pacman42 pacman42 skrev:
Om de beralar för sina kostnader, så är det väl inget fel med det?
Om de bidrar till att slå ut befintlig industri och sänka hela ekonomin I landet ska vi väl kunna diskutera det iaf?

K karlmb skrev:
Om de bidrar till att slå ut befintlig industri och sänka hela ekonomin I landet ska vi väl kunna diskutera det iaf?
Har du blivit neoluddit ?

I så fall borde Sverige ha stannat kvar på 1800-talet. Inga förändrignar som leder till att något befintligt går under tillåts.

Jag ser inte problemet med datacentren. Det betalar sin el. Det är bara att bygga mer elproduktion.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
U
D daVinci skrev:

I så fall borde Sverige ha stannat kvar på 1800-talet. Inga förändrignar som leder till att något befintligt går under tillåts.

Jag ser inte problemet med datacentren. Det betalar sin el. Det är bara att bygga mer elproduktion.
Men som det ser ut just nu, med alla investeringar och hype kring AI, så kommer förbrukad energi och effekt öka snabbare än vad produktionen och näten hinner utökas.

Priserna kommer skena, även för hushållen och andra industrier eftersom efterfrågan drar upp priserna på marknaden. Även om alla betalar sin del.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Men som det ser ut just nu, med alla investeringar och hype kring AI, så kommer förbrukad energi och effekt öka snabbare än vad produktionen och näten hinner utökas.

Priserna kommer skena, även för hushållen och andra industrier eftersom efterfrågan drar upp priserna på marknaden. Även om alla betalar sin del.
Om priserna stiger tillräckligt mycket så blir det tom lönsamt med kärnkraft.

Då kommer många i forumet slå en frivolt av glädje. Vi ska väl inte missunna dom den.

Dessvärre blir det inte mycket i Sverige. Felräkningswatt. Det är i USA som de stora datacentren byggs, och där får dom lokalt en betydande efterfrågan på effekt. Som leder till stignade elpriser.
Det kommer dom lösa med solpaneler och batterier. För det är det enda som kan deployas tillräckligt snabbt. Fabrikerna i Kina har överskottkapacitet.
Följt av gasturbiner. Men där har dom en flaskhals i produktionen av sådana.

D daVinci skrev:

Öh, nej....
Ifall någon dammsuger en marknad på en viss tillgång och detta leder till radikal påverkan på samhället så är det inte neoluddism att ifrågasätta villkoren.
Jag är en internetanvändare som de flesta så jag kan knappast vara emot utveckling.
Om IKEA plötsligt skulle börja köpa upp all skog i landet för att de tycker de behöver det för sin enorma expansion av möbeltillverkning så är det också något som vi som bor här har rätt att ifrågasätta, oavsett vad de vill betala.

D daVinci skrev:
Om priserna stiger tillräckligt mycket så blir det tom lönsamt med kärnkraft.

Då kommer många i forumet slå en frivolt av glädje. Vi ska väl inte missunna dom den.

Dessvärre blir det inte mycket i Sverige. Felräkningswatt. Det är i USA som de stora datacentren byggs, och där får dom lokalt en betydande efterfrågan på effekt. Som leder till stignade elpriser.
Det kommer dom lösa med solpaneler och batterier. För det är det enda som kan deployas tillräckligt snabbt. Fabrikerna i Kina har överskottkapacitet.
Följt av gasturbiner. Men där har dom en flaskhals i produktionen av sådana.
Fast Microsoft planerar ju återstarta three Mile Island 2028 för att driva datacenter
https://www.nyteknik.se/energi/stan...microsoft-liv-i-gamla-karnkraftverket/4290344

Och Google investerar i SMR med produktionsstart 2030
https://www.energinyheter.se/202410...-aterstarta-karnkraftverket-three-mile-island

A ajn82 skrev:
Fast Microsoft planerar ju återstarta three Mile Island 2028 för att driva datacenter
[länk]
Inte MS, utan en annan firma som vill levererar el till Azur.

A ajn82 skrev:
Och Google investerar i SMR med produktionsstart 2030
[länk]
Ja, dom är beredda att ta kostnaderna. Det är ok.

Problemet här i Sverige är att en massa människor vill ha kk, men vill inte betala för den. Ett gäng kommunister vad jag kan se. Hade dom inte varit kommunister så hade dom öppnat plånböckerna investerat och gått igång med byggandet.

D daVinci skrev:
Det kommer dom lösa med solpaneler och batterier. För det är det enda som kan deployas tillräckligt snabbt.
Tydligen så håller inte de med pengarna med dig

A ajn82 skrev:
Tydligen så håller inte de med pengarna med dig
Det är vad de med mycket "pengar" menar. Jag borde har varit mer tydlig med att det inte var min uppfattning utan vad de som sitter med problemet har kommit fram till.
Men jag har inga invändningar. Deras logik håller.

D daVinci skrev:
Inte MS, utan en annan firma som vill levererar el till Azur.

Ja, dom är beredda att ta kostnaderna. Det är ok.

Problemet här i Sverige är att en massa människor vill ha kk, men vill inte betala för den. Ett gäng kommunister vad jag kan se. Hade dom inte varit kommunister så hade dom öppnat plånböckerna investerat och gått igång med byggandet.
Det var ju bekvämare när det var olagligt.
Tänk så dumt....

kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Jag undrar vad det skulle kosta med ett nytt nationellt lokalnät. Vinn valet och bygg nya statliga nät parallellt med de befintliga och konkurrera. Jag tror man kan bygga väldigt mycket nät för de pengar bolagen tar ut idag. Tror ni att det går att ge alla villor en anslutning på minst 25 kW mot en anslutningsavgift på 50 tkr?
Nu är inte jag helt hundra med elnäten.

Men de gamla telefonnäten var ju ungefär byggda med skattemedel och en stor del även av fibernäten är väl också gjort det då fiber är inget nytt?!

Problemet är när man säljer ut allt till "riskkapitalister".

Nej jag tycker det är bra med konkurrens och jag tycker inte att staten ska äga allt. Men det finns vissa samhällsviktiga saker som borde åtminstone regleras.
Elnät och fibernät är några sådana!
Men även sjukvård, tandvård och skola (borde vara likvärdigt oavsett var man bor).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är en artikel i NyTeknik om effektavgifter:
Senast den första januari 2027 ska alla Sveriges elkunder betala en effektavgift. Tanken är att den ska fungera ungefär som en trängselavgift för el. Vid rusningstid – tidpunkter när elnätet är hårt belastat – ska det vara dyrare att använda mycket el.
Hårdare utnyttjande av distributionsresurserna skall alltså kosta mer.
Ja, det är väl inte så mycket att jämra sig över.

Om den nya prismodellen fungerar som tänkt kommer vi elanvändare att välja att sprida ut vår elkonsumtion så att elnätet utnyttjas mer effektivt. Det ska i sin tur leda till att kostsamma utbyggnader kan minskas eller senareläggas.
Så genom att betala för det vi utnyttjar så skall vi slippa ökad utbyggnad och därmed högre nätavgifter.
Det låter väl inte helt fel.

Det är inte Ei som har tagit initiativ till att alla elnätsbolag i Sverige måste införa tidsdifferentierade rörliga effektavgifter. Myndigheten har utgått från ett tvingande EU-direktiv som slår fast att nättariffer ska spegla de faktiska kostnaderna i elnätet: De som skapar belastningstopparna ska betala för dem.
Nu är väl jag inte EU entusiast, men den formuleringen har jag inga problem med.

Fler än 30 elnätsbolag tar redan ut effektavgifter. Ett av dem är Ellevio som införde prismodellen för en halv miljon hushållskunder i januari 2025. Enligt nätföretaget har det påverkat elanvändningen i önskad riktning: kunderna har i genomsnitt kapat sina effekttoppar med tre procent efter korrigering för utomhustemperaturen. Det motsvarar att 20 000 villor skulle kunna anslutas i det befintliga nätet utan att det behöver byggas ut, enligt Ellevios beräkningar.
3% låter väl inte så mycket. Men att kunna koppla in 20'000 villor till, låter ju mer.

Men det kanske inte behövs att så många låter bli att ladda elbilen under peak hour, för att man skall få en önskad effekt.

https://www.nyteknik.se/energi/prof...-inte-en-chans-att-det-kommer-fungera/4431938

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I dagens plånboken uttrycket sig energirådgivaren från Vattenfall lite tokigt eller allt för förenklat angånde effektavgifter: han sa att vi använder allt mer el! Vad jag kan se i elkonsumtionsmönster i Sverige så minskar elkonsumtionen sakta men säkert. Naturligtvis finns det enskilda undantag. Detta var en del i motivationen till effektavgifter.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
trähandtag trähandtag skrev:
han sa att vi använder allt mer el!
Han är inte ensam om att slänga sig med den storlögnen i debatten.
Inte så bra för trovärdigheten kan man tycka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Än så länge är det billigast att elda med ved i befintliga eldstaden.
Värmer hela bodelen. Å så är det mysigt att elda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.