Hej experter!
På isolerad vind ovanför garage har jag förvarat refill till Torrbollen. Emballaget har tydligen inte varit tätt, så refillen har börjat sluka fukt och deponerat den resulterande saltlösningen på vindens golv. Saltlösningen har sedan runnit ner genom bjälklaget och droppat ner från taket i garaget under, det var så jag upptäckte skadan.
1. Vad behöver jag göra för att åtgärda skadan? Det verkar som att bärande delar av konstruktionen är blöta, och att byta dessa ser jag knappt ens som möjligt. Räcker det att torka upp ordentligt* och kanske applicera Prickfri eller annat gift? Alla genvägar välkomnas!
*går det ens att torka upp när träet är blött av 77% kalciumklorid, enligt tillverkaren? Om det blir torrt, kommer kvarvarande salt i träet bara att dra åt sig ny fukt på en gång? Kan jag köra med avfuktare så att det för alltid är väldigt torrt i garaget inkl vind, så att ingen ny fukt finns att suga upp? Ett svagt hopp är/var att ingen påväxt sker i så stark saltlösning, men det ser lite oroväckande ut på bilderna tycker jag.
2. Försäkringsbolaget sa Nej Tack när jag kontaktade dem, och hänvisade mig till tillverkaren. Tillverkaren har erbjudit mig ett nytt trepack refill... Vem av dem ska jag gå på hårdare? Eller är det i lagens mening så att jag får skylla mig själv?
På isolerad vind ovanför garage har jag förvarat refill till Torrbollen. Emballaget har tydligen inte varit tätt, så refillen har börjat sluka fukt och deponerat den resulterande saltlösningen på vindens golv. Saltlösningen har sedan runnit ner genom bjälklaget och droppat ner från taket i garaget under, det var så jag upptäckte skadan.
1. Vad behöver jag göra för att åtgärda skadan? Det verkar som att bärande delar av konstruktionen är blöta, och att byta dessa ser jag knappt ens som möjligt. Räcker det att torka upp ordentligt* och kanske applicera Prickfri eller annat gift? Alla genvägar välkomnas!
*går det ens att torka upp när träet är blött av 77% kalciumklorid, enligt tillverkaren? Om det blir torrt, kommer kvarvarande salt i träet bara att dra åt sig ny fukt på en gång? Kan jag köra med avfuktare så att det för alltid är väldigt torrt i garaget inkl vind, så att ingen ny fukt finns att suga upp? Ett svagt hopp är/var att ingen påväxt sker i så stark saltlösning, men det ser lite oroväckande ut på bilderna tycker jag.
2. Försäkringsbolaget sa Nej Tack när jag kontaktade dem, och hänvisade mig till tillverkaren. Tillverkaren har erbjudit mig ett nytt trepack refill... Vem av dem ska jag gå på hårdare? Eller är det i lagens mening så att jag får skylla mig själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Prickfri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Problemet med saltlösningen är som sagt att saltet hela tiden ligger och drar åt sig fukt. Den största faran är att spik och skruv som håller ihop takstolen rostar sönder. Vilket jag tror sker innan träet ev blir skadat.
Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. om det går att på något sätt sanera, suga upp eller omvandla?
Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. om det går att på något sätt sanera, suga upp eller omvandla?
Produkter som diskuteras: "torrbollen"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska torka träet och sen blöta det, och så upprepa? Jag misstänker att saltet ändå stannar kvar i träet, då salt inte dunstar med vattnet det är löst i. Om man inte tillsätter väldigt mycket vatten, som när man sköljer ut tvättmedel ur kläder tex. Men jag har svårt att se hur det ska gå till.Claes Sörmland skrev:
Rost hade jag inte ens tänkt på. Tack för varningen! Kanske är klokt att dra i några extra skruvar av tålig sort nu när takstolar mm är blottlagda.Oldboy skrev:
Problemet med saltlösningen är som sagt att saltet hela tiden ligger och drar åt sig fukt. Den största faran är att spik och skruv som håller ihop takstolen rostar sönder. Vilket jag tror sker innan träet ev blir skadat.
Så här menar jag:J jonle336 skrev:Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska torka träet och sen blöta det, och så upprepa? Jag misstänker att saltet ändå stannar kvar i träet, då salt inte dunstar med vattnet det är löst i. Om man inte tillsätter väldigt mycket vatten, som när man sköljer ut tvättmedel ur kläder tex. Men jag har svårt att se hur det ska gå till.
Tag stor skurtrasa och hink med vatten. Blöt trasan och börja torka. Skölj trasan väldigt ofta i hinken och byt vattnet i hinken ofta. Håll på länge.
Torka sedan med fläkt/avfuktare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Aha! Ja det skulle ju kunna funka, om saltet sitter ganska ytligt i träet. Hoppas att det gör det! Ska testa.Claes Sörmland skrev:
Vet att salt och metall inte går bra ihop alls, men borde det inte gå fortare att skruva i någon c4 - c5 byggskruv ca 90x5mm om man är orolig för risken att saltet rostar spiken och sen bara låta det stå och torka.Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 164 inlägg
Men om saltet är kvar i och på träet borde det väl leda till att även de skruvar du skruvar in efteråt riskerar att påverkas på något sätt? Jag hade nog gjort bådadera, alltså försökt tvätta bort saltet, låtit det torka ordentligt och därefter dragit ny skruv.N Nyfiknast skrev:
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
En skruv med beteckningen A4 är av rostfritt syrafast stål som klarar saltvatten så några såna borde räcka för att vara safeHenningelvis skrev:
Klicka här för att svara