Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag har en energibrunn. 156 meter djup som ger enorma mängder vatten. Vi har aldrig använt den som vattenkälla, men tänkte börja ta vatten från den nu, efter 25 år. Detta p.g.a. att kommunen har bytt leveransen från en borrad bykälla med jättegott vatten till tätortens vatten som smaka dy.
Min fråga är, vad jag ska använda för pump. Vågar jag sticka ner en djupbrunnspump ? I så fall vilken typ. Eller fungerar det med en jetpump ? Eller kanske en ejektorpump. Men den ska man ju klara att få ner 2 st slangar med, dels 32 mm och dels 40 mm. Vattenivån är 3 meter ner och ingen risk för att pumpen går torr. Oavsett vilken pump. Måste jag ha hydrofor eller räcker det med hydropress ? Slangarna går in genom källarväggen på 70 cm djup.
Min fråga är, vad jag ska använda för pump. Vågar jag sticka ner en djupbrunnspump ? I så fall vilken typ. Eller fungerar det med en jetpump ? Eller kanske en ejektorpump. Men den ska man ju klara att få ner 2 st slangar med, dels 32 mm och dels 40 mm. Vattenivån är 3 meter ner och ingen risk för att pumpen går torr. Oavsett vilken pump. Måste jag ha hydrofor eller räcker det med hydropress ? Slangarna går in genom källarväggen på 70 cm djup.
Om du får omsättning i borrhålet borde mer energi kunna utvinnas,
Vad har du för vätska i kollektorslangarna? Om det är nått giftigt/ hälsofarligt kanske det inte är så smart att ha vattentäkt i samma borrhål.
Vad har du för vätska i kollektorslangarna? Om det är nått giftigt/ hälsofarligt kanske det inte är så smart att ha vattentäkt i samma borrhål.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Energin från brunnen är kanonbra. Jag vet bara att det heter brine. En ny bergvärmepump från Thermia.Från början Nibe Fighter.F fribygg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Vad hjälper det OM du får nått hälsovådligt i vattnet?J Johnsson 56 skrev:
Om man ska ta ut värme och vatten från samma borrhål är det nog säkrare att pumpa upp vatten och utvinna energi med en vp för att sen återföra vattnet till marken på annan plats.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Nu frågade jag om vilken pump. Inte ev. läckage från kollektorslangarna.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Om man är orolig för läckage så kan man byta till ett icke hälsovådligt alternativF fribygg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Bästa svaret
Jetpump som är luftfri i sugslang och pumphus kan suga 7 - 8 meter (kanske tom. till 9 m vid ideala situationer) ned i djup gentemot pumpens intag och då behöver du bara en enkel slang med sil och backventil.
Vill du alltid ha tryck och pumpen startar när du börja tappa vatten så köper du en pumpautomat med jetpump, mindre hydropress och med tryckbrytare för runt 2-3 tusen kronor, typ liknande https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619 och motsvarande hos jula, clas i sjön mfl. Skall den vara dricksvattengodkänd (och du bryr dig om sådant) så blir den dyrare och typ titta hos Rinkaby rör och motsvarande.
Det som är intressant är hur fort vattenytan i borrhålet sjunker och vilken djup det stannar på när vattenuttaget med pumpen och vattentillrinningen i borrhålet blir i balans.
Skall du vara säker på att jetpumpen inte drar luft för att ytan har sjunkit för mycket så ser du till att bottenventilen placera mer än 10 meter djupt relativt pumpens intagsanslutning.
Vill du alltid ha tryck och pumpen startar när du börja tappa vatten så köper du en pumpautomat med jetpump, mindre hydropress och med tryckbrytare för runt 2-3 tusen kronor, typ liknande https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619 och motsvarande hos jula, clas i sjön mfl. Skall den vara dricksvattengodkänd (och du bryr dig om sådant) så blir den dyrare och typ titta hos Rinkaby rör och motsvarande.
Det som är intressant är hur fort vattenytan i borrhålet sjunker och vilken djup det stannar på när vattenuttaget med pumpen och vattentillrinningen i borrhålet blir i balans.
Skall du vara säker på att jetpumpen inte drar luft för att ytan har sjunkit för mycket så ser du till att bottenventilen placera mer än 10 meter djupt relativt pumpens intagsanslutning.