer in i ett hus som monteras, det händer ju att det störtregnar.
Det viktiga är att det torkas ut ordentligt INNAN väggar och reglar byggs in.
Ett fuktutredningsföretag som är seriöst har RÄTT utrustning för att kontrollera detta och de har ett ansvar för de intyg de skriver att det är klart att bygga vidare.
När detta är gjort på ett rätt sätt så kan Du lungt lita på att det är ett bra nytt hus Du fått.
Låter Du någon agera med utrycket "Det går nog bra" utan att veta och ha kompetens för att veta så är det som att spela på lotteri, tyvärr finns det flest nitlotter.
Tack för alla bra tips.
Monteringsfirman anlitade vid olyckan ett mycket bra avfuktningsföretag och de skall ha dokumenterat mätningarna. Även återmonteringen skall vara dokumenterade av monteringsfiirman, vilket känns bra.
Nu börjar det så närma sig slutbesiktningen, ytskickt börjar komma på plats och nybyggarkänslan kommer så sakta tillbaka. Tyvärr måste jag säga, har inte vi utsett slutbesiktningsmannen, ångrar detta bittert och inser att detta nu måste hanteras på bästa sätt. Det borde inte vara tillåtet att avtala bort vem som utser slutbesiktningsman, tyvärr har konsumentverket granskat detta men accepterat det mot att ett ja/nej val finns. Många kryssar i "fel alternativ", i brist på kunskap vid tillfället gjorde även vi detta.
Vad är viktigt att tänka på inför slutbesiktningen för att garantitid på 2 år och byggfelsförsäkringstiden 10 år skall bli så smidiga som möjligt om det mot förmodan uppkommer fel kopplat mot det inträffade?
Monteringsfirman anlitade vid olyckan ett mycket bra avfuktningsföretag och de skall ha dokumenterat mätningarna. Även återmonteringen skall vara dokumenterade av monteringsfiirman, vilket känns bra.
Nu börjar det så närma sig slutbesiktningen, ytskickt börjar komma på plats och nybyggarkänslan kommer så sakta tillbaka. Tyvärr måste jag säga, har inte vi utsett slutbesiktningsmannen, ångrar detta bittert och inser att detta nu måste hanteras på bästa sätt. Det borde inte vara tillåtet att avtala bort vem som utser slutbesiktningsman, tyvärr har konsumentverket granskat detta men accepterat det mot att ett ja/nej val finns. Många kryssar i "fel alternativ", i brist på kunskap vid tillfället gjorde även vi detta.
Vad är viktigt att tänka på inför slutbesiktningen för att garantitid på 2 år och byggfelsförsäkringstiden 10 år skall bli så smidiga som möjligt om det mot förmodan uppkommer fel kopplat mot det inträffade?
Du kan ju alltid begära en överbesiktning precis i anslutning med din ordinarie besiktning, och då väljer du fritt vem som du vill ha som besiktningsman. I och med att du redan betalat för din besiktning kan du ju köra den och om du inte är nöjd begära en överbesiktning, inte annars...
Vi råkade också ut för att vårt tidigare hus blev vattenskadat innan vi flyttade in, (vitvarorna stals och ett avlopp gick sönder och en kran droppade) JM fixade dit munters, allt kollades kopiöst, de rev upp väggarna ca 1,5m i hela nedre botten och lät byggfläcktar stå på i flera veckor...Vi fick massor av protokoll och vårt hus blev helt ok i slutändan, dock blev inflyttningen 4 veckor försenat.
I och med att ni har ett älvsbyhus är väl alla reglar och väggar ditsatta när huset anländer, så att vänta med dessa är svårt. Har ni reglerat med vite vid förseningar?
Vi råkade också ut för att vårt tidigare hus blev vattenskadat innan vi flyttade in, (vitvarorna stals och ett avlopp gick sönder och en kran droppade) JM fixade dit munters, allt kollades kopiöst, de rev upp väggarna ca 1,5m i hela nedre botten och lät byggfläcktar stå på i flera veckor...Vi fick massor av protokoll och vårt hus blev helt ok i slutändan, dock blev inflyttningen 4 veckor försenat.
I och med att ni har ett älvsbyhus är väl alla reglar och väggar ditsatta när huset anländer, så att vänta med dessa är svårt. Har ni reglerat med vite vid förseningar?
Redigerat:
Vitet är mycket litet, men visst borde vi har rätt till mer ersättning? Det är ju trotts allt montörerns ansvarsförsäkring som åtgärdar skadan.
Känns tryggt när du säger att ni inte fått problem efteråt.
Hur länge sedan hände detta för er?
Vilken grundtyp har ni? I vårt hus fick de byta golvisoleringen från torpargrunden, inget roligt arbete precis.
Gjorde ni några åtgärder för att säkra er inför 2 och 10 årsgarantitiden?
Känns tryggt när du säger att ni inte fått problem efteråt.
Hur länge sedan hände detta för er?
Vilken grundtyp har ni? I vårt hus fick de byta golvisoleringen från torpargrunden, inget roligt arbete precis.
Gjorde ni några åtgärder för att säkra er inför 2 och 10 årsgarantitiden?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror inte att du kanm räkna med mer ersättning än vad vitet ger. Bara om det finns kvarvarande icke åtgärdade skador efter reparationen.
Saken kan komma i ett annat läge om skadan beror på grov vårdlöshet, men grov vårdlöshet är nästan samma som uppsåtligt. Dvs den handlar om fall där man ex. sätter på vattent trots att man vet att rören inte är täta. Det skall alltså handla om en skada där den "skyldige" har näst intill medvetet vandaliserat huset.
Saken kan komma i ett annat läge om skadan beror på grov vårdlöshet, men grov vårdlöshet är nästan samma som uppsåtligt. Dvs den handlar om fall där man ex. sätter på vattent trots att man vet att rören inte är täta. Det skall alltså handla om en skada där den "skyldige" har näst intill medvetet vandaliserat huset.
Vi hade platta på mark, och den borrades friskt i för att mäta fukthalt mm. Men väggarna hade tagit upp mest fukt för vår del...
Vi var mycket noga med att berätta vad som hänt när vi 2005 sålde huset för de nya ägarna, men alla papper var ju i ordning och det fanns inga problem kvar....( huset var från 1999).
Kan berätta att vi inte fick något vite, pga vårt hus var ett visningshus vi köpte, men som vi inte ännu fått tillträde till. Men vi fick som goodwill flytten betald från lägenheten till huset värd då ca 13 000kr.
Vi var mycket noga med att berätta vad som hänt när vi 2005 sålde huset för de nya ägarna, men alla papper var ju i ordning och det fanns inga problem kvar....( huset var från 1999).
Kan berätta att vi inte fick något vite, pga vårt hus var ett visningshus vi köpte, men som vi inte ännu fått tillträde till. Men vi fick som goodwill flytten betald från lägenheten till huset värd då ca 13 000kr.
Redigerat:
Klicka här för att svara
