3 150 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Vattenmantlad kamin
Ska installera en vattenmantlad kamin och istället för att montera en ackumulatortank så tänkte jag använda en befintlig elpanna och docka den emot. Är en 15 år gammal ivt aw490. Det finns cirkulationspump och shunt samt expkärl i anslutning till pannan.
Är det möjligt tror ni? Tacksam för svar
Är det möjligt tror ni? Tacksam för svar
Hej Kan du höra av dig hur det gick med detta projekt. Jag sitter i samma sits och funderar på samma sak. mvh liss @ henrikssons.net 0705435448T Tomzon_65 skrev:
Vad händer om du eldar i kaminen och vattnet i aw290 börjar bli varmt samtidigt som shunten inte släpper ut någon värme då den inte tycker att ditt hus behöver det?
Hej, det kan /ska jag absolut göra.H handfast skrev:
Men kommer inte att börja med det förrens till sommaren. Pga att jag måste elda i min gamla kamin så länge det är vinter och kallt. Du får gärna uppdatera mig ifall du drar igång tidigare.
Det som händer är nog inte så bra antar jag, men tror nog att jag får skaffa en ackumulatortank helt enkelt och ta hjälp av någon montör som är hemma på sånt här.NICHOLAS J skrev:
1- titta på lvvp tillverkarens hemsida om de har några exempel på att koppla ihop lvvp & vedpanna.T Tomzon_65 skrev:
2- de flesta vattenmantlade pelletskaminerna har möjlighet till externa in/ut-gångar
3- att gå via en ack/arbetstank underlättar antagligen. Tanken behöver nog inte vara mer än typ 500l.
Har gått i samma tankar länge. Min Panna (Nibe VVM310 ) är förberedd för att ansluta mot en "hetvattenkrets"
Tror det är viktigt man har det stödet i pannan , så att system volymen är tillräcklig. Fick lite föreläsning av Nibe när jag köpte min att pannorna är uppbyggda på olika sätt. En del har en större system volym, som min, med en mindre andel varmvatten, som då bara går i slingor. Medans andra, vilket är vanligast, att varmvattens delen är den större volymen, och värmesystemet består av slingan i tanken. Om du har det senare, så hade jag nog undersökt grundligt om det är lämpligt att hänga på en hetvattenkrets utan ackumulatortank.
Tror det är viktigt man har det stödet i pannan , så att system volymen är tillräcklig. Fick lite föreläsning av Nibe när jag köpte min att pannorna är uppbyggda på olika sätt. En del har en större system volym, som min, med en mindre andel varmvatten, som då bara går i slingor. Medans andra, vilket är vanligast, att varmvattens delen är den större volymen, och värmesystemet består av slingan i tanken. Om du har det senare, så hade jag nog undersökt grundligt om det är lämpligt att hänga på en hetvattenkrets utan ackumulatortank.
Tror också att det räcker med 500liters.L lat skrev:
Kommer att montera dit en ackumulatortank, då det inte finns någon i min befintliga panna. Det är ju bara det vattnet som är i omlopp så att säga.
Har vattenmantlad kamin till 750L tank och ångrar att jag inte köpte en 1000L.T Tomzon_65 skrev:
Inte jätteofta men händer att hela tanken närmar sig 100C och man måste duscha en sväng för att undvika kokning.
Styr du inte kaminen mot acken?J jespgrun skrev:
En av fördelarna med pelletskaminen är ju att du kan sätta en termostat i acken som stoppar, och kaminen slutar ge värme i samma stund du stoppar den.
Hur styr du kaminen? Eldar du och bara håller koll på temperaturen? Ingen laddgrupp med styrning som varnar när du börjar komma upp i för hög temp?J jespgrun skrev:
Klicka här för att svara