Jo en till grön miljöbubbla som brast....

• Gilla
  • Wow
RoTe och 21 till
  • Laddar…
Det här är problemet med många miljösatsningar: Man kör full gas innan man bekräftat att nya tekniken faktiskt funkar och inte bara är investerarbete.

• Gilla
Dannyboy80 och 13 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det här är problemet med många miljösatsningar: Man kör full gas innan man bekräftat att nya tekniken faktiskt funkar och inte bara är investerarbete.
Jo Vattenfall har varit iblandade i flera, Hybrit dvs fossilfritt stål är ett annat exempel.

Men nu är man ett affärsdrivande statligt bolag och ser man inga möjligheter att få ihop en kalkyl så ska ett projekt läggas ner.

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Jag har hela tiden undrat hur mycket energi som går åt för att fånga in och pumpa ned 1 ton CO2. Någon som vet?

• Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag noterar att de anger att det är marknaden som är omogen och hur marknaden, dvs. efterfrågan, ska vara flera år fram i tiden är omöjligt att veta i förväg. Hade regeringar i olika länder prioriterat klimatarbetet mer så hade förstås efterfrågan utvecklats på ett annat sätt.

Jag har för mig att koldioxidlagring är en viktig del i att regeringen ska klara utsläppskraven framöver. Men det vet säkert paralun bättre.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag noterar att de anger att det är marknaden som är omogen och hur marknaden, dvs. efterfrågan, ska vara flera år fram i tiden är omöjligt att veta i förväg. Hade regeringar i olika länder prioriterat klimatarbetet mer så hade förstås efterfrågan utvecklats på ett annat sätt.

Jag har för mig att koldioxidlagring är en viktig del i att regeringen ska klara utsläppskraven framöver. Men det vet säkert paralun bättre.
Nej det har jag aldrig satt mig in i men konstgjord CO2 infångning är ju starkt ifrågasatt bland de lärde.

Sen att ha en viss areal av växande skog som naturlig CO2 infångning är väl det som valts i vår nuvarande miljöplan.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Sen att ha en viss areal av växande skog som naturlig CO2 infångning är väl det som valts i vår nuvarande miljöplan.
Men vill de verkligen öka mängden träd som får stå kvar?
Det är ju bara en ökning som leder till en minskning av utsläppen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
EU vill att sveriges träd står kvar sp de kan komma hit på semester
sen att skogsägarna går åt helvete skiter de i

• Arg
perror
  • Laddar…
Man kan tycka vad man vill om batterier, elektrifiering av allt, vätgas mm, men det är ju iaf möjlgit att fysiskt och ekonomiskt räkna ihop till några svarta siffror i de flesta fall. Iaf om man räknar på fler än 3 år. CO2 infångning o CO2 lagring däremot har jag aldrig sett som annat än ormolja.
Det är helt enkelt dumt på riktigt.
Så tack för det beskedet.

• Gilla
  • Älska
-MH- och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo med våra låga utsläpp kan det räcka.

Sen ifrågasätter inte jag Vattenfalls förmåga att kalkylera som affärsdrivande bolag.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
C
Det är nog många "green tech"-entreprenörer som skrattar hela vägen till banken.
När man håller på med grön innovation kan man inte låta sig hindras av struntsaker som naturlagar och vetenskaplig evidens. Det verkar både investerare och entreprenörer vara eniga om. 😆

• Gilla
  • Haha
Mr. Gullberg och 15 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är nog många "green tech"-entreprenörer som skrattar hela vägen till banken.
När man håller på med grön innovation kan man inte låta sig hindras av struntsaker som naturlagar och vetenskaplig evidens. Det verkar både investerare och entreprenörer vara eniga om. 😆
Jo man får väl gå till EU-Bryssel och klaga.....😉

Men i sak borde pengar tas ur en gemensam EU fond till de mest prioriterade utsläppen inom EU.

Får sedan USA och Kina styra och ställa så finns det inga pengar att fondera.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har hela tiden undrat hur mycket energi som går åt för att fånga in och pumpa ned 1 ton CO2. Någon som vet?
Jag vill minnas 3-4% i förluster i infångningssteget.

P paralun skrev:
Jo en till grön miljöbubbla som brast....
CCS är väl inte grönt, tvärtom ett desperat försök att kompensera för att man fortsätter med förbränning av fossila bränslen. Funkar inte CCS så ökar ju istället kraven på att vi faktiskt går över till icke-fossil energiproduktion.

• Gilla
  • Älska
perror och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.