Hej experter!

På isolerad vind ovanför garage har jag förvarat refill till Torrbollen. Emballaget har tydligen inte varit tätt, så refillen har börjat sluka fukt och deponerat den resulterande saltlösningen på vindens golv. Saltlösningen har sedan runnit ner genom bjälklaget och droppat ner från taket i garaget under, det var så jag upptäckte skadan.

1. Vad behöver jag göra för att åtgärda skadan? Det verkar som att bärande delar av konstruktionen är blöta, och att byta dessa ser jag knappt ens som möjligt. Räcker det att torka upp ordentligt* och kanske applicera Prickfri eller annat gift? Alla genvägar välkomnas!

*går det ens att torka upp när träet är blött av 77% kalciumklorid, enligt tillverkaren? Om det blir torrt, kommer kvarvarande salt i träet bara att dra åt sig ny fukt på en gång? Kan jag köra med avfuktare så att det för alltid är väldigt torrt i garaget inkl vind, så att ingen ny fukt finns att suga upp? Ett svagt hopp är/var att ingen påväxt sker i så stark saltlösning, men det ser lite oroväckande ut på bilderna tycker jag.

2. Försäkringsbolaget sa Nej Tack när jag kontaktade dem, och hänvisade mig till tillverkaren. Tillverkaren har erbjudit mig ett nytt trepack refill... Vem av dem ska jag gå på hårdare? Eller är det i lagens mening så att jag får skylla mig själv?

Vind med synliga skador på bjälklaget orsakade av saltlösning från en torrboll/refill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag och golv med synliga saltfläckar och fuktskador från läckande Torrboll-refill.
Skapa konto
Skador på vindsgolv orsakade av läckande Torrbollsrefill med synliga saltlösningar och fuktskador på träbjälkar.
Skapa konto

Jag är ingen expert inom ämnet så ta mitt svar med en näve sylt!

Men det där ser inte alls farligt ut! Se till att det torkar och återställ sedan och gå vidare :)

• Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Problemet med saltlösningen är som sagt att saltet hela tiden ligger och drar åt sig fukt. Den största faran är att spik och skruv som håller ihop takstolen rostar sönder. Vilket jag tror sker innan träet ev blir skadat.
Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. om det går att på något sätt sanera, suga upp eller omvandla?

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är kalciumklorid i torrbollen och det är ett vattenlösligt salt. Så torka med vatten om och om igen och sätt slutligen en fläkt för att torka upp så att det inte möglar.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är kalciumklorid i torrbollen och det är ett vattenlösligt salt. Så torka med vatten om och om igen och sätt slutligen en fläkt för att torka upp så att det inte möglar.
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska torka träet och sen blöta det, och så upprepa? Jag misstänker att saltet ändå stannar kvar i träet, då salt inte dunstar med vattnet det är löst i. Om man inte tillsätter väldigt mycket vatten, som när man sköljer ut tvättmedel ur kläder tex. Men jag har svårt att se hur det ska gå till.

Oldboy Oldboy skrev:
Problemet med saltlösningen är som sagt att saltet hela tiden ligger och drar åt sig fukt. Den största faran är att spik och skruv som håller ihop takstolen rostar sönder. Vilket jag tror sker innan träet ev blir skadat.
Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. om det går att på något sätt sanera, suga upp eller omvandla?
Rost hade jag inte ens tänkt på. Tack för varningen! Kanske är klokt att dra i några extra skruvar av tålig sort nu när takstolar mm är blottlagda.

P
Kan man inte neutralisera saltet med socker....;)

• Haha
jonle336
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonle336 skrev:
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska torka träet och sen blöta det, och så upprepa? Jag misstänker att saltet ändå stannar kvar i träet, då salt inte dunstar med vattnet det är löst i. Om man inte tillsätter väldigt mycket vatten, som när man sköljer ut tvättmedel ur kläder tex. Men jag har svårt att se hur det ska gå till.
Så här menar jag:

Tag stor skurtrasa och hink med vatten. Blöt trasan och börja torka. Skölj trasan väldigt ofta i hinken och byt vattnet i hinken ofta. Håll på länge.

Torka sedan med fläkt/avfuktare.

Så här menar jag:

Tag stor skurtrasa och hink med vatten. Blöt trasan och börja torka. Skölj trasan väldigt ofta i hinken och byt vattnet i hinken ofta. Håll på länge.

Aha! Ja det skulle ju kunna funka, om saltet sitter ganska ytligt i träet. Hoppas att det gör det! Ska testa.

Så här menar jag:

Vet att salt och metall inte går bra ihop alls, men borde det inte gå fortare att skruva i någon c4 - c5 byggskruv ca 90x5mm om man är orolig för risken att saltet rostar spiken och sen bara låta det stå och torka.

N Nyfiknast skrev:
Vet att salt och metall inte går bra ihop alls, men borde det inte gå fortare att skruva i någon c4 - c5 byggskruv ca 90x5mm om man är orolig för risken att saltet rostar spiken och sen bara låta det stå och torka.
Men om saltet är kvar i och på träet borde det väl leda till att även de skruvar du skruvar in efteråt riskerar att påverkas på något sätt? Jag hade nog gjort bådadera, alltså försökt tvätta bort saltet, låtit det torka ordentligt och därefter dragit ny skruv.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Skrubba några vändor med rotborste eller diskborste jävligt noga, torka av varje vända, skruva i några 6x90 c4 skruv och hyr en avfuktare och håll lite koll på det. Bör inte bli någon större konstruktion skada av det där.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Men om saltet är kvar i och på träet borde det väl leda till att även de skruvar du skruvar in efteråt riskerar att påverkas på något sätt? Jag hade nog gjort bådadera, alltså försökt tvätta bort saltet, låtit det torka ordentligt och därefter dragit ny skruv.
En skruv med beteckningen A4 är av rostfritt syrafast stål som klarar saltvatten så några såna borde räcka för att vara safe

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.