Hej!


Vi flyttade in i vår första villa för ungefär en månad sedan. Tidigare har vi bara bott i nyproducerade hyresrätter, så det här är lite nytt för oss.


Vi hade nyligen en VVS-firma här för att byta en vattenutkastare. Då upptäckte rörmokaren att avstängningsventilen till vattenmätaren inte fungerar som den ska. Den stänger inte av vattnet helt utan lämnar ett litet flöde (han uppskattade att den bara stänger till cirka 99 %).


Rörmokaren hade tyvärr bråttom iväg på semester och hann inte diskutera några lösningar, så nu försöker vi förstå hur vi bör gå vidare.


Vi misstänker att vattenmätaren också kan behöva bytas. Den är märkt 1994 och vi har kontaktat kommunen för att höra om den ska bytas.



Problemet är att vattenmätaren sitter inbyggd i en kaklad konstruktion. Det finns en regel i vardera hörnet och en planka/tvärregel upptill, vilket gör att åtkomsten är väldigt begränsad. Vi är osäkra på om det ens går att byta ventiler eller vattenmätare utan att bygga om inbyggnaden. Dessutom ligger utrymmet nära duschen, så vi vill undvika att skada tätskiktet i onödan.



Hur hade ni gjort i den här situationen?


  • Går det vanligtvis att bygga om en sådan här inbyggnad på ett bra sätt?
  • Bör man göra en större servicelucka?
  • Finns det någon lösning som inte innebär att hela konstruktionen måste rivas?

Alla råd och erfarenheter uppskattas!
 
  • IMG_4615.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4621.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4617.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4622.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4623.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses! Först och främst skulle du inte väckt den kommun som sover. Men nu kan du bara hoppas på att den somnar om.
Som det ser ut går det inte att komma åt tillräckligt bra, så du får nog plocka ner några rader kakel. Men framförallt skulle jag inte gjort någonting.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
D
Är det kommunen som är er vattenleverantör där ni bor?

Vår vattenmätare sitter inte superbra till heller men vattenbolaget har ändå problemfritt två gånger bytt mätare under de 15 år vi bott i huset. Det ser väl inte ut som att du har s k champagnekorkar (LK 80 / 81) som ventiler -- sådana skall alltid bytas.

https://www.ronneby.se/download/18.46b4d5761611ee4e45686628/1517223569586/Varning LK 580 (002).pdf

Men om ventilerna inte kan stänga av vattnet helt, lej en rörmokare som får byta ut dem. Då får du också veta om det blir knepigt inne i lådan.
 
Intet Intet skrev:
Jösses! Först och främst skulle du inte väckt den kommun som sover. Men nu kan du bara hoppas på att den somnar om.
Som det ser ut går det inte att komma åt tillräckligt bra, så du får nog plocka ner några rader kakel. Men framförallt skulle jag inte gjort någonting.
Vill hellre ha allting på de torra i och med att mätaren ser ut att vara från 1994 😅

Det ser ut att sitta på en gipsskiva, förstör man inte tätskiktet isåfall? Tänker att riva är väl alltid enkelt, min oro är mer kopplat till hur de ska byggas upp igen
 
D
Om jag uppfattat ditt badrum rätt så borde behov av tätskikt inte vara så stort just där. Men ta det lugnt nu. Grejerna har suttit där i över 30 år. Inget kommer att hända precis nu. Fråga rörmokaren när han är hemma igen om han kan byta ventilerna. Vattenmätaren behöver du inte bry dig om, den är leverantörens problem.
 
D datja skrev:
Är det kommunen som är er vattenleverantör där ni bor?

Vår vattenmätare sitter inte superbra till heller men vattenbolaget har ändå problemfritt två gånger bytt mätare under de 15 år vi bott i huset. Det ser väl inte ut som att du har s k champagnekorkar (LK 80 / 81) som ventiler -- sådana skall alltid bytas.

[länk] LK 580 (002).pdf

Men om ventilerna inte kan stänga av vattnet helt, lej en rörmokare som får byta ut dem. Då får du också veta om det blir knepigt inne i lådan.
Det stämmer, de är kommunen som byter.

Det var rörmokaren som påpekade
D datja skrev:
Om jag uppfattat ditt badrum rätt så borde behov av tätskikt inte vara så stort just där. Men ta det lugnt nu. Grejerna har suttit där i över 30 år. Inget kommer att hända precis nu. Fråga rörmokaren när han är hemma igen om han kan byta ventilerna. Vattenmätaren behöver du inte bry dig om, den är leverantörens problem.
Tack snälla, vilken yrkeskategori skulle kunna hjälpa att ”bygga om” lådan skulle du säga? Misstänker att de inte görs av rörmokare
 
D
R Robin Karlsson7 skrev:
Det stämmer, de är kommunen som byter.

Det var rörmokaren som påpekade

Tack snälla, vilken yrkeskategori skulle kunna hjälpa att ”bygga om” lådan skulle du säga? Misstänker att de inte görs av rörmokare
Be rörmokaren byta ventilet efter hans semester. Om han får problem kan han nog ge tips på någon duktig badrumskille.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.