Bor i ett gamalt hus på 150 kvm med kökspanna och elpatron. Funderar nu på att sätta in en vattenmantlad pelletskamin som kan gå på nätter och när vi inte är hemma och kan elda. Är det ekonomiskt försvarbart att installera en vattenmantlad pelletskamin? Förbrukar ca 14000 kwh i dagsläget och sedan tillkommer det ca 4-5 kbm ved på det. Funderade på en luftvärmepump ett tag men tror inte att vi har optimal planlösning för det. Har någon erfarenhet av pelletskaminen Ego Hydro? Hur stort bränsleförråd i kaminen bör man ha för att inte behöva fylla på som en tok. Har ingen aning om hur mycket pellets som går åt per dag i genomsnitt (beror ju på hur kallt det är förstås och hur varmt man vill ha det inne).

I sverige kostar kaminen ca 38 000 men har hittat samma kamin i tyskland för 25 000. Är det någon risk att köpa den utomlands ifrån? 13 000 kan man ju ha roligare för menar jag.

Hoppas någon vänlig skäl kan hjälpa en vilsen människa!

thr00ajo skrev:
I sverige kostar kaminen ca 38 000 men har hittat samma kamin i tyskland för 25 000. Är det någon risk att köpa den utomlands ifrån?
Åk och hämta säger jag!

Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Det bästa är att jag inte ens behöver hämta den för den kommer fram till dörren för 25 000 kr. Tänkte bara om garantier och utgångar för vatten och el är samma oavsett var man köper den i för land.
Är det ingen som har denna kamin som kan ge ris eller ros?

Hur blev det, köpte du från Tyskland? Fungerar den bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.