33 061 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Regionnät och stamnät påverkas inte. Elförbrukningen ökar inte nämnvärt för att man tar bort flaskhalsar i lokalnäten.Hemingway skrev:
Helt orimligt att du skulle kunna bygga ett lokalnät för de pengarna.
50' per småhus (låt oss anta 2 miljoner) = 100 miljarder. Det får du inget nytt lokalnät i Sverige för. Sedan om du vill att alla ska kunna ta ut 25kW samtidigt så att det finns noll behov av att styra ned effekten så blir det 50 GW totaleffekt.
Beskriv gärna lite i stort vad det är du skulle vilja göra? Dvs rent praktiskt tekniskt ska något befintligt användas eller i huvudsak nytt stora delar? Vad ska du hitta där du kan vinna något öht?H HenrikHuslöse skrev:
Du kommer knappast någonstans om du bara lägger första utkasten och sen försöker ansätta några realistiska antaganden för dem.
Jag kan till detta lägga in att de värsta dagarna nu i januari/februari så har elkonsumtionen varit drygt 10% högre än normalt. I snitt drygt 5% högre än normalt. Om vi för ett ögonblick glömmer bort Aurora line så visar detta på att priserna snabbt drar iväg på marginalen. Det är därför man vill ha lagom många som kan bromsa priset. Det får inte bli för många som anpassar sig.pacman42 skrev:
Du vill ansluta ett parallellt lokalnät med en topplast om ca 50 GW till ett system som idag totalt hanterar ca 25 GW och region och stamnätet ska inte påverkas? Okej...H HenrikHuslöse skrev:
Klart kommer förbrukningen från existerande lokalnät minska om alla småhus gick över till ditt fiktiva nya lokalnät, men säg att det totalt inte är mer än 5-10 GW som Sveriges alla småhus står för, då har du fortfarande kvar utmaningen att du vill ansluta 50 GW till ett system designat för 25 GW som just nu går på halvfart.
Sedan vet jag inte om du förstår hur mycket 25 kW per hus är? Väldigt få hus har mer än 25A idag (A inte kW) och det räknas sedan med stora sammanlagringseffekter, vilket effekttarifferna är ett verktyg för att kunna behålla genom att sprida ut lasten.
Nä, jag kommer inte fördjupa mig mer i frågan annat än att säga att ditt förslag är orealistiskt, på många olika sätt.
HejH HenrikHuslöse skrev:Jag undrar vad det skulle kosta med ett nytt nationellt lokalnät. Vinn valet och bygg nya statliga nät parallellt med de befintliga och konkurrera. Jag tror man kan bygga väldigt mycket nät för de pengar bolagen tar ut idag. Tror ni att det går att ge alla villor en anslutning på minst 25 kW mot en anslutningsavgift på 50 tkr?
Några korta frågor.
Vad skulle målet vara att bygga detta elnät?
Skall enbart villor anslutas, eller även hyreshus, butiker, småföretag, skolor på 400 V nivån
Skall även industri anslutas på högre spänningsnivå?
Skall elproduktion kunna anslutas?
Vem skall äga elnätet, nytt ett statligt elnätsbolag?
Vad görs med det befintliga elnätet, som vi elanvändare fortfarande bekostar?
Här ser du vad det kan kosta att ansluta sig till det nuvarande elnätet som vi fortfarande betalar vad det kostade att bygga upp och vad de kostar att vidmakthålla
https://ei.se/konsument/el/anslutning-till-elnatet/kostnad-anslutningsavgift
Har du prövat ställa frågan; "vad skulle det kosta att bygga ett helt nytt, parallellt lokalt distributionsnät för el i hela Sverige som konkurrerar med det nuvarande" till någon AI- tjänst?
Denna tråd handlar om att "Vattenfall börjar testa effektavgift".
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Energin som krävs till ökad AI kommer göra att vi i hushållen kommer sluta använda det. En vacker(?) dag kommer det driva priserna något ofantligt både för nätkostnader och elhandel.H HenrikHuslöse skrev:
Just nu är vi förskonade att majoriteten av all beräkning görs utanför Europa…
Att skapa en 6s lång video via chatGPT drar ca 0.4kWh och man kan lätt iterera fram 20-30 videos på en timme om man sitter och vill få till detaljer.