Upptäckte idag något lite oroande. en vattendroppe som letat sig in under taklisten och runnit ner på väggen på övervåningen.
Jag har ett ganska nytt tak ~8 år gammalt. Underlagsduken under Novapannorna är Tdiff som är spänd över 45c45 reglar, därefter lockplannk tak. Under detta är det en vindskyddspapp, därefter 40cm cellulosaisolering och sedan vindpapp igen och sist innertak.
Det har inte varit nått direkt regn/blåst senaste tiden så att vatten ens skulle kunna tagit sig förbi pannorn som är fasade och väldigt täta i sig är konstigt. Än mindre letat sig in hela vägen och genererat en droppe som runnit och torkat halvvägs ner på väggen känns väldigt skummt.... Men vad kan det annars vara? Kondens såhär års känns inte troligt heller.
Nån murvel som kissat (ja det springer en å annan mus i väggarna helt klart) skulle ju kunna vara teoretiskt möjlgit
Murstocken är 1.5meter bort och den är ju klart en svag punkt i takkonstruktionen men känns osanolikt att det kommer därifrån oxå.
Vad hade ni gjort ? Övervåningen är helt nyrenoverad och ja är ju inte sugen på att börja riva och kolla i onödan... men om det är vatten utifrån så måste det ha kommit in ganska mycket om det har letat sig så långt som hit...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder