Hello!

Jag har skaffat en vattenpump begagnad men vet inte alls vad jag ska ha för typer av kopplingar då jag aldrig sysslar med liknande.

Jag ska alltså ha denna utanför en vattenbrunn utomhus för vi ska vattna lite odlingar utomhus.

Här har ni bilder!
Begagnad vattenpump med kopplingar, utomhus med gräs i bakgrunden, använd för bevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett utlopp av en begagnad vattenpump med synliga gängor och en tryckmätare i bakgrunden.
Skapa konto
Begagnad vattenpump placerad utomhus med kopplingar mot gräsbevuxen bakgrund.
Skapa konto
Begagnad vattenpump med kopplingar och rostiga delar på gräsmark.
Skapa konto

Bra tryck, mätaren står på 3 kp/cm2:crysmile:

L Leif i Skåne skrev:
Bra tryck, mätaren står på 3 kg/cm2:crysmile:
Ärne bra? Aldrig använt en tidigare

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Robin Å Robin Å skrev:
Ärne bra? Aldrig använt en tidigare
Humor, mätaren står på 3 och du har inte monterat sakerna = Riktigt bra tryck från början.

L Leif i Skåne skrev:
Humor, mätaren står på 3 och du har inte monterat sakerna = Riktigt bra tryck från början.
Toppen.

Svårt att se dimensioner,
Tag alla saker och åk till en rörfirma så plockar dom ihop alla delar du behöver.
Det ser ut som ett hembygge med insugningsfiltret med nät på sidan, men det kan fungera perfekt i en sjö.

Robin Å Robin Å skrev:
Toppen.
Du missade ironin. Att mätaren visar tryck när den inte är ansluten betyder att den är trasig.

det ser ut som att den använts som sjövattenpump. Stor sil och en cyklonseparator, eller vad de kallas i vattenfallet.

Du bör i stället ha en bottenventil.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Svårt att se dimensioner,
Tag alla saker och åk till en rörfirma så plockar dom ihop alla delar du behöver.
Det ser ut som ett hembygge med insugningsfiltret med nät på sidan, men det kan fungera perfekt i en sjö.
Det kanske blir lättast så. Men ang de där filtret - den ska ju bara vara i en, inte alltför djup, brunn. Känns bara som att insuget blir alldeles för högt

D Daniel 109 skrev:
Du missade ironin. Att mätaren visar tryck när den inte är ansluten betyder att den är trasig.

det ser ut som att den använts som sjövattenpump. Stor sil och en syklonseparator, eller vad de kallas i vattenfallet.

Du bör i stället ha en bottenventil.
Har, som jag skrev, aldrig använt liknande saker och kan därav ingenting av dom. Lätt att missa något man aldrig hade underlag att förstå ifrån början :sweat: - men du menar alltså att den är ej kommer fungera då?

Inte tryckmätaren. Men det påverkar ju inte pumpens funktion.

D Daniel 109 skrev:
Inte tryckmätaren. Men det påverkar ju inte pumpens funktion.
Hoppashoppas

Jag tror inte att det är helt ovanligt att mätarna går sönder om man använder dem till smutsigt vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.