mexitegel mexitegel skrev:
Jag pratade med deras säljsupport om detta när jag skulle välja vattenfelsbrytare. De förstod problemet men hade ingen lösning.

Fick lite känslan av att de hade ett ”ja, just det ja”-moment där och då…

Man kan naturligtvis göra åverkan på luckan men då tar så klart LK inget ansvar vid ett läckage (även om det är osannolikt). Rent generellt är det ju en dålig idé att ändra i systemgodkända produkter.

Det löser sig inte med mindre än att man sätter en liten accesspunkt inne i skåpet.

Men min största invändning är just att vattenbrytarsystemet inte är autonomt när det kräver ett fungerande wifi. Så även om man har världens mest stabila wifi så kommer det vara nere just när mössen gnager sv slangen till diskmaskinen…

Hade de bara tänkt till och byggt ett separat sensornätverk skilt från brytarens uppkoppling mot appen och tillhandahållit ett öppet api hade det varit en klockren produkt.
Exakt så! Det var dock tråkigt att läsa. Förstår inte hur man kan göra dessa misstag nu, tekniken är inte direkt ny. Extern antenn hade löst det galant. Dessutom lite pengar in i merförsäljning.
 
Hej, vi funderar på LK CubicSecure till vår gemensamma vattenpump på landstället ute i Stockholms skärgård. Vi är 5 fastigheter som delar på pumpen men har separata slangar från pumphuset. Hade det fungerat att sätta vattenfelsbrytaren efter alla filter men innan delningen per fastighet? Hade den stora förbrukningen av vatten varit ett problem?
 
Sätt en per fastighet istället, så vet resp. fastighetsägare att det är ett problem hos sig.

Det är för en sådan miljö de är de designade, jag tycker du ska ringa LKs support och rådgöra med dem.
 
M Martin Möllier skrev:
Vad är fördelarna med en vattenfelsbrytare? Jag vill gärna skaffa en men tänkte höra med experterna hur tankarna går!

Har kollat på Grohe, Phyn och Vatette men de verkar både dyrare och svårare att installera pga sin storlek.

Tänkte i första hand fixa en till min stuga, men sen också till lägenheten. Har någon installerat såna i sin lägenhet?

Länk till den jag tittar på: [länk]
Hur är det om man har hårt vatten?
 
Den orkar stänga ändå.
Skämt åsido, vad menar du skulle påverka?
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Har haft cubic secure några år. Tyvärr verkar det som att LK inte är tillräckligt bra på mjukvara. Återkommande fel är att den tappar wi-fi och periodvis är mycket ”seg”, dvs tar lång tid att hämta data, både momentan och historisk. Historiks data tar upp till 60 sekunder att hämta, att växla mellan dag, vecka, månad därefter tar lika lång tid. Har fått lite olika förklaring alllt från att underleverantör har problemet och att de inte kan se samma problem i sin miljö (dvs att allt är ok).
Ofta är standardsvaret att man ska felsöka i sin egen miljö, sällan insikt att problemen är på deras sida. Nu har jag andra uppkopplade produkter som fungerar felfritt, så varför LK inte fungerar är deras problem.
Senaste felprioden har varat i ca 4 veckor.
Summa, utan att provat andra varumärken är LK en besvikelse i tillgänglighet front-end.
Någon som kan jämföra med annat varumärke? Överväger att byta.
 
J
Grohe kanske slutat sälja sin produkt. Jag har den, allt har varit stabilt men i funktion/integration finns mycket att önska.
 
L Lundabon skrev:
Har haft cubic secure några år. Tyvärr verkar det som att LK inte är tillräckligt bra på mjukvara. Återkommande fel är att den tappar wi-fi och periodvis är mycket ”seg”, dvs tar lång tid att hämta data, både momentan och historisk. Historiks data tar upp till 60 sekunder att hämta, att växla mellan dag, vecka, månad därefter tar lika lång tid. Har fått lite olika förklaring alllt från att underleverantör har problemet och att de inte kan se samma problem i sin miljö (dvs att allt är ok).
Ofta är standardsvaret att man ska felsöka i sin egen miljö, sällan insikt att problemen är på deras sida. Nu har jag andra uppkopplade produkter som fungerar felfritt, så varför LK inte fungerar är deras problem.
Senaste felprioden har varat i ca 4 veckor.
Summa, utan att provat andra varumärken är LK en besvikelse i tillgänglighet front-end.
Någon som kan jämföra med annat varumärke? Överväger att byta.
Jag har LK cubic och den fungerar utan problem. Har aldrig upplevt dina driftstörningar. Men jag håller med om att appen och gränssnittet har en del brister. Samt att den laddar data långsamt. Men supporten har varit kanon och tar till sig synpunkterna.

I grund och botten är inte LKs styrka att bygga appar eller programmera. Utan de är funktioner som är nödvändiga idag för att tillfredsställa marknaden.
 
M Mr L skrev:
Jag har LK cubic och den fungerar utan problem. Har aldrig upplevt dina driftstörningar. Men jag håller med om att appen och gränssnittet har en del brister. Samt att den laddar data långsamt. Men supporten har varit kanon och tar till sig synpunkterna.

I grund och botten är inte LKs styrka att bygga appar eller programmera. Utan de är funktioner som är nödvändiga idag för att tillfredsställa marknaden.
Hur långt har du till wifi nätverket?
 
M Mr L skrev:
Jag har LK cubic och den fungerar utan problem. Har aldrig upplevt dina driftstörningar. Men jag håller med om att appen och gränssnittet har en del brister. Samt att den laddar data långsamt. Men supporten har varit kanon och tar till sig synpunkterna.

I grund och botten är inte LKs styrka att bygga appar eller programmera. Utan de är funktioner som är nödvändiga idag för att tillfredsställa marknaden.
Använder du LKs app eller Quandify?

Idag är en nödvändig funktion inte bara hårdvaran utan även appen och gränssnitten som man arbetar mot. Det spelar inte så stor roll hur bra hårdvaran är om mjukvaran gör den svårarbetad. Min svåger köpte en lika dan och den kopplar bort sig hela tiden även för honom.

Att inte kunna starta vattnet eller få notis om att den stängt av gör hela produkten svåranvänd. Inte så kul att guida frugan i huset per telefon hur hon ska öppna luckor och leta för att starta vattnet igen mitt i matlagningen etc.
 
M Mr L skrev:
Jag har LK cubic och den fungerar utan problem. Har aldrig upplevt dina driftstörningar. Men jag håller med om att appen och gränssnittet har en del brister. Samt att den laddar data långsamt. Men supporten har varit kanon och tar till sig synpunkterna.

I grund och botten är inte LKs styrka att bygga appar eller programmera. Utan de är funktioner som är nödvändiga idag för att tillfredsställa marknaden.
B Bengt65 skrev:
Hur långt har du till wifi nätverket?
Jag har ca 3-4meter till accesspunkten.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
L Lundabon skrev:
Jag har ca 3-4meter till accesspunkten.
Aha det borde ju räcka 👌 funderar på denna kör UniFi nätverk
 
Tekniker Tekniker skrev:
Använder du LKs app eller Quandify?

Idag är en nödvändig funktion inte bara hårdvaran utan även appen och gränssnitten som man arbetar mot. Det spelar inte så stor roll hur bra hårdvaran är om mjukvaran gör den svårarbetad. Min svåger köpte en lika dan och den kopplar bort sig hela tiden även för honom.

Att inte kunna starta vattnet eller få notis om att den stängt av gör hela produkten svåranvänd. Inte så kul att guida frugan i huset per telefon hur hon ska öppna luckor och leta för att starta vattnet igen mitt i matlagningen etc.
Har svågen fått någon återkoppling från LK varför den kopplar bort sig?
I de flesta fall nr IOT prylar tappar kontakt är det för att det är billig hårdvara eller att SW inte kan hantera automatiks återuppkoppling vid fel.
 
B Bengt65 skrev:
Aha det borde ju räcka 👌 funderar på denna kör UniFi nätverk
Sitter vattenfelsbrytaren i ett fördelarskåp i plåt så är det i det närmaste kört. Vilket är lite lustigt att just LK inte tänkt på eftersom de tillverkar sådana skåp, till och med färdigmonterade med Cubic secure.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Richard_F
Jag har min vattenfelsbrytare ca 6 m från närmsta accesspunkt men med 4 betonghålstensväggar mellan.
Håller med om att den laddar sjukt segt i historiken men har aldrig tappat uppkopplingen.

Är det någon som har integrerat den i HA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.