1 017 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vattenburen golvvärme
Hej
Bor sedan 2 månader i ett hus med vattenburen golvvärme i badrummet.
Jag upplever att golvet i badrummet inte riktigt känns varmt den känns snarare kall än varm. Har försäkt höja värmen på termostaten till 40 grader för att se om det blir någon skillnad men det händer ingenting. Temperaturen i rummet ligger på ca 23 grader.
Min fundering är om det är för att det är plusgrader ute och därför så producerar inte luftvattenvärmepumpen så mycket värme.
Brukar golven kännas kallare under våren?
Har tagit kontakt med en rörmokare som ska komma och kika när han får tid men vill veta andras erfarenheter kring detta med golvvärme.
Bor sedan 2 månader i ett hus med vattenburen golvvärme i badrummet.
Jag upplever att golvet i badrummet inte riktigt känns varmt den känns snarare kall än varm. Har försäkt höja värmen på termostaten till 40 grader för att se om det blir någon skillnad men det händer ingenting. Temperaturen i rummet ligger på ca 23 grader.
Min fundering är om det är för att det är plusgrader ute och därför så producerar inte luftvattenvärmepumpen så mycket värme.
Brukar golven kännas kallare under våren?
Har tagit kontakt med en rörmokare som ska komma och kika när han får tid men vill veta andras erfarenheter kring detta med golvvärme.
Att det är kallt på golvet nu är inte så konstigt, beroende på var du bor och vad du har för värmesystem. Hade du varmt på golvet för två månader sedan när det var kallare ute? Finns små elpatroner man kan koppla på golvvärmeslingor om man vill ha komfortvärme i golvet under sommarsäsongen när övriga huset inte har något värmebehov.
Kommer faktiskt inte ihåg. Har haft badrumsmattan och det var nu när vi plockade bort den som vi började känna att det är kallt. Vi har golvvärme i övriga delar av huset och de golven känns inte lika kalla. 😊J jalmars skrev:Att det är kallt på golvet nu är inte så konstigt, beroende på var du bor och vad du har för värmesystem. Hade du varmt på golvet för två månader sedan när det var kallare ute? Finns små elpatroner man kan koppla på golvvärmeslingor om man vill ha komfortvärme i golvet under sommarsäsongen när övriga huset inte har något värmebehov.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
TS:ens tidigare tråd om exakt samma sak: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenburen-golvvaerme.518048/
Har du samma golvmaterial där det inte känns kallt (tror inte det).N Ne20 skrev:
Kakel & klinkers känns alltid kallare än trä/plast eftersom materialet leder värme bättre och "suger" värmen från dina fötter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Inte jag men forumägarna:N Ne20 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
och de som vill hjälpa dig kan ju tycka att det är bortkastad tid att lägga tid på att skriva ett svar som någon annan redan har gett dig i en annan tråd.
Läser du tråden så ser du att det är två olika saker som frågeställningarna avser. Men ber så mycket om ursäkt, du har ju ändå tid att granska alla inlägg så bra jobbat!👍BirgitS skrev:
Vad har du för styrdon till golvvärmen i just badrummet? Det kan även bero på inställningar i den. Vi kan ställa in fler funktioner än vad man någonsin kommer använda och det tog mig en hel del googlande när vi flyttade hit innan jag förstod den. Kan ställas in tim/vecka/månads vis, välja att värma golvet , värma grundplattan osv
Det är en t2 NRG-DM. Har försökt googla och läsa på och gjort lite justeringar men märker ingen skillnad.4774 skrev:
Vad har du för styrdon till golvvärmen i just badrummet? Det kan även bero på inställningar i den. Vi kan ställa in fler funktioner än vad man någonsin kommer använda och det tog mig en hel del googlande när vi flyttade hit innan jag förstod den. Kan ställas in tim/vecka/månads vis, välja att värma golvet , värma grundplattan osv
Det tog säkert 2-3 månader innan jag fick till den optimala temperaturen för hela golvytan . Jag antar att ni har vattenburen värme i hela huset, vilket borde innebära att det finns en anslutning till varje rum där vattenröret kommer in i fastigheten. Där sitter det en liten ventilhatt, så checka av även där så att du kan vara säker på att just den ventilhatten inte är strypt. Det sitter en på varje anslutning och det borde vara uppmärkt. Lycka till 😀N Ne20 skrev:
Klicka här för att svara