Jag skulle nog provat med en hydropress.
Typ en sån här.
IMG_8151.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Här satt jag och trodde att det var en brunn och grundvatten vi pratade om, inte en källa och att det gällde ytvatten. Så dumt av mig, särskilt eftersom alla utom TS ljuger i den här tråden.
Byt nickname

J Johnsson 56 skrev:
Fler frågor
1. När tar Rysslands orättfärdiga krig mot Ukraina slut?
2. Vem vinner det svenska riksdagsvalet?
3.Varför tar du inte värmen ur vattnet du pumpar upp istället, du verkar ju ha god tillrinning och möjlighet att dumpa 10m3 svalt vatten

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Byt nickname
Vill du ha det till dig själv?
Äsch, nu ska jag sluta mata trollet. Tror inte vi kommer längre än så här.

• Gilla
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Byt nickname
Var artig och tacksam att nån överhuvudtaget vill försöka svara dig.

• Haha
Johnsson 56
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Då kanske du har svar på din egen fråga från i förmiddags om vilken pump och slang du kan använda. Samma som igår blir nog bra.
Läs frågan igen. Jag har inte påstått att jag inte har testat. Jag frågade vilken pump jag ska välja

Om vattenytan håller sig på den nivå du förmodar är en jetpump eller pumpautomat ett bra och prisvärt val.
Djupbrunnspump kan ge högre flöde eftersom den väljas som effektivare utrustad. Nackdelen att du skall knô ner den mellan kollektorslangarna. Det finns en liten, liten risk att den fastnar om den behöver dras upp igen för service. Fråga mig inte hur jag vet. Har också varit med om att pumpen gnagde på en kollektorslang vid start. Det är nog mindre risk nuförtiden med modern motorstyrning.
Ejektorpump är det säkra alternativet då det bara är två slangar och själva ejektorn. Oberoende av djupet på vattenytan så länge håller sig över botten av borrhålet. Mindre effektiv än jetpump och djupbrunnspump

Edit: och brine:en är helt ofarlig 30% denaturerad etanol. I din borrhål späds det ut blixtsnabbt om det mot förmodan skulle läcka.

Redigerat:
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Karrock
J Johnsson 56 skrev:
Läs frågan igen. Jag har inte påstått att jag inte har testat. Jag frågade vilken pump jag ska välja
J Johnsson 56 skrev:
Min fråga är, vad jag ska använda för pump. Vågar jag sticka ner en djupbrunnspump ? I så fall vilken typ. Eller fungerar det med en jetpump ? Eller kanske en ejektorpump. Men den ska man ju klara att få ner 2 st slangar med, dels 32 mm och dels 40 mm.
Vågade du sänka en djupbrunnspump? Min rekommendation är en Grundfos SQE, de är 3", bättre än 4" när det är annat i hålet.

Fungerade det med en jetpump? Det är billigaste och enklaste lösningen, och som jag har räknat och visat borde det räcka trots att den bara kan tillgodogöra sig lite på toppen av brunnens totala smått otroliga kapacitet.

Ejektorpump tror jag inte du släpade ut för att testa med. De tycker i alla fall jag är tjorvigare att leka med.

Men jag missade att slangarna går in i källaren, så att i mitt räkneexempel dra av en meter för brunnens läge och slangfriktion var nog i överkant.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hade testat med en jetpump.
Då är det bara slang (och ev backventil) du ska ha ner i borrhålet.
Backventilen kan även sättas innan pumpen.
Det verkar som nivån på vattnet är konstant oavsett vattenurtag så då är det billigaste lösning.

En djupvattenspump hade jag inte velat ha i brunnen med andra slangar, den roterar lite när den startar och stoppar vilket riskerar att skada slangarna.
Får du ens plats med en pump och slangar i samma hål?

Med jetpump får du upp vatten.
Men kompleterat med en hydrofor eller hydropress får du ett mer komplett system( bra om du ska använda det som vatten till huset. Onödigt om du bara ska använda vattnet till att bevattna med eller tokfylla tankbilar.)

Redigerat:
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var artig och tacksam att nån överhuvudtaget vill försöka svara dig.
Jag har sett dig i flera trådar där du försöker med negativa kommentarer. Vad är grejen ? I den här tråden påstod du att det var ett dåligt alternativ att ta vatten från en energibrunn p.g.a. brinet. När du fick klart för dig att det inte höll, för att man kan byta till ett ofarligt, så gick du över till att ifrågasätta tillflöde etc. Man frågar om råd, inte efter hur det kan gå i värsta fall. Förstår du ?

J Johnsson 56 skrev:
Man frågar om råd, inte efter hur det kan gå i värsta fall.
Du har fått råd, jag föreslog ejektorpump redan i inlägg åtta om jag minns rätt.

J Johnsson 56 skrev:
Jag har sett dig i flera trådar där du försöker med negativa kommentarer. Vad är grejen ? I den här tråden påstod du att det var ett dåligt alternativ att ta vatten från en energibrunn p.g.a. brinet. När du fick klart för dig att det inte höll, för att man kan byta till ett ofarligt, så gick du över till att ifrågasätta tillflöde etc. Man frågar om råd, inte efter hur det kan gå i värsta fall. Förstår du ?
En sak man inte får glömma är att man inte kan veta viken nivå man kan ta ut tilltänka tillflödet.

Det skiljer nästan garanterat mellan vinter och sommar.
Och när man väl börjar ta ut så brukar nivån åka ner.

Min brunn som är grävd är ca 5meter djup,
Säg att jag har en tillrinning på 100liter per timme.

På vintern så ligger nivån på ca 1m djup.
På sommaren ca 2m djup och om jag vill plocka 100liter per timme så är vi nere på 4,5meter och sörplar vatten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har fått råd, jag föreslog ejektorpump redan i inlägg åtta om jag minns rätt.
Ejektorpump är bra... men klart dyrast

A Alexn72 skrev:
Ejektorpump är bra... men klart dyrast
Jag har inte sett att TS efterfrågat nått billigt alternativ, men det kan jag ju förstås ha missat.

F fribygg skrev:
Jag har inte sett att TS efterfrågat nått billigt alternativ, men det kan jag ju förstås ha missat.
Vem blir inte glad av ett billigt och bra sätt att lösa sina problem på😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.