K karlmb skrev:
Du menar, poltikerna tänker bara på att kunna visa att de gör något, oavsett kostnad.
Jo, sånt går hem på valdagen, tydligen.
Är det så du tolkar Parisavtalet? 🤩

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror det har att göra med Sveriges klimatmål.
[länk]
Nej det mesta härrör från den röd-gröna perioden då MP hade direktlina till EU-Bryssel.
Sen tror jag inte så många i Sveriges riksdag egentligen fattade vad man beslutade om samt konsekvenser.

Det här är alltså Sveriges nuvarande handlingsplan för att klara miljömålen.
Innehåller en massa kärnkraft 🤓

https://www.regeringen.se/contentassets/990c26a040184c46acc66f89af34437f/232405900webb.pdf

Sen lever vi i en snabbt föränderlig värld och där trycket från USA och Kina kommer att bli hårt och EU måste ta sig samman! Kejsarinnan von der Leyen har då tillträtt med sin nya regering-kommission.
https://www.politico.eu/article/ursula-von-der-leyen-europe-commission-brussels-power/

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Däremot konstgjord CO2-infångning är mycket sannolikt en till grön mijöbubbla som brister i Europa precis som Vattenfalls slutsats är.
Har flera ggr i tråden sett begreppet ”grön miljöbubbla”. Vad menar du när du skriver grön miljöbubbla?

P paralun skrev:
Nej det mesta härrör från den röd-gröna perioden då MP hade direktlina till EU-Bryssel.
Sen tror jag inte så många i Sveriges riksdag egentligen fattade vad man beslutade om samt konsekvenser.

Det här är alltså Sveriges nuvarande handlingsplan för att klara miljömålen.
Innehåller en massa kärnkraft 🤓

[länk]

Sen lever vi i en snabbt föränderlig värld och där trycket från USA och Kina kommer att bli hårt och EU måste ta sig samman! Kejsarinnan von der Leyen har då tillträtt med sin nya regering-kommission.
[länk]
Om vi försöker hålla oss till ämnet så dyker CCS upp 116 gånger i handlingsplanen som du länkade till.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om vi försöker hålla oss till ämnet så dyker CCS upp 116 gånger i handlingsplanen som du länkade till.
Jovisst men jag tror man mer pliktskyldigt tog med CCS och eftersom allt är snabbt föränderligt och så illa som det nu ser ut för Europa så får man förändra målsättningen. Miljöpolitik är alltså en en gemesam angelägenhet för EU vilket MP tydligt fattade. (energipolitik likaså)

P paralun skrev:
Jovisst men jag tror man mer pliktskyldigt tog med CCS och eftersom allt är snabbt föränderligt och så illa som det nu ser ut för Europa så får man förändra målsättningen. Miljöpolitik är alltså en en gemesam angelägenhet för EU vilket MP tydligt fattade. (energipolitik likaså)
Att CCS kom med beror nog på att IPCC lyfter fram CCS/BECCS i den största majoritet av sina scenarion för att klara klimatmålen. Det är alltså en nödvändighet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Eller för att hon inte längre kan minska koldioxidutsläppen i kommunen/regionen?
Det står ju faktiskt det, det var en viktig del av regionens klimatomställning.
Varför försöka hitta på andra anledningar?
Det framkommer ju inte varför därför jag frågade?

C
G Greger_08 skrev:
Man borde frågat varför hon är besviken. För att projektet misslyckades eller att hon inte fick fortsätta elda upp skattepengar i ett misslyckat projekt?
Säkert för att kommunen redan räknat med denna "intäkt" i sin "klimatbudget". Nu måste de hitta något annat ställe att skära ner CO2-utsläppen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vattenfall vill inte ställa upp på någon intervju, men skriver i ett mejl att ”marknaden för koldioxidinfångning är för omogen och att ekonomin för att genomföra projektet saknas”.

Journalisterna skulle kunna göra ett bättre jobb här. Finns det inga mer detaljer? Jag antar att vattenfall räknat på ett antagande att de skulle finnas en marknad för att sälja typ utsläppsrätter. Vad hade vattenfall räknat med att de skulle få per infångat ton? Vad är priset på marknaden idag?

På vilket sätt hade kommunen tänkt tillgodoräkna sig infångningen, skulle de köpa rätter av vattenfall?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är det så du tolkar Parisavtalet? 🤩
Inte jag. Men de.

K karlmb skrev:
Inte jag. Men de.
kan du inte skriva vad du menar istället.

Viktor.J Viktor.J skrev:
kan du inte skriva vad du menar istället.
Politikerna låtsas göra en massa för att hjälpa klimatet.

K karlmb skrev:
Politikerna låtsas göra en massa för att hjälpa klimatet.
Vi diskuterar CCS, menar du att det är något som politikerna låtsas göra för att hjälpa klimatet?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vi diskuterar CCS, menar du att det är något som politikerna låtsas göra för att hjälpa klimatet?
Det är ju uppenbarligen så. Kasta pengar på ett problem är inte någon hjälp för klimatet. Särskilt inte när det finns betydligt effektivare saker att göra på området.

K karlmb skrev:
Det är ju uppenbarligen så. Kasta pengar på ett problem är inte någon hjälp för klimatet. Särskilt inte när det finns betydligt effektivare saker att göra på området.
Var i sin slutsats har IPCC fel? Varför anser inte du att CCS hjälper klimatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.