2 305 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Tyst Vattenmantlad Pelletskamin? (MCZ Jazz mf)
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hej!
Vi planerar att byta ut våran nuvarande Pelletskamin (kanalansluten) mot en vattenmantlad istället så att vi kan producera varmvatten och konvertera till vattenburet system. Det enda vi stör oss på med nuvarande kamin är att ljudnivån är lite högre än vi önskar men den har ju Rökgasfläkt + Rumsfläkt + 2 Kanalfläktar så inte konstigt. En vattenmantlad har ju bara rökgasfläkten och ev en liten rumsfläkt så förhoppningsvis blir den mycket tystare.
Vi har tittat på MCZ Jazz som har ett tyst läge där inte rumsfläkten går alls dvs bara rökgasfläkten vilket borde göra den mycket tyst. Finns det någon som har en sån och kan ge lite info?
Sen undrar vi vilka andra Vattenmantlade Pelletskaminer som är "tysta", erfarenheter?
Vi planerar att byta ut våran nuvarande Pelletskamin (kanalansluten) mot en vattenmantlad istället så att vi kan producera varmvatten och konvertera till vattenburet system. Det enda vi stör oss på med nuvarande kamin är att ljudnivån är lite högre än vi önskar men den har ju Rökgasfläkt + Rumsfläkt + 2 Kanalfläktar så inte konstigt. En vattenmantlad har ju bara rökgasfläkten och ev en liten rumsfläkt så förhoppningsvis blir den mycket tystare.
Vi har tittat på MCZ Jazz som har ett tyst läge där inte rumsfläkten går alls dvs bara rökgasfläkten vilket borde göra den mycket tyst. Finns det någon som har en sån och kan ge lite info?
Sen undrar vi vilka andra Vattenmantlade Pelletskaminer som är "tysta", erfarenheter?
Produkter som diskuteras: "Kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Hejsan! Ett supersent svar men iallafall...B Betula_Pendula skrev:Hej!
Jag köpte en MCZ Ray up, utan vattenmantel, för drygt ett år sedan och jag är inte alla nöjd med kaminen. Den har krånglat, bytt rumsfläkt och tändrör. Den har matat alldeles för mycket pellets så den blev jättevarm och sotade. Detta gjorde att temperaturen i rummet varierade mellan 20-26 grader.
Appen fungerar uselt och problemet är att den inte går att styra på annat sätt, jag har bett om att få en panel flera ggr.
I tyst läge så är den ganska tyst men den sotar väldigt mycket och inget läge som man kan använda kontinuerligt.
Svensk manual följer heller inte med trots att den svenska konsumentköplagen säger att det ska finnas.
Det värsta är att varken säljaren, Ämtab i Sunne, eller den svenska och danska generalagenten bryr sig/har har kompetens att lösa problemet.
Pellersmatningen har nu löst sig då jag själv har fått koden till teknikermenyn och lyckats justera parametrarna. Nu med nästan halva mängden pelletsmatning går den bra. Men den är opålitlig och man oroar sig för nästa haveri.
Med dagens erfarenhet skulle jag aldrig köpa en kamin från MCZ eller använda mig av Ämtab AB i Sunne.
Klicka här för att svara