4 198 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
vattenledning genom grannens tomt utan servitut
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hejsan,
Jag har en brunn på min tomt som grannen har servitut på. Hans ledning går från brunnen på min tomt till sin tomt och sen vidare in till huset. Har har servitut att göra så. Min ledning går från brunnen på min tomt via hans tomt till mitt hus. Nu har vi blivit osams och han vill att meningen tas bort för att jag saknar servitut att korsa hans tomt.
Vad har jag för möjligheter nu? Jag vet att lantmäteriet kanske kan tvinga på ett officialservitut. Vet någon vad detta kostar? Att lägga en ny ledning blir väldigt dyrt med.
Hoppas någon kan hjälpa med lite råd
Jag har en brunn på min tomt som grannen har servitut på. Hans ledning går från brunnen på min tomt till sin tomt och sen vidare in till huset. Har har servitut att göra så. Min ledning går från brunnen på min tomt via hans tomt till mitt hus. Nu har vi blivit osams och han vill att meningen tas bort för att jag saknar servitut att korsa hans tomt.
Vad har jag för möjligheter nu? Jag vet att lantmäteriet kanske kan tvinga på ett officialservitut. Vet någon vad detta kostar? Att lägga en ny ledning blir väldigt dyrt med.
Hoppas någon kan hjälpa med lite råd
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Lägg gärna upp en karta på hur det ser ut så vi förstår bättre.
Men spontant verkar det löjligt att vilja ändra på det.
Sen vet jag inte om det blir dyrt att ändra på.......
Men spontant verkar det löjligt att vilja ändra på det.
Sen vet jag inte om det blir dyrt att ändra på.......
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Varför går ledningen via grannens tomt? Om brunnen ligger på din tomt?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Hur är det med pump, ligger den nere i brunnen, drivs den med ström ifrån dig?
Om vi antar att det här kommer att kosta pengar för dig, då skulle jag nog lägga dem pengarna på att borra en ny egen brunn (och stänga av strömmen om den bef. brunnen är inkopplad på din el).
Om vi antar att det här kommer att kosta pengar för dig, då skulle jag nog lägga dem pengarna på att borra en ny egen brunn (och stänga av strömmen om den bef. brunnen är inkopplad på din el).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Antagligen för att det är enklast så ..H hempularen skrev:
Lite OT;
Jag är inne och kollar på tomtkartan på www.hitta.se ibland, och är det något man slås av ofta så är det ju hur knasiga tomter kan se ut .. Såg en igår som bokstavligen (!) såg ut som ett U, och har man då huset i ena delen och brunnen i andra är det klart man drar närmaste vägen, över den (då) trevliga grannens tomt ..
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Så kan man förklara det. Det var kanske lättare att lägga meningen genom grannens tomt. Iallafall vill han ha bort den bara för att skada oss... lägga en ny ledning kostar säkert mycket
Konstigt nog har han servitut på brunnen samt ledningar och jag har inte servitut att lägga ledningen genom hans tomt...
Konstigt nog har han servitut på brunnen samt ledningar och jag har inte servitut att lägga ledningen genom hans tomt...
En slang är inte så dyr, grävningen kostar ju en slant om man inte vill ta till spaden. Jag gissar dessutom att du inte vill låta grannen se dig svettas med en spade.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tja, hade det varit mitt problem så hade jag nog valt att presentera två förslag för grannen;C Christopher Persson skrev:Så kan man förklara det. Det var kanske lättare att lägga meningen genom grannens tomt. Iallafall vill han ha bort den bara för att skada oss... lägga en ny ledning kostar säkert mycket
Konstigt nog har han servitut på brunnen samt ledningar och jag har inte servitut att lägga ledningen genom hans tomt...
1: Vi skriver ett servitut, så ledningen kan ligga kvar.
2: Jag gräver ner en ny ledning för mitt vatten, men det innebär ju två problem för dig; det finns ju en stor risk att grävaren gräver av din vattenledning, och, jag blir ju tvungen att stänga av ditt vatten för att kunna koppla om slangarna. Hur lång tid det tar att fixa, och koppla in igen? Ingen som vet ...
Exakt formulering av grannens servitut är ju intressant i det här sammanhanget. Vad har grannen rätt till?
Har grannen en egen pump på din mark som han strömförsörjer själv, och har han i så fall rätt att ha elledningen på din mark?
Om nu grannen i första hand är ute efter att vara djävlig, så är det väl okej att försöka hitta en möjlighet att svara med samma mynt.
Har grannen en egen pump på din mark som han strömförsörjer själv, och har han i så fall rätt att ha elledningen på din mark?
Om nu grannen i första hand är ute efter att vara djävlig, så är det väl okej att försöka hitta en möjlighet att svara med samma mynt.
Klicka här för att svara
