Hej! Tänkte installera en tvättmaskin i vårt badrum, el finns men vatten avlopp behövs dras under badkaret. Kommer badkar behövas flyttas på inför en installation? Behövs både E och V? Något annat att tänka på?

Fotar från vart handfat/vatten.

• Badrum med vitt kakel och ett badkar med badkarshylla. Flaskor och borste synliga. Diskussion om att installera en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GoodstuffWallerius
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här finns information angående el i badrum,
[länk]

Var man kan ansluta vattnet och avloppet beror på hur det ser ut.

Vad finns höger om bild?
Vad finns vänster om bild?

• Badrum med handfat, kran, gul såpa, grå kakel, avloppsrör och badkar med duschmunstycke. Rör kopplade under handfatet och badkaret.
    Skapa konto
Ja, där får inte maskinen plats...

Mindre variant får plats,
Handlar om vad som krävs för installation.

G
Här har du lite (AI) genererad inspiration från Balkan. Skämt och sido badkaret måste väck och man bör sätta upp en skiljeväg i glas mellan maskin och dusch
Badrum med tvättmaskin ovanför badkar, beige kakel, handfat och toalett. Förslag om glasvägg mellan maskin och dusch.
Skapa konto

• Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Tacksam om jag skulle kunna svar gällande min fråga om installation. (Fråga gäller ej storlek på badrum. Jag vet att det är litet.)

Purre
Vad menar du med behövs både E och V?

Krilleman
G GoodstuffWallerius skrev:
Tacksam om jag skulle kunna svar gällande min fråga om installation. (Fråga gäller ej storlek på badrum. Jag vet att det är litet.)
Var har du tänkt placera tvättmaskinen?

Intill badkar är enda platsen. En temporär lösning då vi behöver en tvättmaskin till nyfödd bebis kladd. Kommer renovera badrummet om något år. Försöker bara komma fram till hur jag(fackmän) enklast installerar den enligt konstens alla regler.

(E) Elektriker behövs förstår jag nu, då det är zon 2. Fast installation. Och Vvs bör ju fixa rördragningen.

Det beror väl på var du har tänkt att ta vatten och avlopp från/till men det troliga är att badkaret behöver flyttas om du vill ha rör från handfatet till nya tappkranen för tvättmaskinen. Detta borde bli snyggast att dra bakom badkaret.

• Gilla
Svidde87
  • Laddar…
Krilleman
L Laurentiusson skrev:
Det beror väl på var du har tänkt att ta vatten och avlopp från/till men det troliga är att badkaret behöver flyttas om du vill ha rör från handfatet till nya tappkranen för tvättmaskinen. Detta borde bli snyggast att dra bakom badkaret.
Du har alltså tänkt dra vatten + avlopp bakom runt badkaret?

Krilleman Krilleman skrev:
Du har alltså tänkt dra vatten + avlopp bakom runt badkaret?
Jag ger ett förslag. Vattnet skulle jag göra så utifrån bilderna. Avloppet kanske ner i tvättmaskinstratt på lämplig höjd och sedan ner i golvbrunn kanske (under bakom badkar om man kan få till lite fall).

• Gilla
GoodstuffWallerius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.