Jag håller på att renovera/modifiera en rikt-och planhyvel. Idag skulle jag tjuva en fas i motorns kopplingslåda för att med hjälp av den dra en kontaktor som startar spånsugen. Då såg jag att motorn var Y-kopplad. Det måste vara fel tänkte jag, och hade precis tänkt koppla om till D-koppling. Då började jag fundera om jag verkligen hade tänkt efter ordentligt. På motorns märkplåt står det bl.a. 220/380V 50 Hz. Betyder det att lindningarna inte klarar 400V? Kan jag D-koppla motorn? Om inte, står det i så fall 400/690V på de motorer som Y/D-startas och köras på D-koppling?
 
Ja. Nej. Ja.;)
 
  • Gilla
Elias123
  • Laddar…
den motorn ska ju gå Y-kopplad om spänningen är 400v.
om du flyttar till norge som har 230v mellan faserna så får du däremot koppla om den till Delta
 
Ibland kan man även få D-koppla dem i Sverige, en hel del frekvensomformare lämnar nämligen 3x230V.
Personligen hade jag nog kopplat i manöverapparaten istället där både fas och nolla finns, det känns lite renare så att säga.

/Kent
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
D-koppla med frekvensomformare är ju vanligast om man vill köra i spannet 50-87Hz med bibehållet moment.
 
Tack så mycket, jag har fått svar på originalfrågan. Men bara av rent intresse; Om jag skulle beställa en standard asynkronmotor på, låt oss säga 3kW, som finns på hyllan hos ex. www.bevi.se Får jag då en motor märkt 230/400 eller 400/690?

Edit: Att koppla i manöverapparaten var givetvis min tänkta lösning, tills jag öppnade locket på den. Att få in någon mer kabel i den burken bedömde jag som omöjligt, och montera ytterligare en kabelförskruvning ännu omöjligare. Därav den oordodoxa lösningen.
 
kommer inte ihåg var gränsen går, men jag har en motor på 5.5kw till en vattenpump och den är 400/690volt som jag har byggt en automatisk YD-start till. men på min kompressor (V-block direktdriven från jula) är det en 3kw motor och på den är det 230/400.
 
Du får med all säkerhet en motor märkt 230/400 om du inte beställer nått annat, dom flesta elleverantörer tillåter en direktstart på max 6 kW. Men det beror mycket på vilken last man har om man behöver använda en Y/D eller inte, en mjukstart är ju inte ett så dåligt alternativ.
 
det går även att köra 500V motorer på 400V, dock tappar man lite effekt, tror det var runt 20%, men varvtalet blir rätt iaf...
 
Men var får man 690V ifrån i ett 230/400V nät ? Get inte en Y koppling 230V och D-koppling 400V över de tre lindningarna ?...

Om varje lindning tål 400V D kopplad , tål då iofs "i princip" en Y kopplad sådan motor 690V, eftersom 690V huvudspänning skulle ge 400V på lindningarna.....
men är det inte en mycket märklig benämning egentligen ??? Isolation etc påverkar ju också och den är egentligen
ämnad för 230 (Y) och 400 (D) volt över lindingarna....
 
PST skrev:
Men var får man 690V ifrån i ett 230/400V nät ?..
I ett normalt nät så har man inte 690V men däremot på vissa industrier kan man ha 690V nät för att minska kostnaderna för kablage.
 
Jo, visst kan man ha högre spänning, men för de flesta är huvudspänning 400V och fasspänning 230V, om man då skall ansluta en motor med Y/D start, varför är då motorn märkt 400/690 ???. Visst jag fattar att om den är D kopplad får den 400V per lindning, ochY kopplplar man den får den 230V per lindning,,,,Och iofs om de tål den då 690V Y kopplad, men ändå???
 
PST skrev:
varför är då motorn märkt 400/690 ???.
Den är märkt 400/690 för att visa värdena på strömmen och sånt vid olika spänningar. Du har väl ochså en markering för strömmen, typ (exempelvis) 10A/ 7A som säger att strömmen vid 400V matning är 10A medan den är 7A om motorn matas med 690V.

(Sifrorna var bara exempel tagna ur luften för att visa betydelsen på märkningen med olika spänningar. Det blir naturligtvis nått annat beroende på motorns effekt)
 
Finns det motorer som ej är avsedda för 690V, utan bara är avsedda för 400V OCH i Y/D koppling ?

Och vad står isåfall på märkplåten ?
 
Om jag har förstått saken rätt så kan en motor märkt 400/690 D-kopplas med hyvudspänningen 400V. En naturlig följd blir att lindningarna klarar 690V i Y-koppling.

En motor märkt 230/400 klarar 400V i Y-loppling, men klarar bara 230V i D-koppling.

Om nu detta är fel skall jag ta bort det här inlägget, så vänligen citera inte detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.