Hej!
Kort version:
Inget vatten i huset, motorskydd slår ifrån.
Verkar lite skumt inkopplad vattenpump? 1-fas? 3-fas? Ser detta verkligen rätt ut?
Elcentral:
"Vatten" = 36, 37, 38
Tyvärr vet jag inte vad det är för pump i hålet då det är en gammal borrare som har tappat bort pappren på det...
I pumphuset finns hydrofor, tryckströmbrytare, motorskydd, uttag på väggen (där jag kör frostvakt 200w).
Jag är inte så bra på el men är detta verkligen rätt?
Längre version:
Vårt vatten har slutat fungera och följande har hänt;
Lördag 7/12 ca 16:00
Vattnet slutar fungera (kranen slutade fungera inne i huset)
Jag kollar i pumphuset, motorskyddet har slagit ifrån.
Återställer/sätter igång. Inget händer på ca 15-20 sekunder, sen slår den av igen.
Söndag 8/12 08:00
Går ut till pumphuset och slår på motorskyddet, vattnet hoppar igång som vanligt och fungerar som det ska.
Onsdag 11/12 ca 12:00
Vattnet slutar fungera igen.
Går ut till pumphuset och slår på motorskyddet, det slår ifrån efter ca 20 sekunder.
Följande saker har undersökts och provats;
- En rörmockare trodde det var att det hade fryst mellan brunnen och pumphuset. Det är en sträcka på ca 1m. Jag har kört fön ner bredvid PEM-slangen och haft frostvakt bredvid foderrör under natten (med isolerad låda ovanpå).
Ingen skillnad. Tror inte själv heller att det bör ha frusit.
Det är vatten i brunnen, öppnade och tittade, ser vattennivån ca 30-50cm ner.
Provat att koppla förbi mina två björfilter (om det skulle vara att dem är så igentäppta att det påverkar) till vattenutkastare som går innan filtren. Ingen skillnad.
Fråga 1:
Är detta verkligen korrekt inkopplat med vattenpumpen? 1-fas? 3-fas? Förstår tyvärr inte så mycket av el.
Fråga 2:
Vad tror ni det är för fel för att vattnet har slutat fungera?
En teori kan vara att (vi har rätt mycket järn i vattnet) tryckströmbrytaren har "fastnat"?
Hur löser man det?
Göra själv? Måste man ta hit en elektriker? Rörmockare?
Tacksam för all hjälp jag kan få då det inte är optimalt utan vatten, speciellt nu när julen närmar sig och släkt ska komma hit
Kort version:
Verkar lite skumt inkopplad vattenpump? 1-fas? 3-fas? Ser detta verkligen rätt ut?
Elcentral:
"Vatten" = 36, 37, 38
Tyvärr vet jag inte vad det är för pump i hålet då det är en gammal borrare som har tappat bort pappren på det...
I pumphuset finns hydrofor, tryckströmbrytare, motorskydd, uttag på väggen (där jag kör frostvakt 200w).
Längre version:
Återställer/sätter igång. Inget händer på ca 15-20 sekunder, sen slår den av igen.
Går ut till pumphuset och slår på motorskyddet, vattnet hoppar igång som vanligt och fungerar som det ska.
Går ut till pumphuset och slår på motorskyddet, det slår ifrån efter ca 20 sekunder.
- En rörmockare trodde det var att det hade fryst mellan brunnen och pumphuset. Det är en sträcka på ca 1m. Jag har kört fön ner bredvid PEM-slangen och haft frostvakt bredvid foderrör under natten (med isolerad låda ovanpå).
Provat att koppla förbi mina två björfilter (om det skulle vara att dem är så igentäppta att det påverkar) till vattenutkastare som går innan filtren. Ingen skillnad.
Fråga 1:
Är detta verkligen korrekt inkopplat med vattenpumpen? 1-fas? 3-fas? Förstår tyvärr inte så mycket av el.
Fråga 2:
En teori kan vara att (vi har rätt mycket järn i vattnet) tryckströmbrytaren har "fastnat"?
Hur löser man det?
Tacksam för all hjälp jag kan få då det inte är optimalt utan vatten, speciellt nu när julen närmar sig och släkt ska komma hit
Brytarna är nere för att jag provade vilken som gick till uttaget. Satte i en lampa i uttaget inne i pumphuset och den slocknade när jag drog ner 36. Drog upp den igen och drog ner 37 och då fortsatte lampan att lysa. Samma med 38.N nicklas_json skrev:Hej!
Kort version:
Elcentral:
"Vatten" = 36, 37, 38
Längre version:
Fråga 1:
Fråga 2:
Hur löser man det?
Tacksam för all hjälp jag kan få då det inte är optimalt utan vatten, speciellt nu när julen närmar sig och släkt ska komma hit![]()
Du får inrikta dig på att mäta på elsidan. Har du inte instrument och osäker är det elektriker du ska ta hjälp av inte normalt sett rörmokare.
Tryckströmbrytaren kan vara misstänkt med din beskrivning den ligger direkt i motorkretsen och slits i kontakterna. I värsta fall pumpmotorn men den borde inte självläka.
Så en enkel och logisk kontroll/felsökning hela kedjan elektriskt är bästa enklaste sättet även om det kan sluta i något mekaniskt både pump, frysning osv men det är inte vad du ska börja titta på. Hade du varit lite van och haft en multimeter och spänningsprovare kunde du enkelt klarat det själv.
Tryckströmbrytaren kan vara misstänkt med din beskrivning den ligger direkt i motorkretsen och slits i kontakterna. I värsta fall pumpmotorn men den borde inte självläka.
Så en enkel och logisk kontroll/felsökning hela kedjan elektriskt är bästa enklaste sättet även om det kan sluta i något mekaniskt både pump, frysning osv men det är inte vad du ska börja titta på. Hade du varit lite van och haft en multimeter och spänningsprovare kunde du enkelt klarat det själv.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för info!GK100 skrev:
Du får inrikta dig på att mäta på elsidan. Har du inte instrument och osäker är det elektriker du ska ta hjälp av inte normalt sett rörmokare.
Moderator
· Stockholm
· 53 246 inlägg
Börjar med att säga att jag är inte bra på pumpar.
Bortsettt från att dte började fungera igen ett tag, så skulle det kunna vara att en fas är borta. Ex. om en huvudsäkring har gått. De finns vid elmätaren.
Om en fas till en trefas motor försvinner, så kommer motorn antingen att inte gå alls, eller gå dåligt. Motorskyddet skall då slå ifrån motorn.
Men då borde mer i huset vara strömlöst. Ungefär 1/3 del av uttag osv. går på en av de tre huvudsäkringarna.
Hur har detta fungerat, i rubriken står "nytt hus". Hur länge har det fungerat?
Bortsettt från att dte började fungera igen ett tag, så skulle det kunna vara att en fas är borta. Ex. om en huvudsäkring har gått. De finns vid elmätaren.
Om en fas till en trefas motor försvinner, så kommer motorn antingen att inte gå alls, eller gå dåligt. Motorskyddet skall då slå ifrån motorn.
Men då borde mer i huset vara strömlöst. Ungefär 1/3 del av uttag osv. går på en av de tre huvudsäkringarna.
Uppdatering:
Pratat med elektrikern. Dem kan inte se något konkret fel någonstans utifrån hur det är kopplat ertc.
Jag öppnade motorskyddet och på elektrikerns inrådan höjde jag från 2,5A till först 2,7, sen till 3. Sen till 3,5A.
Den slår fortfarande ifrån (se bilder från el-övervakning).
Det verkar som det troligaste är att pumpen "sitter fast". Har kletat igen. Något annat med pumpen.
Vad tror ni?
Mitt nästa steg nu verkar vara att rörmockare får komma hit och plocka upp pumpen för att se vad som kan vara fel.
Pratat med elektrikern. Dem kan inte se något konkret fel någonstans utifrån hur det är kopplat ertc.
Jag öppnade motorskyddet och på elektrikerns inrådan höjde jag från 2,5A till först 2,7, sen till 3. Sen till 3,5A.
Den slår fortfarande ifrån (se bilder från el-övervakning).
Det verkar som det troligaste är att pumpen "sitter fast". Har kletat igen. Något annat med pumpen.
Vad tror ni?
Mitt nästa steg nu verkar vara att rörmockare får komma hit och plocka upp pumpen för att se vad som kan vara fel.
Pumpen är installerad 2021. Vi flyttade in i huset för ca 2 månader sen.H hempularen skrev:Börjar med att säga att jag är inte bra på pumpar.
Pumpen sitter nog inte fast på grund av något klet. men elektrikern som var där, mätte den inte med instrument ( tångampermätare ) som kan visa amper som pumpen drar i drft. Då framgår det direkt om pumpen drar för mycket ström, så motorskyddet löser. Så som du beskriver med höjning till 2,7 amp så är det första man gör, kolla säkringarna, byt alla 3 för pumpen nu. Nästa steg är tryckströmbrytaren som sägs av andra, brända kontakter i den, den svarta avlånga på röret. Men är det fel där, ska en elektriker hitta det.
En elektriker ska kunna en massa knep för att hitta ett fel. Nu det med en röris, dom vet inget om el och brukar bara byta tryckvakten rakt av och tro det kan vara den, det finns rörisar som kan felsöka och har verktyg för det, men lätt räknat på ena handens fingrar. Så en elektriker, kanske en 50 åring har kunskap, men inte en 30 åring. Ring någon annan och fråga om felsökning vattenpump och det med tångampermätare för pumpen.
En elektriker ska kunna en massa knep för att hitta ett fel. Nu det med en röris, dom vet inget om el och brukar bara byta tryckvakten rakt av och tro det kan vara den, det finns rörisar som kan felsöka och har verktyg för det, men lätt räknat på ena handens fingrar. Så en elektriker, kanske en 50 åring har kunskap, men inte en 30 åring. Ring någon annan och fråga om felsökning vattenpump och det med tångampermätare för pumpen.
Moderator
· Stockholm
· 53 246 inlägg
Man borde kontrollmäta att det finns spänning på alla 3 faserna till pumpen. Innan man ger sig på dyrare experiment. Det kan du relativt lätt göra själv (ev. med lite instruktioner härifrån forumet). Köp en multimeter, kostar typ 200 kr (finns avsevärt billigare, om man söker lite). Köp en som går till minst 500V AC, de billigaste mäter ofta bara upp till 250V AC. Man vill kunna mäta 400V mellan faserna.
Är du osäker på hur man mäter så fråga. Det går att ställa till med kortslutning om man gör rejält fel.
Är du osäker på hur man mäter så fråga. Det går att ställa till med kortslutning om man gör rejält fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Motorskydd till vattenpump slår ifrån vid backspolning.
Vatten & Avlopp -
Varför slår motorskyddet till vår vattenpump ifrån hela tiden?
Vatten & Avlopp -
Motorskyddet till vattenpumpen slår ifrån 2 till 3 ggr/dag
Vatten & Avlopp -
Felsökning - motorskyddet till vattenpump slår ifrån
Vatten & Avlopp -
Motorskyddet till vattenpump hydrofor slår av
Vatten & Avlopp