Hejsan!
Jag skulle behöva ha lite råd ifrån er på forumet. Det är nämligen så att jag fick en ny värmeväxlare till poolen installerad på en fredag , under natten åker jag och frugan in och föder barn och kommer hem på tisdag och märker att hela rummet där värmeväxlaren sitter är vattenfyllt. Jag ringer till företaget som utfört installationen och säger vad som har hänt och de skickar genast en gubbe för att fixa problemet. enl. företaget som utförde installationen av värmeväxlaren så var det ett fel på deras lim?

Jag har ringt till försäkringsbolaget och de rekommenderade att jag skulle ta kontakt med installationsföretaget för att begära en summa för att se om de accepterar den utan att dra in försäkringarna (troligtvis för de har höga självrisker)

Det som har blivit förstört är en heltäckningsmatta, arvegods, missfärgade väggar (som var nymålade) kontorsstol , frugans bröllopsklänning (behöver kemtvätt) mm.

övrigt är att jag har haft två luft avfuktare som jag har haft igång konstant sedan läckan.(fortfarande inte torrt) det tog mig två timmar att torka upp och kasta ut allt som vad blött och det kommer att ta mig ca 4 timmar till för att återställa allt som är förstört. Tillägga är att vatten har letat sig in igenom betongväggen till närliggande rum som har lite högre standard, men märker inte större problem förutom missfärgade väggar.

min fundering till er är vad som är en rimlig summa att begära?

10 000 kr.

• Gilla
JGW
  • Laddar…
Det låter konstigt. FB brukar vara ultrasnabba på att få ut ett företag för att fuktsanera med luftavfuktare etc. Oavsett ska du ju anmäla skadan till till FB.

Ersättning för egen tid och affektionsvärde är inte rimligt att du begär, det får du inte om det blir en försäkringsskada heller.

Summan är omöjlig att svara på utan mycket mer information;
* Hur stort är rummet med den förstörda heltäckningsmattan?
* Var kontorsstolen från IKEA eller Herman Miller?
* osv.

Du skriver vidare att "rummet intill har högre standard" - vad menar du med det? Finns det risk att det är organiskt material blivit skadat i golv och väggar? (Utöver heltäckningmattan)?

Du ska ha ersättning för din kostnad för avfuktare (el och hyra)

Fel post!!

Redigerat:
Va?

mexitegel mexitegel skrev:
Va?
Helt fel, sorry!
Tar bort om det går (y)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.