8 931 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Vattenfall "MittPris" avtal
Sida 1 av 2
Våren 2012 tecknade vi Vattenfalls "MittPris" avtal för 2013 vilket baseras på medelpriset på elbörsen under juni-november 2012. I december fick vi resultatet som blev 46,90 öre/kWh, som jämförelse kostade "Fast elpris 1år" 47,00 öre/kWh den 12 december. Framgår inte vilket pålägg dom har på elbörsens priser för att räkna fram medelpriset men sommaren/hösten 2012 hade rekordlåga elpriser men gav samma elpris som vid fast pris under 1 år!
I april är det dax att bestämma om vi ska förlänga avtalet inför 2014 eller säga upp det och satsa på fast avtal istället. Känns som om det är riskabelt att ha MittPris avtal igen om det blir höga elpriser under hösten...
Är det några andra som också har Vattenfalls MittPris avtal och hur tänker ni? Förlänga eller teckna annat avtal?
I april är det dax att bestämma om vi ska förlänga avtalet inför 2014 eller säga upp det och satsa på fast avtal istället. Känns som om det är riskabelt att ha MittPris avtal igen om det blir höga elpriser under hösten...
Är det några andra som också har Vattenfalls MittPris avtal och hur tänker ni? Förlänga eller teckna annat avtal?
Hur hög är er förbrukning?Hobbyfixarn skrev:Våren 2012 tecknade vi Vattenfalls "MittPris" avtal för 2013 vilket baseras på medelpriset på elbörsen under juni-november 2012. I december fick vi resultatet som blev 46,90 öre/kWh, som jämförelse kostade "Fast elpris 1år" 47,00 öre/kWh den 12 december. Framgår inte vilket pålägg dom har på elbörsens priser för att räkna fram medelpriset men sommaren/hösten 2012 hade rekordlåga elpriser men gav samma elpris som vid fast pris under 1 år!
Bara hushållsel eller är det även eluppvärming eller värmepump eller ...?
Vi har bara hushållsel (villa, enplan plus källare, 100+100m2), (2 vuxna å 2 barn), årsförbrukning ca 4500kWh.
Vi betalade som mest 39,13 öre/kWh för elen plus 7,40 öre/kWh för påslag inkl. elcertifikat plus 29 öre/kWh i energiskatt ordinarie, totalt snittpris 75,5 öre/kWh (för den dyraste månaden). Sedan så har vi ingen årsavgift med del elleverantör vi har valt, årsavgiften hos Vattenfall motsvarar drygt kostnaden för en månadsförbrukning.
Hej Demmpa!
Vi förbrukar cirka 19-20 000kWh/år totalt (elvärme+värmepump+hushållsel).
Årsavgiften för MittPris avtalet är 360kr/år, alltså 60kr lägre jämfört med 1års avtal med Fast pris.
Vi förbrukar cirka 19-20 000kWh/år totalt (elvärme+värmepump+hushållsel).
Årsavgiften för MittPris avtalet är 360kr/år, alltså 60kr lägre jämfört med 1års avtal med Fast pris.
Mina tre tips är rörligt, rörligt och rörligt.
Om man har extremt hög förbrukning (säg över 50000 kwh/år) och/eller små marginaler i hushållsekonomin så kan det kanske vara aktuellt att binda. Annars är det över tid lönsamt att har rörligt elavtal.
Om man har extremt hög förbrukning (säg över 50000 kwh/år) och/eller små marginaler i hushållsekonomin så kan det kanske vara aktuellt att binda. Annars är det över tid lönsamt att har rörligt elavtal.
Historiskt sett är det så, med några få undantag, vad jag förstått. Så därför är det principiella rådet att välja rörligt om man har ekonomisk buffert nog.
Såvitt jag förstår det hela så bygger det på vem som tar risken. Vid fast pris måste elbolagen hantera den risken det innebär eftersom all el handlas på spotpris. För det tar de ut en riskpremie som du får betala i det fasta priset. Och de har bra koll på att man förbrukar mer el på vintern så de vet vad de gör.
Kör du på rörligt så har elbolaget mindre risk.
De gånger jag bemödat mig med att kolla har det stämt att det blivit billigare med rörligt.
Såvitt jag förstår det hela så bygger det på vem som tar risken. Vid fast pris måste elbolagen hantera den risken det innebär eftersom all el handlas på spotpris. För det tar de ut en riskpremie som du får betala i det fasta priset. Och de har bra koll på att man förbrukar mer el på vintern så de vet vad de gör.
Kör du på rörligt så har elbolaget mindre risk.
De gånger jag bemödat mig med att kolla har det stämt att det blivit billigare med rörligt.
Ja, och det vet elbolaget och tar även höjd för det.Noseone skrev:
Tänk såhär: elbolaget skulle aldrig erbjuda dig ett bundet pris, som de själva tror kommer att vara lägre än det rörliga under samma period. På samma sätt som att banken aldrig kommer att erbjuda dig en bunden ränta som de tror kommer vara lägre än den rörliga under samma period. Det är ju trots allt vinstdrivande företag vi pratar om. Dessutom måste de ta en riskpremie för det fall de har haft fel, och priserna/räntorna sticker.
Man brukar säga att om man tror att man kan slå sin banks ränteanalytiker, så kan det vara läge att binda räntan. Sen kan ju även de ha fel. Jag hörde att under en period 2005, och några dagar under 2008 så kunde man tjäna bra på att binda på 2-3 år.
Men vi har en elförbrukning på typ 2000 kr i månaden på vintern och 500 på sommaren.
Jag ser inte hur jag skall tjäna på ett rörligt elpris.
Om vi bara pratar hushållsel så visst, men om man betalar för el som uppvärmning då tror jag på bundet.
Alltså, det jag får betala mer vid rörligt elpris på vintern måste jag ju ta igen på sommaren. Men då förbrukar vi nästan inget.
Om vi bara pratar hushållsel så visst, men om man betalar för el som uppvärmning då tror jag på bundet.
Alltså, det jag får betala mer vid rörligt elpris på vintern måste jag ju ta igen på sommaren. Men då förbrukar vi nästan inget.
Redigerat:
Först och främst, när man jämför detta så rekommenderar jag att man pratar kWh istället för kronor.Noseone skrev:Men vi har en elförbrukning på typ 2000 kr i månaden på vintern och 500 på sommaren.
Ponera att du vill binda ett kWh-pris under ett år. Din elleverantörs prognos/analys är att genomsnittspriset under detta år blir exakt 1 krona. Sen erbjuder de dig ett bundet pris; 1.2 kronor per kWh, och du tackar ja.
Året går och du förbrukar 20000 kWh-timmar, och betalar totalt 24000 kronor (+nätavgift). De visar sig också att din elleverantörs prognos stämde precis, och genomsnittspriset blev 1 krona/kWh. Hade du istället valt rörligt, så hade ditt genomsnittliga pris alltså varit 1 kr/kWh, och din totala elkostnad således 20000 kr.
Klarnar det?
Jag förstår vad ni menar absolut. Men jag är skeptiskt till att jag kan räkna hem det med min frånluftsvärmepump som i princip är en elpatron på vintern men funkar som tänkt på sommaren.
Vi förbrukar för lite ström på sommaren för att det skall kompensera vintern.
Vi förbrukar för lite ström på sommaren för att det skall kompensera vintern.
Jag tror fortfarande att du missförstår.Noseone skrev:
Uppvärmningssätt eller förbrukning har ingen betydelse för huruvida man sparar eller ej. Om du så skulle förbruka 1000 kWh per år så skulle du spara pengar på rörligt över tid.
Hur många kWh förbrukar du per år? Säsongsvariationerna är inte intressanta i sammanhanget.
Har du bundet kWh-pris idag? Vad betalar du isf för en kWh?