Hej!
Vi flyttade in i vår första villa för ungefär en månad sedan. Tidigare har vi bara bott i nyproducerade hyresrätter, så det här är lite nytt för oss.
Vi hade nyligen en VVS-firma här för att byta en vattenutkastare. Då upptäckte rörmokaren att avstängningsventilen till vattenmätaren inte fungerar som den ska. Den stänger inte av vattnet helt utan lämnar ett litet flöde (han uppskattade att den bara stänger till cirka 99 %).
Rörmokaren hade tyvärr bråttom iväg på semester och hann inte diskutera några lösningar, så nu försöker vi förstå hur vi bör gå vidare.
Vi misstänker att vattenmätaren också kan behöva bytas. Den är märkt 1994 och vi har kontaktat kommunen för att höra om den ska bytas.
Problemet är att vattenmätaren sitter inbyggd i en kaklad konstruktion. Det finns en regel i vardera hörnet och en planka/tvärregel upptill, vilket gör att åtkomsten är väldigt begränsad. Vi är osäkra på om det ens går att byta ventiler eller vattenmätare utan att bygga om inbyggnaden. Dessutom ligger utrymmet nära duschen, så vi vill undvika att skada tätskiktet i onödan.
Hur hade ni gjort i den här situationen?
Alla råd och erfarenheter uppskattas!
Vi flyttade in i vår första villa för ungefär en månad sedan. Tidigare har vi bara bott i nyproducerade hyresrätter, så det här är lite nytt för oss.
Vi hade nyligen en VVS-firma här för att byta en vattenutkastare. Då upptäckte rörmokaren att avstängningsventilen till vattenmätaren inte fungerar som den ska. Den stänger inte av vattnet helt utan lämnar ett litet flöde (han uppskattade att den bara stänger till cirka 99 %).
Rörmokaren hade tyvärr bråttom iväg på semester och hann inte diskutera några lösningar, så nu försöker vi förstå hur vi bör gå vidare.
Vi misstänker att vattenmätaren också kan behöva bytas. Den är märkt 1994 och vi har kontaktat kommunen för att höra om den ska bytas.
Problemet är att vattenmätaren sitter inbyggd i en kaklad konstruktion. Det finns en regel i vardera hörnet och en planka/tvärregel upptill, vilket gör att åtkomsten är väldigt begränsad. Vi är osäkra på om det ens går att byta ventiler eller vattenmätare utan att bygga om inbyggnaden. Dessutom ligger utrymmet nära duschen, så vi vill undvika att skada tätskiktet i onödan.
Hur hade ni gjort i den här situationen?
- Går det vanligtvis att bygga om en sådan här inbyggnad på ett bra sätt?
- Bör man göra en större servicelucka?
- Finns det någon lösning som inte innebär att hela konstruktionen måste rivas?
Alla råd och erfarenheter uppskattas!
Jösses! Först och främst skulle du inte väckt den kommun som sover. Men nu kan du bara hoppas på att den somnar om.
Som det ser ut går det inte att komma åt tillräckligt bra, så du får nog plocka ner några rader kakel. Men framförallt skulle jag inte gjort någonting.
Som det ser ut går det inte att komma åt tillräckligt bra, så du får nog plocka ner några rader kakel. Men framförallt skulle jag inte gjort någonting.
Är det kommunen som är er vattenleverantör där ni bor?
Vår vattenmätare sitter inte superbra till heller men vattenbolaget har ändå problemfritt två gånger bytt mätare under de 15 år vi bott i huset. Det ser väl inte ut som att du har s k champagnekorkar (LK 80 / 81) som ventiler -- sådana skall alltid bytas.
https://www.ronneby.se/download/18.46b4d5761611ee4e45686628/1517223569586/Varning LK 580 (002).pdf
Men om ventilerna inte kan stänga av vattnet helt, lej en rörmokare som får byta ut dem. Då får du också veta om det blir knepigt inne i lådan.
Vår vattenmätare sitter inte superbra till heller men vattenbolaget har ändå problemfritt två gånger bytt mätare under de 15 år vi bott i huset. Det ser väl inte ut som att du har s k champagnekorkar (LK 80 / 81) som ventiler -- sådana skall alltid bytas.
https://www.ronneby.se/download/18.46b4d5761611ee4e45686628/1517223569586/Varning LK 580 (002).pdf
Men om ventilerna inte kan stänga av vattnet helt, lej en rörmokare som får byta ut dem. Då får du också veta om det blir knepigt inne i lådan.
Vill hellre ha allting på de torra i och med att mätaren ser ut att vara från 1994 😅Intet skrev:
Det ser ut att sitta på en gipsskiva, förstör man inte tätskiktet isåfall? Tänker att riva är väl alltid enkelt, min oro är mer kopplat till hur de ska byggas upp igen
Om jag uppfattat ditt badrum rätt så borde behov av tätskikt inte vara så stort just där. Men ta det lugnt nu. Grejerna har suttit där i över 30 år. Inget kommer att hända precis nu. Fråga rörmokaren när han är hemma igen om han kan byta ventilerna. Vattenmätaren behöver du inte bry dig om, den är leverantörens problem.
Det stämmer, de är kommunen som byter.D datja skrev:Är det kommunen som är er vattenleverantör där ni bor?
Vår vattenmätare sitter inte superbra till heller men vattenbolaget har ändå problemfritt två gånger bytt mätare under de 15 år vi bott i huset. Det ser väl inte ut som att du har s k champagnekorkar (LK 80 / 81) som ventiler -- sådana skall alltid bytas.
[länk] LK 580 (002).pdf
Men om ventilerna inte kan stänga av vattnet helt, lej en rörmokare som får byta ut dem. Då får du också veta om det blir knepigt inne i lådan.
Det var rörmokaren som påpekade
Tack snälla, vilken yrkeskategori skulle kunna hjälpa att ”bygga om” lådan skulle du säga? Misstänker att de inte görs av rörmokareD datja skrev:Om jag uppfattat ditt badrum rätt så borde behov av tätskikt inte vara så stort just där. Men ta det lugnt nu. Grejerna har suttit där i över 30 år. Inget kommer att hända precis nu. Fråga rörmokaren när han är hemma igen om han kan byta ventilerna. Vattenmätaren behöver du inte bry dig om, den är leverantörens problem.
Be rörmokaren byta ventilet efter hans semester. Om han får problem kan han nog ge tips på någon duktig badrumskille.R Robin Karlsson7 skrev:
Klicka här för att svara




