Som boende i Göteborgsområdet så kommer man ju ihåg Gobigas. Det blev (indirekt) dyrt för skattebetalarna i Göteborg det...

• Gilla
  • Wow
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
CCS är väl inte grönt, tvärtom ett desperat försök att kompensera för att man fortsätter med förbränning av fossila bränslen. Funkar inte CCS så ökar ju istället kraven på att vi faktiskt går över till icke-fossil energiproduktion.
Njau, vi har väl minimal fossil energiproduktion, ska då kanske vara tyskägda Karlshamnsverket, EON?

Angående just Tyskland så har det nog ett större behov för sina groteska kolkraftverk som körs.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo en till grön miljöbubbla som brast....
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det statliga energibolaget meddelar att man avbryter mångåriga jättesatsningar på att fånga in koldioxid.

Du kan läsa artikeln här: Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Kanske dags att lägga ner det dödfödda projektet med "fossilfritt" stål nu också då.

• Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag noterar att de anger att det är marknaden som är omogen och hur marknaden, dvs. efterfrågan, ska vara flera år fram i tiden är omöjligt att veta i förväg. Hade regeringar i olika länder prioriterat klimatarbetet mer så hade förstås efterfrågan utvecklats på ett annat sätt.

Jag har för mig att koldioxidlagring är en viktig del i att regeringen ska klara utsläppskraven framöver. Men det vet säkert paralun bättre.
Det är ju bara skattepengar som kastas bort, så varför bry sig?

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau, vi har väl minimal fossil energiproduktion, ska då kanske vara tyskägda Karlshamnsverket, EON?

Angående just Tyskland så har det nog ett större behov för sina groteska kolkraftverk som körs.
Tyskland skulle naturligtvis riva upp det vansinniga beslutet om att lägga ner all kärnkraft.
Energiewende blev till energieende 🤣

• Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är ju bara skattepengar som kastas bort, så varför bry sig?
Njau, det är väl mer "friska" pengar som ett affärsdrivande statligt bolag kastar bort och staten sedan iofs får lägre avkastning. Sedan kan jag inte se varför Vattenfall eventuellt skulle ta hand om Tysklands CO2 utan en tydlig affärside? Man hade ju större tänkta projekt i just Tyskland.

Så affärskalkylen är nog omöjlig eftersom vi i Sverige har låga utsläpp.

P Peter787 skrev:
Tyskland skulle naturligtvis riva upp det vansinniga beslutet om att lägga ner all kärnkraft.
Jo, och vilket mamman till Tysklands och Europas problem försöker att taffligt försvara i sin nyutkomna bok "jag begrep inte bättre och det är inte mitt fel utan det är alltid nån annans" memoarerna.

• Gilla
  • Haha
Tubes och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Den infångade koldioxiden lär säljas som utsläppsrätter. Annars är det omöjligt att få ekonomi i det där.

Men vad jag förstår är det brist eller kapacitetsbrist på CO² lagringsställen. Det är en större utmaning.

G
"Haninge kommuns samhällsutvecklingsdirektör Sara Bjurström är besviken, då hon ser projektet som en viktig del av regionens klimatomställning. "

Man borde frågat varför hon är besviken. För att projektet misslyckades eller att hon inte fick fortsätta elda upp skattepengar i ett misslyckat projekt?

• Gilla
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har hela tiden undrat hur mycket energi som går åt för att fånga in och pumpa ned 1 ton CO2. Någon som vet?
Från ett kraftverk om slutmålet är att frakta bort koldioxiden så går det vad jag läst åt runt typ 15-25 % av den el som produceras i kraftverket (sedan behövs förstås energi för att transportera koldioxiden också och sedan pumpa ner den där den ska). Galet mycket alltså och problemet är komprimeringen som kräver mycket energi.

Då är det betydligt vettigare att hitta en lokal användning för koldioxiden, så man kan avskilja den och sedan använda den för någon annan industriell process på plats. Jag har också hört att man istället för att komprimera den kan lösa den i vatten som koldioxid och transportera och att det skulle vara mer energieffektivt, men det har jag inte kollat upp mer.

P Peter787 skrev:
Jo det blir ju nyval i Tyskland, preliminärt i Februari efter att regeringen spruckit när kostnaden för det gröna elkalaset och Energiewende blev synlig. Jag tror de återstartar kärnreaktorerna och då blir det även mindre behov för CO2 infångning.

• Haha
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
"Haninge kommuns samhällsutvecklingsdirektör Sara Bjurström är besviken, då hon ser projektet som en viktig del av regionens klimatomställning. "

Man borde frågat varför hon är besviken. För att projektet misslyckades eller att hon inte fick fortsätta elda upp skattepengar i ett misslyckat projekt?
Jo men det är ju ett "mysigt" projekt med långa mötesserier i kalendern, kan pågå i evigheter. (ironi)

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Den gröna bubblan har spruckit och nu gäller det att hålla sitt namn borta från alla felbeslut som tagits de senaste decennierna.

• Gilla
  • Arg
perror och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
H Hajjen skrev:
Jag har också hört att man istället för att komprimera den kan lösa den i vatten som koldioxid och transportera och att det skulle vara mer energieffektivt, men det har jag inte kollat upp mer.
Det där lät ju spännande. Var kan man läsa mer?
Det lär väl bli rätt stora volymer vatten att frakta sen dock. Bygger man en pipeline för det då?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det där lät ju spännande. Var kan man läsa mer?
Det lär väl bli rätt stora volymer vatten att frakta sen dock. Bygger man en pipeline för det då?
Det var något jag hört i förbifarten, men sökte lite snabbt nu men kunde inte hitta något så vet inte om det faktiskt låg något i det eller om det kanske gällde något väldigt specifikt exempel där den utnyttjades på plats :/. Här är ett exempel på en artikel där de jämför olika tekniker för att "minska minskningen" i verkningsgrad när man applicerar CCS på naturgaskraftverk: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1385894722064610

Den teknik som lyfts upp främst i artikeln är integrering med flytande kväve för att lagra koldioxiden i fast form istället för trycksatt. Det skulle enligt artikeln förbättra processen från 14 till 4 % minskning i verkningsgrad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.