9 386 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Vattenskada i mitt garage från grannens gräsmatta.
Tänker att det kan vara de här halvplattorna som kanske legat där. (Grannens gård) Halva garagelängan har iaf ett dike(bilden).T TypRätt skrev:Ok nu spelar det inte så stor roll för vilken åtgärd du behöver göra men jag tycker det ser ut som att det alltid varit så där mot grannens fastighet. Alltså en dålig konstruktion redan från början, eller är det så att grannen vid något tillfälle höjt tomten längst garaget för att jämna ut ytan för att lättare kunna gå där och komma till baksidan?
Jag är osäker på om du ens kan ta det på din försäkring men försäkringar brukar fungera så att den som har råkat ut för en skada anmäler det till sitt försäkringsbolag samt betalar sin självrisk och bolaget betalar då för åtgärd. Om det är någon annan som har orsakat skadan så kommer ditt försäkringsbolag kräva igen pengarna från den andres försäkringsbolag (ofta hemförsäkringen) eller direkt från den andre personen om denne saknar försäkring (därför är det så viktigt att ha en hemförsäkring!). Du kan sen komma överens med den andre hur stor del av självrisken som denne går med på att betala och om denne nekar helt kan du stämma i domstol för att försöka få personen att stå för självrisken.C cleverbot skrev:
För fordon (i alla fall om det bara är fordonsskador) och kanske något mer fungerar det lite annorlunda där den som anses vara vållande "automatiskt" är den som får betala sin självrisk och den som blev lidande slipper sin självrisk
Om grannen packat jord mot ditt garage varför skulle det bli ett försäkringsärende? Grannen får stå för reparationen.C cleverbot skrev:Hejsan jag bor i ett fristående radhus där grannens gräsmatta ligger mot mitt garage. Det är ca en halvmeter höjdskillnad och de verkar som om grannen packat jord mot mitt garage.
Hela garaget (sidan mot grannen) ca 20m är fuktskadad. Fasadpanelen längst ner har helt blivit till jord märkte jag när jag kollade omfattningen på skadan (bild).
Vad finns det för regler kring dränering mellan tomter?
Tar jag de här på min hemförsäkring eller grannens ansvarsförsäkring?
Tacksam för svar
Det går inte på min försäkring även om jag ägde andra sidan av garaget med. För att man ska få försäkringspengar ska tydligen skadan uppstått plötsligt(ex. vid översvämningar). Det jag kan göra är att ge grannen en betalningskrav då kan han kräva pengar från sitt försäkringsbolag för "ansvar". Men jag tycker det är viktigt med gramsämja så vi får lösa det tillsammans. Antagligen står jag för fasaden/gips/isolering och reglar och han ansvarar för att det inte händer igen. Alltså gräver dike och sätter upp fungerande avrinning och fuktspärr.S hjulia skrev:Jag är osäker på om du ens kan ta det på din försäkring men försäkringar brukar fungera så att den som har råkat ut för en skada anmäler det till sitt försäkringsbolag samt betalar sin självrisk och bolaget betalar då för åtgärd. Om det är någon annan som har orsakat skadan så kommer ditt försäkringsbolag kräva igen pengarna från den andres försäkringsbolag (ofta hemförsäkringen) eller direkt från den andre personen om denne saknar försäkring (därför är det så viktigt att ha en hemförsäkring!). Du kan sen komma överens med den andre hur stor del av självrisken som denne går med på att betala och om denne nekar helt kan du stämma i domstol för att försöka få personen att stå för självrisken.
För fordon (i alla fall om det bara är fordonsskador) och kanske något mer fungerar det lite annorlunda där den som anses vara vållande "automatiskt" är den som får betala sin självrisk och den som blev lidande slipper sin självrisk
Jag tror inte det finns nån att skylla på och ingen annan motpart som går att få att betala det där.. försäkringsbolag betalar aldrig för sånt där..
Orsaken är dålig konstruktion från början med trä för nära mark och inte dränerat som det ska..
Man behöver gräva ur lite gjuta/ mura en ny kant med vettig högre höjd och se till att fungerande dränering säkerställs..
Troligen finns liknande skador på flertalet garage i området..
Vem som ska betala?
Ja respektive garageägare troligen och man behöver troligen grannens tillstånd att göra jobbet och få ner dränering då man behöver tillgång till grannens mark tillfälligt under arbetet..
Så att hävda att det är grannen eller försäkringen som ska betala kommer med stor sannolikhet inte att lyckas och är nog rätt grundlös tanke
Troligen ser grannens garagevägg mot 3 grannen lika illa ut om man börjar kolla lite mer..
Även om grannen eller nån som bodde där när området byggdes fyllde upp lite för mycket så kommer ts behöva tillgång till grannens tomt för slla åtgärder så att ställa orimliga krav kommet nog omöjliggöra tillgång till grannens mark..
Orsaken är dålig konstruktion från början med trä för nära mark och inte dränerat som det ska..
Man behöver gräva ur lite gjuta/ mura en ny kant med vettig högre höjd och se till att fungerande dränering säkerställs..
Troligen finns liknande skador på flertalet garage i området..
Vem som ska betala?
Ja respektive garageägare troligen och man behöver troligen grannens tillstånd att göra jobbet och få ner dränering då man behöver tillgång till grannens mark tillfälligt under arbetet..
Så att hävda att det är grannen eller försäkringen som ska betala kommer med stor sannolikhet inte att lyckas och är nog rätt grundlös tanke
Troligen ser grannens garagevägg mot 3 grannen lika illa ut om man börjar kolla lite mer..
Även om grannen eller nån som bodde där när området byggdes fyllde upp lite för mycket så kommer ts behöva tillgång till grannens tomt för slla åtgärder så att ställa orimliga krav kommet nog omöjliggöra tillgång till grannens mark..
Hur ser det ut från utsidan?C cleverbot skrev:Hejsan jag bor i ett fristående radhus där grannens gräsmatta ligger mot mitt garage. Det är ca en halvmeter höjdskillnad och de verkar som om grannen packat jord mot mitt garage.
Hela garaget (sidan mot grannen) ca 20m är fuktskadad. Fasadpanelen längst ner har helt blivit till jord märkte jag när jag kollade omfattningen på skadan (bild).
Tacksam för svar
Och jag anar att det är en betongplatta på mark som reglarna i väggen har haft kontakt med. Det är ju en riskkonstruktion som man länge har känt till och antagligen har ditt försäkringsbolag undantagit denna typ av konstruktionsskador tyvärr. Och det är inte grannens fel för den nedbrytningen i träkonstruktionen har pågått i säkert 30 år.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Varför tror du att en försäkring ska täcka det här? Det är solklart felkonstruerat, det här blir egna pengar, och det finns bara en enda ordentlig lösning och det är att mura upp väggen till ovan marknivå.
Kontakta ditt försäkringsbolag och kolla vad de säger.C cleverbot skrev:Hejsan jag bor i ett fristående radhus där grannens gräsmatta ligger mot mitt garage. Det är ca en halvmeter höjdskillnad och de verkar som om grannen packat jord mot mitt garage.
Tacksam för svar
Akta grannens gräsmatta och plattsättning...
Nu tänker jag som så, att ska detta åtgärdas krävs tillstånd från grannen att jobba på hans mark.
Handskotta, bygga mur, skydda mot vatteninträngning från grannens tomt, dränera, leda vattnet från dräneringen vart?
Köra in allt material.
Riva din vägg som tydligen var skadad. Allt jobb från grannens mark.
Förmodligen några meter från din vägg.
Hur glad blir grannen om du kör igång, är väl en berättigad fråga?
Oavsett måste du komma överens med denne.
- En fråga. Hur bred är ditt garage, räknat från utsidan mot grannen?
- TS skrev: Garaget är en egen fastighet som till viss del sitter ihop med mitt hus.
Du äger således två fastigheter?
Och hur bred är då den fastigheten mellan ditt hus och gränsen till grannen?
Nu tänker jag som så, att ska detta åtgärdas krävs tillstånd från grannen att jobba på hans mark.
Handskotta, bygga mur, skydda mot vatteninträngning från grannens tomt, dränera, leda vattnet från dräneringen vart?
Köra in allt material.
Riva din vägg som tydligen var skadad. Allt jobb från grannens mark.
Förmodligen några meter från din vägg.
Hur glad blir grannen om du kör igång, är väl en berättigad fråga?
Oavsett måste du komma överens med denne.
- En fråga. Hur bred är ditt garage, räknat från utsidan mot grannen?
- TS skrev: Garaget är en egen fastighet som till viss del sitter ihop med mitt hus.
Du äger således två fastigheter?
Och hur bred är då den fastigheten mellan ditt hus och gränsen till grannen?
Redigerat:
Den andre fastighetsägaren har enligt vad som syns på bilden lagt igen ett "dike" på sin tomt samt också lagt i cementplattor tätt och lutande mot din grund.
Han tar inte längre hand om vattnet från sin tomt utan leder det mot din vägg!
O andra sidan kan man fundera om grannen skulle fortsatt med att ta hand om vattnet från din fastighet i all framtid?
Vilket ändå inte kan vara rätt?
Han tar inte längre hand om vattnet från sin tomt utan leder det mot din vägg!
O andra sidan kan man fundera om grannen skulle fortsatt med att ta hand om vattnet från din fastighet i all framtid?
Vilket ändå inte kan vara rätt?
Redigerat:
Det är grannens ansvar så låt grannen stå för kostnadenC cleverbot skrev:
Klicka här för att svara