Hej!

Vi var idag och tittade på ett torp. Där finns inget kommunalt vatten och avlopp. Vattenpumpen till den grävda brunnen finns i jordkällaren och tas in vintertid. Vi vill gärna kunna ha tillgång till vatten även under vinterhalvåret. Enligt säljaren går det att isolera vattenpumpen. Hur fungerar detta?

Jag får då utgå från att vattenledningarna ligger på frostfritt djup (information ägarna borde ha?) vilket verkar vara på 1.1 m där torpet ligger enligt den här kartan:
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/122/122542-6417e0a002ebe53241a8956eb5313479.jpg

Tack!

En jordkällare ska aldrig gå ner i minusgrader, så det borde inte vara något problem att ha pumpen där året runt.

Har förvisso borrad brunn för egen del, så just pumpen är i borrhålet, men rören kommer upp i jordkällaren, och hydroforen står där, och det funkar utmärkt.

Blir det minusgrader i jordkällaren är det antingen för dålig jordtäckning på den eller för dåliga dörrar. Dubbla dörrar med rejäl luftspalt är att rekommendera.

Om det är ett torp med sommarvatten kan du nog inte utgå från att ledningarna från brunnen ligger frostfritt. Ingen vill gräva djupare än de måste. Det kan nog vara bra att stötta med en värmekabel i ledningen som ni slår på vid behov. Det finns redan ström i jordkällaren, gissar jag. Som redan sagts ska det aldrig bli minusgrader i jordkällaren om den är riktigt utförd med bra jordtäckning, men du kan ju skaffa en liten frostvakt och ställa in där om du tror det kan bli problem, borde inte behövas så mycket effekt i en liten jordkällare.

En jordkällare ska aldrig gå ner i minusgrader, så det borde inte vara något problem att ha pumpen där året runt.
Okej, vi får kolla och eventuellt isolera vid behov då.

Om det är ett torp med sommarvatten kan du nog inte utgå från att ledningarna från brunnen ligger frostfritt.
Nä kan vara så. Vi får fråga ägaren. Det borde han väl veta ...

Hur fungerar det med värmekablar annars? Sticker man ner dem invändigt i röret eller måste man gräva upp? Det är ca 15 meter mellan huset och jordkällaren så antar att rören är i den längden. Är det sådana här man ska ha då?
https://www.clasohlson.com/se/FrostGuard-värmekabel/Pr363467000

Ska de vara i samma längd som röret? Jag antar att de finns sådana som bara slår på när det är minusgrader?

Jo jag utgår från att det finns ström i jordkällaren om pumpen sitter där ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.