Har en vattenbrunn på ca 86 meter med pump nedsänkt i brunnen.
Tycker flödet är lite lite, tex om man öppnar en kran för fullt så sjunker trycket till ca 1 bar eller mindre när hydropressen är tom.
Har tyvärr inte koll på hur långt ner pumpen sitter eller hur gammal den är. skulle tro att flödet är 8 liter per min eller mindre (har dock inte mätt än) kan detta vara normalt?
Lite funderingar då..
I runda slängar, vad kostar en ny pump exkl arbete?
Har också fundering på om det är möjligt att koppla en "billig" pump från tex jula som är gjord för sughöjd på 8 meter och koppla dem i serie för att få ett bättre flöde.. kan det vara något?
Tycker flödet är lite lite, tex om man öppnar en kran för fullt så sjunker trycket till ca 1 bar eller mindre när hydropressen är tom.
Har tyvärr inte koll på hur långt ner pumpen sitter eller hur gammal den är. skulle tro att flödet är 8 liter per min eller mindre (har dock inte mätt än) kan detta vara normalt?
Lite funderingar då..
I runda slängar, vad kostar en ny pump exkl arbete?
Har också fundering på om det är möjligt att koppla en "billig" pump från tex jula som är gjord för sughöjd på 8 meter och koppla dem i serie för att få ett bättre flöde.. kan det vara något?
Bottenventil säger du, är det något som man byter eller går den att "serva"?
Hydropressen är i bra skick, har precis bytt blåsa i den.. har alltså bra flöde ända tills den är tom.. det är alltså när kranen har stått och spolat hydropressen tom som jag har mätt flödet.
Pumpen har inga problem med att få upp tryck, men som sagt det tar tid pga det låga flödet.
Och vatten finns det gott om. Fyllde badtunnan i förrgår på 2m3 utan problem, kunde fortfarande se vattnet i borrhålet efter fyllningen. Men som sagt flödet är dåligt från pumpen, det tar ca 5 timmar att fylla 2m3 vilket blir ca 6,5lit/min
Hydropressen är i bra skick, har precis bytt blåsa i den.. har alltså bra flöde ända tills den är tom.. det är alltså när kranen har stått och spolat hydropressen tom som jag har mätt flödet.
Pumpen har inga problem med att få upp tryck, men som sagt det tar tid pga det låga flödet.
Och vatten finns det gott om. Fyllde badtunnan i förrgår på 2m3 utan problem, kunde fortfarande se vattnet i borrhålet efter fyllningen. Men som sagt flödet är dåligt från pumpen, det tar ca 5 timmar att fylla 2m3 vilket blir ca 6,5lit/min
Har nu haft uppe pumpen ur brunnen..
Den var ganska rejält igenslammad.. Jag tog isär hela pumpen och gjorde rent alla 18 st "småpumpar" och nu har jag ungefär dubbla flödet. och det kan man nog inte direkt klaga på.
Har svårt att tänka mig att man skulle få upp något vatten alls med denna pump om den går åt fel håll, skall dock prova mest bara för sakens skull.. hehe. :
Edit:
Nu när man tänker på det så kan man tillåme se att den har gått åt fel håll, rotorn har "rostbeläggningen" i fel riktning mot va "turbinen" är...
Den var ganska rejält igenslammad.. Jag tog isär hela pumpen och gjorde rent alla 18 st "småpumpar" och nu har jag ungefär dubbla flödet. och det kan man nog inte direkt klaga på.
Har svårt att tänka mig att man skulle få upp något vatten alls med denna pump om den går åt fel håll, skall dock prova mest bara för sakens skull.. hehe. :
Edit:
Nu när man tänker på det så kan man tillåme se att den har gått åt fel håll, rotorn har "rostbeläggningen" i fel riktning mot va "turbinen" är...
Klicka här för att svara


