Martin Fredriksson2 Martin Fredriksson2 skrev:
Får inte min vattenmantlade kamin att fungera.
Vattnet värms upp till ca 44grader väldigt snabbt. Men sen stannar det där trots att jag eldar hela dagen.
Någon som vet vsd felet kan vara?
Hej,
tror du att du kan försöka rita upp hur rörsystemet är kopplat?
Det underlättar en del.

Kan du även ta en bild på typskylten som bör sitta på baksidan av kaminen.

Ett system med så låg effekt bör nog inte ha en laddomat. Bättre att värma tank direkt utan skiktning. Möjligen med självcirkulation i början och pumpstart vid viss uppnådd temperatur.
Jag har eldat liknande system och tyckte det fungerade bra.
Problemet med kombon låg effekt+skiktning är att den laddade volymen blir så liten. Man hinner inte njuta av värmen innan den är borta igen.
Med 500liter ljummet vatten så blir det ett svagare tillskott under längre tid.
Men det beror naturligtvis också på hur resten av systemet ser ut med automatik mm.
Det finns en risk med låg temperatur i kaminens konvektordel men det var inget jag upplevde i mitt system.

A Avemo skrev:
Du har fått några förslag på vad som kan vara problem. Om du ger lite fler detaljer kanske det går att ringa in det närmare.
A Avemo skrev:
För att utgå ifrån något. Låt oss titta på följande kamin:
[länk]
Nominell effekt 10 kW varav 6 kW går till vattnet och 4 till luften. Om vi sedan gissar att acktanken är på 500 liter så går det åt ungefär 40 kWh för att värma den från 20ºC till 90ºC. För att ge 40 kWh till vattnet måste kaminen eldas med sin nominella effekt under 7 timmar och totalt producera 67 kWh. En tumregel är att man får ut ungefär 1000 kWh ur 1 m³ staplad ved om man även räknar med pannans verkningsgrad.

Så under ideala förhållanden när tank och rör är isolerade och ingenting cirkulerar ut i elementen får man elda 70 liter travad ved under 7 timmar för att värma tanken. Men eftersom det också cirkulerar i elementen och såväl tank som rör ser ut att vara oisolerade kommer det att ta längre tid och kräva mer ved.

Detta är ju bara en gissning eftersom vi inte vet vad det är för kamin eller tank. Men jag tror ändå att förklaringen till att tanken inte blir varm är att det inte eldats tillräckligt mycket. Eller att kaminen är för liten för det som begärs av den.
Alla siffror du gissade på där stämmer. Tycker det är konstigt att rören som cirkulerar runt kaminen är 42grader hela tiden när man eldar och allt annat visar 22grader. Samt att det blir ingen värme på elementen fast man eldar ifrån morgon till kväll konstant. Misstänker att kaminen är kass och inte gör det den utlovar.

Har fått väldigt många bra svar som jag måste gå igenom innan jag kan svara på allt.👍💯

För att ha något att jämföra med så har vi ett liknande system. Kaminen är på 10.5 kW (3 till rummet och 7.5 till vattnet) och när vi fått fart på elden och strypt ner tilluften till minimum så ligger temperaturen på vattnet ut från kaminen på drygt 70 grader. Temperaturen i ackumulatortanken (500l) håller sig på drygt 40.

M MWHN skrev:
För att ha något att jämföra med så har vi ett liknande system. Kaminen är på 10.5 kW (3 till rummet och 7.5 till vattnet) och när vi fått fart på elden och strypt ner tilluften till minimum så ligger temperaturen på vattnet ut från kaminen på drygt 70 grader. Temperaturen i ackumulatortanken (500l) håller sig på drygt 40.
Kan du få upp tanken till 90 grader? Isåfall hur länge får du elda då, förstår att det är beroende på utetemperatur.

L L A Axelsson skrev:
Kan du få upp tanken till 90 grader? Isåfall hur länge får du elda då, förstår att det är beroende på utetemperatur.
Nej, det högsta jag sett har varit 70 grader. Men eldar man all vaken tid så räcker det för att hålla 19 grader inne en kall och blåsig vinterdag (220 kvm halvdåligt isolerad kåk från typ 1860 i Skåne).

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Martin Fredriksson2 Martin Fredriksson2 skrev:
Misstänker att kaminen är kass och inte gör det den utlovar.
Det är förstås en möjlighet. Men dit jag vill komma är att det också är möjligt att kaminen visst gör vad den utlovar. Men det är inte bra för din tillämpning. Vattenmantlade kaminer ger en stor del av värmen till luften. Om man värmer ett rum med 4 kW i flera timmar kommer det att bli väldigt varmt där om inte rummet är stort och det är mycket kallt ute. När det händer kommer man förmodligen att minska hur mycket ved man lägger på. Och då sjunker effekten både till rummet och vattnet.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.