3 802 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vattenburen solfångare
Hej, vi har ett fritidshus i Grekland, på vintern blir det kallt inomhus ofta med hög luftfuktighet. Dessa dagar är solen i sig som en försommardag här i Sverige, riktigt varm och skön, men kallt på nätter och i skugga.
Vi bygger nu till en våning på ca 50 kvm och jag funderar på någon samkörning av befintlig värme (oljeeldning) idag med radiatorer på första våningen och blivande golvvärme på andra våningen och utnyttja solfångaren även till värma huset.
Vi har en solfångare som ger oss varmvatten och det blir verkligen varmt = mycket överskotts värme. Kretsen till solfångaren är glykol/vatten. Den värmer 160 liter vatten lätt som en plätt. I nödfall finns även en elpatron i tanken.
Golvvärmen är ju trög, om den bara aktiveras via en cirkpump när värmebärarvätskan till solfångaren har en viss temperatur tex 50 grader så är ändå varmvatten säkrat, jag vet inte hur varmt vatten man kan köra i golvet men 38 går väl bra? väljer jag sedan att ha oljeeldning tillslagen så bör den bara vara aktiv på natten och molniga dagar men då vill jag även att golvvärmen ska cirkulera.
Jag har varit i kontakt med tillverkaren av solfångare och vvberedare som säger att det går att koppla ihop med befintligt värmesystem. Men när jag vill koppla på golvvärme också blir det svårt???
Som extra info så isolerar vi nu tillbygget och byter 1-glas till 2-glas fönster som dessutom är täta. Jag frågade byggaren om vi behövde sätta tilluftsventiler (mek. vent genom skorsten med någon slags fläkt i) nu när huset blir helt tätt, han tyckte det räckte att vi öppnar ett fönster på morgonen, så det inte blir kallt!!!
Tar tacksamt emot tips, finns troligen en lösning på detta, men antingen förstår de inte vad jag menar eller är de konservativa, det är en nyttig resa att bygga hus i andra kulturer och delar i världen
Vi bygger nu till en våning på ca 50 kvm och jag funderar på någon samkörning av befintlig värme (oljeeldning) idag med radiatorer på första våningen och blivande golvvärme på andra våningen och utnyttja solfångaren även till värma huset.
Vi har en solfångare som ger oss varmvatten och det blir verkligen varmt = mycket överskotts värme. Kretsen till solfångaren är glykol/vatten. Den värmer 160 liter vatten lätt som en plätt. I nödfall finns även en elpatron i tanken.
Golvvärmen är ju trög, om den bara aktiveras via en cirkpump när värmebärarvätskan till solfångaren har en viss temperatur tex 50 grader så är ändå varmvatten säkrat, jag vet inte hur varmt vatten man kan köra i golvet men 38 går väl bra? väljer jag sedan att ha oljeeldning tillslagen så bör den bara vara aktiv på natten och molniga dagar men då vill jag även att golvvärmen ska cirkulera.
Jag har varit i kontakt med tillverkaren av solfångare och vvberedare som säger att det går att koppla ihop med befintligt värmesystem. Men när jag vill koppla på golvvärme också blir det svårt???
Som extra info så isolerar vi nu tillbygget och byter 1-glas till 2-glas fönster som dessutom är täta. Jag frågade byggaren om vi behövde sätta tilluftsventiler (mek. vent genom skorsten med någon slags fläkt i) nu när huset blir helt tätt, han tyckte det räckte att vi öppnar ett fönster på morgonen, så det inte blir kallt!!!
Tar tacksamt emot tips, finns troligen en lösning på detta, men antingen förstår de inte vad jag menar eller är de konservativa, det är en nyttig resa att bygga hus i andra kulturer och delar i världen
Du bör ha en separat shuntgrupp på golvvärmen så att temperaturen kan hållas på en säker nivå oavsett värmekälla.
Ja det har jag med tänkt på och eftersom det är 50 kvm räcker en ”typ” LK mini shunt som klarar 60. Det kan vara där de tänker problem då de är rädda att jag kör för varmt vatten i golvet, radiator vattnet från pannan är ställt på över 80 grader med markering på pannan att så ska det va. Det är ju ett steg på vägen jag kanske får förklara för de som tillverkar solfångaren och vvbredarenD Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara