1 794 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Vattenburen handdukstork vs El tork!
Jag ligger i startgroparna på en badrumsrenovering. Hela planderingen är klar förutom vilken sorts handdukstork det ska bli.
Jag har blivit rekomenderad en eltork ifrån INR som drar 29w och jag behöver isf 2st sådana. Alltså 60w totalt/timme. Men den typ av tork så får dom nog vara tillslagna dygnet och året runt då handdukarna inte viks snyggt utan bara hängs rakt ner på krokar.
Då jag ska ha vattenburen golvvärme så finns ju alternativet en vattenburen tork med elpatron också. Elpatronen kommer antagligen vara inkopplad maj-sep. Patronen är på 300w men kommer ju inte vara aktiv konstant, utan starta/stoppa efter behov.
Vilken typ av tork tror ni blir billigast i drift över tid??
Jag har själv ingen uppfattning hur mkt en elpatron behöver vara inkopplad.
Här hemma säger ena försäljaren eltork och en annan rekomenderar vatten.
Själv har jag ingen aning
Jag har blivit rekomenderad en eltork ifrån INR som drar 29w och jag behöver isf 2st sådana. Alltså 60w totalt/timme. Men den typ av tork så får dom nog vara tillslagna dygnet och året runt då handdukarna inte viks snyggt utan bara hängs rakt ner på krokar.
Då jag ska ha vattenburen golvvärme så finns ju alternativet en vattenburen tork med elpatron också. Elpatronen kommer antagligen vara inkopplad maj-sep. Patronen är på 300w men kommer ju inte vara aktiv konstant, utan starta/stoppa efter behov.
Vilken typ av tork tror ni blir billigast i drift över tid??
Jag har själv ingen uppfattning hur mkt en elpatron behöver vara inkopplad.
Här hemma säger ena försäljaren eltork och en annan rekomenderar vatten.
Själv har jag ingen aning
Nu är jag ingen expert på området så jag får försöka förmedla vad röris har sagtNoseone skrev:
Vad gäller golvvärmen så skulle det gå att koppla den till mina rör som idag är kopplade till elementet. Jag skulle få en liten lucka i väggen där antagligen värmeslingan kopplas ihop med rören. Där skulle jag även få en liten termostat i form av en tråd (eller något liknande) för reglering av golvvärmen.
Och när det gäller handdukstorken så skulle det finnas en kran på den som skulle stängas när värmen ifrån pannan stannar sommartid och då skulle elpatronen slås till.
Hoppas det var svaret på din fråga för detta är det ändå jag känner tilld^_^b
Jag har vattenburen el med återvinning....Kör med endast återvinning nu fram tills november ungefär och på våren kanske jag slår av patronen i slutet på mars...
Min tanke var att eftersom jag ändå värmer radiatorerna med vatten så skulle värmen till torken vara försumbar men så är kanske inte fallet?
Min tanke var att eftersom jag ändå värmer radiatorerna med vatten så skulle värmen till torken vara försumbar men så är kanske inte fallet?
Redigerat: