Efter en brand i källaren smälte avloppsrören och jag fick grannarnas avlopp in hos mig. Golv och väggar är blöta i badrum, hall och vardagsrum till följd av vattenskadan.

Föreningens förvaltare pratar om att byta ut badrumsmattan och den nedersta raden kakelplattor i badrummet.

Är det här en acceptabel renovering?! Kan de säkra tätskiktet om de gör på det sättet?

När man väl gör en renovering av badrum, måste man inte byta ut de gamla gipsplattorna mot den nya sorten? Badrummet är 10 år gammalt.

Samma sak med gipsplattorna i hall och vardagsrum, de vill skära bort den nedersta biten och behålla resten av gipsplattorna. Är det tillräckligt bra? Killen som mätte fukthalten sa att gipsplattorna är dygnsura.

Tacksam för era synpunkter om förvaltarens plan är acceptabel eller inte.

Vi fick en vattenskada nyligen i vårt badrum, i en vägg. Enligt hantverkaren som försäkringsbolagen skickade till oss så var det inte acceptabelt att byta ut bara den väggen eftersom hela tätskikten i rummet måste bytas ut. Annars kunde de inte garantera att tätskiktet skulle vara ok i framtiden. Vårt badrum var alldeles nytt, så vi hade gärna sett att så lite som möjligt skulle göras med det fick vi inte. Så det som din förenings förvaltare pratar om verkar orimligt tycker jag. Frågan är om det finns några hantverkare som går med på att göra en sådan renovering i ett badrum..? Övriga rum kan jag inte svara för... mvh anna

Hej Anna,
Tack för svar, bra att få höra hur det gick för er. Blir lättare att stå på mig. Det känns inte helt bra att de bryter tätskiktet, skär bort första 20 cm kakelplattor, sätter dit nytt gips och sedan lappar på nytt tätskikt.

Det som är så konstigt är att skaderegleraren på mitt försäkringsbolag sa att det är föreningens försäkring som ska täcka reparationen och att han har inga som helst synpunkter på hur förvaltaren löser problemet. Han ville heller inte stödja mig med att säkra att arbetet blir rätt gjort.

Men om något går fel i framtiden lär väl samma skadereglerare säga att försäkringsbolaget inte står för kostnaderna, eftersom arbetet inte var fackmannamässigt gjort...

/nejlika

De lösningar du fått föreslagna känns ju inte alls rimliga. Självklart bör hela badrummet göras, och hela gipsskivorna bytas i övriga rum.

Tyvärr så upplever jag att bastadsrättsföreningar ibland anses leva efter egna regler. Kanske är föreningens självrisk för försäkringen så hög att de inte planerar använda den, och därför vill komma så billigt undan som möjligt..

Tack för stödet. Det är ju dessutom inget rent vatten det handlar om, utan avloppsvatten. Inget vidare roligt att ha sådant kvar i väggarna, även om det lyckas torka på egen hand.

Jag upplevde det precis så, att de har egna regler jämfört med vad vi vanliga dödliga måste följa...

I
nejlika skrev:
Tack för stödet. Det är ju dessutom inget rent vatten det handlar om, utan avloppsvatten. Inget vidare roligt att ha sådant kvar i väggarna, även om det lyckas torka på egen hand.

Jag upplevde det precis så, att de har egna regler jämfört med vad vi vanliga dödliga måste följa...

Att låta vatten torka på egen hand är inte att rekommendera. Det krävs minst avfuktare till det.

M.t.p. mögelrisken skulle jag upplysa föreningens styrelse om att jag kommer att ta dit en mögelhund på egen bekostnad efter ett halvår. Finns det då indikation på mögel, blir det däremot föreningen som får ta smällen och göra om jobbet. Lämpligen sker upplysningen via brev som rekommenderas med mottagningsbevis.

Det sätter annars ner värdet på bostadsrätten och du som ägare är skyldig att upplysa spekulanterna om att du haft en vattenskada där. Mögel vill ingen leva med eftersom det gör både människor och djur sjuka.

Thomas59
Föreningens förvaltare pratar i nattmössan.

De föreslagna åtgärderna i badrummet kan inte anses som fackmannamässiga och bör ej godkännas av dig.

Att skarva tätskikt med bibehållet våtrumsskydd är i princip inte möjligt vilket i praktiken innebär att hela badrummet måste göras om.

Åtgärderna i icke våtrum är inte på samma sätt reglerade men det minsta som borde göras är torkanläggning ochj fuktmätning.

Här gäller det att sätta ner foten och vara lite tuff. Troligen försöker förvaltaren snålfixa allt och det ska du INTE tolerera.

Säljer du bostadsrätten i framtiden kommer du att få fylla i ett frågeformulär där du måste uppge att badrum och omgivande rum utsatts för en vattenskada och hur dessa åtgärdats. Kan du inte på ett nöjaktigt sätt visa att åtgärderna följer branschreglerna för våtrum kan du bli tvingad att gå med på en prutning och det kan du ju inte riskera eller hur?

Stå på dig och läs på här på forumet inför nästa kontakt med förvaltaren.

imported_Byggaren, du har gett mig svaret på vad jag kan sätta emot! De har sagt till mig att om det inte blir rätt gjort kan jag alltid klaga efteråt, men jag har undrat hur jag kan bevisa att något är fel utan att riva upp ytskiktet. Jag ska skicka iväg ett sådant brev. Tack!

Thomas59, tack för informationen om skarvning av tätskikt, bra att få höra samma sak av flera. Du har rätt, värdet på min lägenhet går ju ner om åtgärderna inte blir rätt utförda.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.