13 727 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Vattenrör i nybygge?
Ok då säger jag att pex o RIR faktiskt har ett användningsområde också men som erfaren i branschen (mer än 25 år) tycker jag personligen att kopparrör är bättre även vid vatteninstallationer.
Take it or leave it Patrik men tack för en givande diskussion.
Till golvvärme används idag huvudsakligen pex, prisolrör kan användas likvärdigt men...... det är inte dess användningsområde egentligen utan då är det radisol som man använder (brun plast och tunnare cu-rör). Tyvärr lite utslaget av pexen.
rogge
rogge_vvs skrev:Det är tappvatteninstallationer hela diskusionen handlar om och det blev inte många argument kvar bara personligt tyckande med stöd av 25 år i branchen.
Visst kan jag lämna diskusionen här.
Tack skall du ha alltid roligt att diskutera.
Ett litet råd på vägen är att du skall skaffa belägg för ditt påstående
Detta kan stå dig dyrt om du gjuter in prisol eller lägger det dolt utan utbytbarhet och får underkännt vid en besiktning.
Både du och jag vet vad som står i installationreglerna och att samma kommer som allmänna råd i BBR 2006 2:2.
Tekniskalivslängden på kopparör anses vara ca 50 år, och de flesta byggherrar vill nog räkna med en längre livslängd på byggnaden. Där kommer kravet på utbytbarheten in. Du vill nog inte få undekänt på slutbesiktningen och tvingas göra om i det läget men antagligen så klarar du dig undan billigare med en ekonomisk uppgörelse.
Som sagt bara ett råd.
/Patrik
Jag undrar om du verkligen vet vad som står i installationsreglerna? Du får gjuta in prisol, du får gjuta in plusprisol, det du däremot inte ska ha är några dolda skarvar och där skarvar finnes måste dessa monteras vid ett vattentätt golv och läckage ska synas ex ett rör som sticker ut från installationsshacket/kopplingslådan. (samma regler gäller RIR)Detta kan stå dig dyrt om du gjuter in prisol eller lägger det dolt utan utbytbarhet och får underkännt vid en besiktning.
Både du och jag vet vad som står i installationreglerna och att samma kommer som allmänna råd i BBR 2006 2:2.
Tekniskalivslängden på kopparör anses vara ca 50 år, och de flesta byggherrar vill nog räkna med en längre livslängd på byggnaden. Där kommer kravet på utbytbarheten in. Du vill nog inte få undekänt på slutbesiktningen och tvingas göra om i det läget men antagligen så klarar du dig undan billigare med en ekonomisk uppgörelse.
Som sagt bara ett råd.
/Patrik
Tittar du närmare på dina RIR-tillverkare ska du se att de bygger in massvis med skarvar i dolda utrymmen tillsammans med dåligt kvalite på deras vattensäkra kopplingsboxar. Jag har påvisat svagheter för många försäljare genom åren och ännu så länge är det ingen som klarat sig genom mitt nålsöga. Senast var det LK's väggdosa 16. När de har produkter som jag anser likvärdiga koppar i kvalite, mångsidighet, lätthet att arbeta med, och de skapat en gemensam standard för storlekar och kopplingar/verktyg då använder jag pex etc om det nu inte stoppas pga nervgifterna och bensenen som fälls ut
rogge
RIR tillverkare bygger inte in dolda kopplingar i väggar, om någon gör det så är det installatörer som inte följer tillverkarens montageanvisningarna.rogge_vvs skrev:Jag undrar om du verkligen vet vad som står i installationsreglerna? Du får gjuta in prisol, du får gjuta in plusprisol, det du däremot inte ska ha är några dolda skarvar och där skarvar finnes måste dessa monteras vid ett vattentätt golv och läckage ska synas ex ett rör som sticker ut från installationsshacket/kopplingslådan. (samma regler gäller RIR)Detta kan stå dig dyrt om du gjuter in prisol eller lägger det dolt utan utbytbarhet och får underkännt vid en besiktning.
Som sagt bara ett råd.
/Patrik
Tittar du närmare på dina RIR-tillverkare ska du se att de bygger in massvis med skarvar i dolda utrymmen tillsammans med dåligt kvalite på deras vattensäkra kopplingsboxar. Jag har påvisat svagheter för många försäljare genom åren och ännu så länge är det ingen som klarat sig genom mitt nålsöga. Senast var det LK's väggdosa 16. När de har produkter som jag anser likvärdiga koppar i kvalite, mångsidighet, lätthet att arbeta med, och de skapat en gemensam standard för storlekar och kopplingar/verktyg då använder jag pex etc om det nu inte stoppas pga nervgifterna och bensenen som fälls ut
rogge
RIR system godkända enligt nordtestmetoden NT VVS 129 håller hög kvalitet och genomgår hårda tester.
Detdär med nervgifterna och bensenen har du fått helt om bakfoten läs igenom alla articklarna som du googlade ihop utan att läsa och läs mitt tidigare svar. Alla articklarna baseras på ett norskt test av många olika plaströr där ett avgav bensen, du kopplar genast ihop det med PEX röret, men det är inte sant jag har läst det norska testet någonstans men hittar det inte nu och det var PVC eller PEM röret kommer inte riktigt ihåg.
Samtliga miljömanualer och miljödatabaser jag läst tex MILAB och Miljöstiftelsen för byggsektorns Miljömanual säger att PEX är bra miljöval och att koppar skall undvikas.
Om du sedan har en annan åsikt får det stå för dig all övrig expertis är i alla fall enig.
/Patrik
Jo jag vet vad som står i installationsreglerna.Jag undrar om du verkligen vet vad som står i installationsreglerna? Du får gjuta in prisol, du får gjuta in plusprisol, det du däremot inte ska ha är några dolda skarvar och där skarvar finnes måste dessa monteras vid ett vattentätt golv och läckage ska synas ex ett rör som sticker ut från installationsshacket/kopplingslådan. (samma regler gäller RIR)
I fall du har glömt eller inte läst på länge så citerar jag dom här:
1) Anser du att prisol är utbytbart ingjutet?A.3 Utbytbarhet
Ledningar för tappvatten med kortare livslängd än byggnadens avsedda brukstid bör
vara lätt åtkomliga och lätta att byta ut.
Exempel på förläggning som kan ge utbytbara ledningar:
Synligt monterade rör t ex på vägg eller mot tak
Rör som är dolda av demonterbar panel, inklädnad eller undertak
Rör i prefabricerade våtrumskassetter
Utbytbara rör i schakt. Om ledningarna har fogar som är inbyggda i schaktet ska
detta ha serviceöppningar (lucka i schaktväggen) vid fogarna
Rörsystem som är godkänt som utbytbart.
2) Anser du att byggnaderna du gjuter in prisol i har en kortare brukstid än 50 år som anses vara kopparrörens tekniska livslängd?
/Patrik
Du läser inte vad det står, ordet bör har en mycket stor betydelse i detta fall.
Finns som sagt inget som säger att du ska ha en ledning utbytbar. Detta har diskuterats både länge och väl när de tog fram säker vatten och den nya BBR.
Det man kan tillägga är att kravet om utbytbarhet kan ställas och har ställts i vissa projekt och från en del beställare, alltså även innan säker vatten mm. Ställs kravet är det bara att rätta sig efter det, om man inte har en bättre eller likvärdig lösning som godkänds av beställaren.
rogge
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden