Ska förbereda installationen av vattenburen handdukstork (Svedbergs Easy) och funderar nu på hur 17 man gör detta på bästa sätt.

Köpte med en ventil med c-c 40 men inser att jag inte tänkte på att rören ju kommer c-c 60 ut ur vägg i badrum. Tänkte därför byta till en MMA RFA 75 vinklad (med utlopp bakåt) som har c-c 60.

https://www.purmo.com/sv-se/produkter/238376/ventil-rfa75-cc60-for-handdukstork?tab=2

Rör ut ur vägg blir vatette v6 blå men hur får man ihop väggbrickan med radiatorventilen och att det funkar med avståndet mellan handdukstork och vägg? Vilka kopplingar behövs för det? För jag antar att det är tänkt att monteras "rakt på"?

Installationsanvisningen till ventilen säger att det är M22x1,5 så jag misstänker lite att det är vatettes blandarfäste som ska användas men det bygger ju bara typ 20mm ut från vägg (38 inkl invändig gänga) och ventilen bygger 24 mm från centrum handdukstork. Hopskruvat blir det väl nånstans runt 50 mm, medan c-c rörutlopp till vägg är 65-75mm på handdukstorken?

Taggar @Krilleman för jag misstänker han vet som vanligt :).

Redigerat:
Krilleman
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så man kan inte få ihop det med anslutning bakåt in i vägg direkt bakom ventilen? 🤔

Krilleman
mexitegel mexitegel skrev:
Så man kan inte få ihop det med anslutning bakåt in i vägg direkt bakom ventilen? 🤔
Kan bli trångt med brickan.

Men K22 finns ju att tillgå också.

RSK: 4806114

Metallvinkelkoppling för VVS-installation, möjligen refererad som K22, med RSK-nummer 4806114.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag får ta mig till Ahsell och kolla och mäta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.