Hej på er!

Har en fråga ang. avlopp och vatten till en komplementsbyggnad som ska uppföras.

Stockholm Vatten och Avfall vill ha svar på följande när man gör en anmälan på deras hemsida:

Spillvatten:
Vg-nivå? (vattengångsnivå?
Flöde l/s?

(Till avloppet kommer 110mm PP-rör att användas.)

Vatten:
Vg-nivå? (vattengångsnivå?)
Flöde l/s?

(Tror det blir 32mm PEM för vattnet.)

Jag har ett hum om vad dessa begrepp (vattengång och l/s) innebär, men skulle uppskatta lite pedagogiskt förtydligande för en lekman som jag. Vilka värden är lämpliga? Hur uppnår jag dessa värden på bästa sätt?

Det är första gången jag gör något sånt här och alla tips är mer än välkomna!

Tack på förhand!

Rickard.
Vattengång är väl röres placering i höjd, det är då så det används på byggen. På avloppsrör/spill räknas vattengång på rörets invändiga underkant och jag gissar bara att tappvatten räknas från röret ovankant men det är bara en gissning då jag aldrig sett VG på tappvatten.

Flöde undrar man ju vad dom är ute efter, snittflöde? Normflöde? Sannolikt flöde?

Marin003 Marin003 skrev:
Hej på er!

Har en fråga ang. avlopp och vatten till en komplementsbyggnad som ska uppföras.

Stockholm Vatten och Avfall vill ha svar på följande när man gör en anmälan på deras hemsida:

Spillvatten:
Vg-nivå? (vattengångsnivå?
Flöde l/s?

(Till avloppet kommer 110mm PP-rör att användas.)

Vatten:
Vg-nivå? (vattengångsnivå?)
Flöde l/s?

(Tror det blir 32mm PEM för vattnet.)

Jag har ett hum om vad dessa begrepp (vattengång och l/s) innebär, men skulle uppskatta lite pedagogiskt förtydligande för en lekman som jag. Vilka värden är lämpliga? Hur uppnår jag dessa värden på bästa sätt?

Det är första gången jag gör något sånt här och alla tips är mer än välkomna!

Tack på förhand!
Hej!

Nyfiken hur det gick med anmälan, fick du reda på vad/hur de vill att man anger uppgifterna?
Jag är i samma situation, sitter också och ska skicka in en anmälan till Stockholm Vatten.

Främst grubblar jag över hur man ska ange "Vg nivå" för spillvatten resp dagvatten. Ledningarna har ju fall, och på en villatomt varierar det ju dessutom rätt ofta. Var ska nivån mätas / anges? Och är det i meter ner från markytan, eller i relation till RH2000? Vad bör man egentligen uppfylla/ange för att det ska rassla igenom smidigt?

Sannolika flöden har jag förhoppningsvis lyckats få ihop. Hittade även nedan hos någon kommun, vad de verkar tycka är normala värden för en vanlig villa, men där fanns såklart ingen uppgift om vattengång eller hur man bör mäta/ange det.
Servisdimension Vatten 32, Sannolikt flöde 0,63
Spillvatten 110, Sannolikt flöde 1,8
Dagvatten 110, Sannolikt flöde 3,0

Tacksam för alla tips :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.