• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Hänt även uppe i Tranås i Småland. Visade sig vara en person i grannskapet som "lånade" vattenutkastaren till att vattna gräsmattan. Nästan svårt att förstå att det kan bli flera hundra kubik, men det blir det. :)

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
T Tompanell skrev:
Nästan svårt att förstå att det kan bli flera hundra kubik, men det blir det.
Tveksamt påstår jag. Här handlar det i så fall om över 20 liter per minut och det kan inget normalt tappställe leverera. Men visst kanske om två eller flera olika tappställen varit öppna precis hela tiden men hur sannolikt är det?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det borde ju finnas mätare uppströms också så att säga, om inte den här extra förbrukningen syns även där så är det ju uppenbart något fel.

Det är sådana mängder vatten att det knappast bara kan försvinna.

Om jag hade varit husägaren hade jag, även om det inte bara går att få en traditionell mätare installerat, själv sett till att få även en sådan som jag kan dubbelkolla med.

• Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tveksamt påstår jag. Här handlar det i så fall om över 20 liter per minut och det kan inget normalt tappställe leverera.
En vattenutkastare levererar utan problem, vid vanligt tryck, 20 liter/min :)

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
T Tompanell skrev:
En vattenutkastare levererar utan problem, vid vanligt tryck, 20 liter/min :)
Att utan problem leverera 20 l/min skulle vara det normala får du gärna styrka på lämpligt sätt. Men visst, det finns naturligtvis utkastare som levererar det.

Normalt dimensioneringsflöde är dock 12 l/min:

https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/2de0a4f214f70285ff2cd645b6f8dad4.pdf

Tabell som visar dimensioneringsflöden i liter per sekund och minut för olika vattenanordningar, inklusive 12 l/min för vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Den dagen det hamnar en elektronisk vattenmätare i något av mina hus så ska jag köpa ett par rullar aluminiumfolie och linda in den i!
Vi har årlig avläsning och ca 4 månade innan avläsningen så börjar de skicka ut nya papper som ska fyllas i och skicka in och skickar man inte in då vilket är omöjligt då det inte är rätt datum så skickar de ut nya med några veckors mellanrum, för ett par år sedan så sparade jag samtliga och skickade in med rätt avläsningsdatum.

VA Syd är då ett av bolagen som inte lämnar ut krypteringsnyckeln för de som vill ha övervakning via en "smarta hemmet" lösning.

https://remne.tech/watermeter-keys/

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sturme skrev:
Om det är samma fastighet det pratas om verkar VA Syd ha ändrat sig efter påstötning.
[länk]
Det är otvivelaktigt samma fastighet.
Alltså har VA SYD redan pudlat å ska byta mätare.

Dessvärre håller BH egna journalistiska insatser inte sällan förvånansvärt låg nivå.
Inte sällan är det som skrivs om Norge direkt fel eller bygger på missförstånd.
Inte heller denna (förlegade) artikel bidrar till ökat förtroende.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Här i Luleå går det ett larm till bolaget om förbrukningen är onormal. Då skickas tekniker till adressen som undersöker orsaken.
Detta hände min granne som för tillfället var bortrest i Kina. Turligen hade jag nyckel och kunde stänga av vattnet då kranen i gatan var trasig.
Tänk på att det är försäkringstagaren som måste anmäla skada(Folksam), Den som vattnat blommorna kan inte göra detta. Folksam kräver fullmakt.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att utan problem leverera 20 l/min skulle vara det normala får du gärna styrka på lämpligt sätt. Men visst, det finns naturligtvis utkastare som levererar det.

Normalt dimensioneringsflöde är dock 12 l/min:

[länk]

[bild]
Det där är dimensionerande minimiflöden, inte vad det blir i verkligheten.
146 kbm är dock mycket oavsett, med mindre än ett rörbrott i fastigheten.

Att vattenmätare mäter fel händer, men det är inte vanligt, oftast visar det sig också att det inte heller är fel på mätaren utan att det varit ett läckage i fastigheten. Felfrekvensen är också mycket mindre i och med nya digitala mätare, jämfört med den gamla mekaniska typen. Därför justeras regelverket så att man istället för att byta mätare var 10 år så kommer stickprov av batcher göras som innebär att mätare kan komma att sitta ute upp till 17 år framöver.

Med det sagt kan det såklart ändå vara fel på mätaren, att den mäter eller rapporterar fel. Tidiga modeller/firmware av vissa smarta mätare som just VA-syd använder rapporterade felaktigt värde en gång per dygn, men inget som påverkade förbrukningen över tid.

Som svar till @jliljeha mfl
Läckaget i ledningsnätet är typiskt runt 15-20%, med det beaktat och att de sk. mätzonerna, ,dvs de områden där det sitter förbrukningsmätare på de större ledningarna in till områden, omfattar ett större antal förbrukare så är 146 kbm svårt att identifiera den vägen, Dessutom var detta under sommaren då det vattnas gräsmattor och fylls pooler.
För att sätta 146 kbm i perspektiv så är läckaget i Eslövs kommun antagligen minst 5000 kbm under dessa dygn.

Och det här med att inte lämna ut krypteringsnycklar anser jag vara klokt. Vattenmätaren är VA-kollektivets egendom. Flertalet mätare är inte konstruerade för att kunden ska ha direktaccess och att då släppa in potentiellt vem som helst (eftersom de inte har kontroll på en utlämnad krypteringsnyckel) är en säkerhetsrisk. Det finns också en problematik kopplad till batteribudgeten på enheten om kunden kan påverka mätaren på sådant sätt att den drar mer energi än beräknat.

De mätare som har Mbus skulle det kunna låta sig göras rent tekniskt men även här ställer batteribudgeten till det då risken är att batteriet inte håller hela mätarens planerade livslängd och den kostnaden vill VA-kollektivet inte ta.

Det är här det skiljer sig från elmätarna eftersom de inte är batteridrivna.

Däremot bör man ge tillgång till kundens vattenförbrukning och eventuella larm via API:er och "mina sidor funktionalitet för att kunden ska ges möjlighet att förstå sin egen vattenförbrukning.

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
De mätare som har Mbus skulle det kunna låta sig göras rent tekniskt men även här ställer batteribudgeten till det då risken är att batteriet inte håller hela mätarens planerade livslängd och den kostnaden vill VA-kollektivet inte ta.
De mätare som har wmbus då? Tycker du det är motiverat att inte lämna ut krypteringsnycklar till dessa heller?

Generellt ja, för privatpersoner. Vid t.ex. flytt av mätare till ny plats/fastighet som VA-verket gör eller vid ägarbyte innebär det att den med nyckeln fortfarande kan komma åt informationen från mätaren (då nyckeln i de mätare jag känner till är hårt knuten till mätaren)

Vattenförbrukningen ses som en personuppgift i de flesta fall och det ställer rätt höga krav på hanteringen. Det finns som sagt andra och bättre sätt att delge kunder sin vattenförbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.