8 464 läst · 258 svar
8k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
På konsumentens sida
· 3 175 inlägg
Det statliga energibolaget meddelar att man avbryter mångåriga jättesatsningar på att fånga in koldioxid.
Du kan läsa artikeln här: Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Du kan läsa artikeln här: Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Jo Vattenfall har varit iblandade i flera, Hybrit dvs fossilfritt stål är ett annat exempel.T Troberg skrev:
Men nu är man ett affärsdrivande statligt bolag och ser man inga möjligheter att få ihop en kalkyl så ska ett projekt läggas ner.
Medlem
· Blekinge
· 10 690 inlägg
Jag har hela tiden undrat hur mycket energi som går åt för att fånga in och pumpa ned 1 ton CO2. Någon som vet?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 111 inlägg
Jag noterar att de anger att det är marknaden som är omogen och hur marknaden, dvs. efterfrågan, ska vara flera år fram i tiden är omöjligt att veta i förväg. Hade regeringar i olika länder prioriterat klimatarbetet mer så hade förstås efterfrågan utvecklats på ett annat sätt.
Jag har för mig att koldioxidlagring är en viktig del i att regeringen ska klara utsläppskraven framöver. Men det vet säkert paralun bättre.
Jag har för mig att koldioxidlagring är en viktig del i att regeringen ska klara utsläppskraven framöver. Men det vet säkert paralun bättre.
Nej det har jag aldrig satt mig in i men konstgjord CO2 infångning är ju starkt ifrågasatt bland de lärde.BirgitS skrev:
Jag noterar att de anger att det är marknaden som är omogen och hur marknaden, dvs. efterfrågan, ska vara flera år fram i tiden är omöjligt att veta i förväg. Hade regeringar i olika länder prioriterat klimatarbetet mer så hade förstås efterfrågan utvecklats på ett annat sätt.
Sen att ha en viss areal av växande skog som naturlig CO2 infångning är väl det som valts i vår nuvarande miljöplan.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 111 inlägg
Man kan tycka vad man vill om batterier, elektrifiering av allt, vätgas mm, men det är ju iaf möjlgit att fysiskt och ekonomiskt räkna ihop till några svarta siffror i de flesta fall. Iaf om man räknar på fler än 3 år. CO2 infångning o CO2 lagring däremot har jag aldrig sett som annat än ormolja.
Det är helt enkelt dumt på riktigt.
Så tack för det beskedet.
Det är helt enkelt dumt på riktigt.
Så tack för det beskedet.
Det är nog många "green tech"-entreprenörer som skrattar hela vägen till banken.
När man håller på med grön innovation kan man inte låta sig hindras av struntsaker som naturlagar och vetenskaplig evidens. Det verkar både investerare och entreprenörer vara eniga om. 😆
När man håller på med grön innovation kan man inte låta sig hindras av struntsaker som naturlagar och vetenskaplig evidens. Det verkar både investerare och entreprenörer vara eniga om. 😆
Jo man får väl gå till EU-Bryssel och klaga.....😉C cpalm skrev:
Men i sak borde pengar tas ur en gemensam EU fond till de mest prioriterade utsläppen inom EU.
Får sedan USA och Kina styra och ställa så finns det inga pengar att fondera.