Hej! Håller på att ska måla i tvättstugen, skulle flytta undan ett vattenrör lite temporärt från väggfästet. Till min förvåning så snurrar vattenröret i genomföringen in till badrummet. Betyder det att röret sitter dåligt i kopplingen på andra sidan, eller är det gjort som en svivel?

Det är kallvattenmatningen från tvättstugan in till badrum, 15mm rör, övergår i PEX vid genomföringen in till badrum

Bilderna kanske förklarar bättre.

• Väggmonterade vattenrör i en tvättstuga, i hörnet anslutna med en genomföring från tvättstugan till badrummet, på väggen och golv av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i en vägggenomföring, rördelar synliga. Vy mot betongvägg, rör anslutet i koppling, antydan till slitage eller smuts på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
A ahalle skrev:
Det är kallvattenmatningen från tvättstugan in till badrum, 15mm rör, övergår i PEX vid genomföringen in till badrum
Det är ganska lätt att snurra ett rör i en dragen Vatette-koppling då dessa kommer försmorda från fabrik.

Det är dessutom ännu lättare att vrida på det om det inte sitter stödhylsa i röret.
Men den regeln med stödhylsa i halvhårda rör har bara funnits i ca 10år.

Samma gäller på PEX, den stumnar inte rakt av bara för man drar kopplingen.

Ingen "svivel" finns.

Krilleman Krilleman skrev:
Det är ganska lätt att snurra ett rör i en dragen Vatette-koppling då dessa kommer försmorda från fabrik.

Det är dessutom ännu lättare att vrida på det om det inte sitter stödhylsa i röret.
Men den regeln med stödhylsa i halvhårda rör har bara funnits i ca 10år.

Samma gäller på PEX, den stumnar inte rakt av bara för man drar kopplingen.

Ingen "svivel" finns.
Aah ok. Så det gör inget att jag råkade rotera den 90⁰ när jag tog slet bort röret från rörklammerna?

Badrummet och tvättstugan är totalrenoverad 2019ish

Krilleman
Nej, det brukar inte vara några problem.

Läcker det?

Krilleman Krilleman skrev:
Nej, det brukar inte vara några problem.

Läcker det?
Nej, det läcker inget.

Bonusfråga; är en klämringskopplings som fuktar lite, typ en droppe i timmen. Har provat dra åt lite, men det hjälper inte. Kan det börja läcka mer om jag låter det vara? Är ju tätskikt under, och ser besvärligt ut att ta bort kopplingen. Bör jag åtgärda?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.