8 931 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Vattenfall "MittPris" avtal
Vi förbrukar ca 14000kwh.
Bundet till 79 öre inkl allt skatt osv.
Det är väl klart årsvariationen spelar in, om jag förbrukar 80% på nov-mars då rörliga priset är som högst, ofta högre än det bundna så går det ju inte att räkna hem.
Bundet till 79 öre inkl allt skatt osv.
Det är väl klart årsvariationen spelar in, om jag förbrukar 80% på nov-mars då rörliga priset är som högst, ofta högre än det bundna så går det ju inte att räkna hem.
Jo, det kan du.
Enligt Konsumenternas Energimarknadsbyrå så har det varit 61% mer lönsamt med rörligt än bundet 1-årsavtal de senaste tio åren.
http://energimarknadsbyran.se/Docum...h 3 ar mot rorligt SE03-1.pdf?epslanguage=sv
Ser dock på sida två att det varit mer lönsamt med bundet treårsavtal än rörligt. Om man ska se någon trend här så är väl skillnaden störst fram till 2008, och sen har det planat ut. Under den perioden har elbolagen räknat fel och förlorat pengar, och vi får tro att de kommer att göra vad de kan för att inte det ska hända igen. Jag skulle inte våga tro på att det blir billigare med treårsavtal framledes, eftersom leverantörerna förmodligen vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen.
Enligt Konsumenternas Energimarknadsbyrå så har det varit 61% mer lönsamt med rörligt än bundet 1-årsavtal de senaste tio åren.
http://energimarknadsbyran.se/Docum...h 3 ar mot rorligt SE03-1.pdf?epslanguage=sv
Ser dock på sida två att det varit mer lönsamt med bundet treårsavtal än rörligt. Om man ska se någon trend här så är väl skillnaden störst fram till 2008, och sen har det planat ut. Under den perioden har elbolagen räknat fel och förlorat pengar, och vi får tro att de kommer att göra vad de kan för att inte det ska hända igen. Jag skulle inte våga tro på att det blir billigare med treårsavtal framledes, eftersom leverantörerna förmodligen vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen.
Kan det inte vara så enkelt också att elbolagen inte säljer all el de producerar och därav vill ha fler bundna kunder till sig. Känns som de säkert har en viss procentsats som de gärna vill ha bundna för att vara säker på att få sålt det mesta. Så att det inte alltid handlar om att de vet med sig att de kommer tjäna på att ha kunder bundna, vilket en del alltid hävdar. Just nu är i alla fall bundna priser rätt billigt kan jag tycka.
En fördel med ett rörligt avtal är att det ofta löper på tills vidare. Ett fastprisavtal har en begränsad giltighet och sedan får man ge sig ut och leta en ny leverantör om man vill minimera kostnaden. Rörligt = mindre eget arbete.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har alltid haft rörligt men nu binder jag nog det snart på 3 år för nu kan man binda till knappt 38 öre kwh.
Med största sannolikhet kommer det rörliga snitta över det.
Inte i år kanske men dom 2 följande åren om det inte blir varma vintrar och bättre tillrinning i vatten magasinen än normalt.
Med största sannolikhet kommer det rörliga snitta över det.
Inte i år kanske men dom 2 följande åren om det inte blir varma vintrar och bättre tillrinning i vatten magasinen än normalt.
Klicka här för att svara