En lite lång historia.
Mitt kök (ca 20 m2) ska totalrenoveras. Jag har precis gjort klart en mindre entréhall i direkt anslutning med klinkersgolv, platsbyggd förvaring et c.
jag hade tänkt ta bort allt golv för att fylla på med isolering och även få det bättre i nivå (skiljer 40 mm högsta till lägsta punk. Huset är 100 år gammalt).
När jag öppnar golvet så visar det sig vara vattenburen golvvärme (som ej finns dokumenterat någonstans).
Funderar då på att flytspackla men det skulle bli så stora mängder spackel att jag istället tar bort alla spånskivor för att se om jag istället kan palla upp de reglar allt vilar på. När jag lyfter bort en skiva så börjar det läcka vatten då en skruv satt in i slangen.
Efter att en bekant rörmokare tittat på det så säger han att man ej kan laga röret och det går heller inte att byta slangen utan att riva den renoverade hallen OCH golvet i en större hall i direkt anslutning.
Jag kan alltså inte använda den central golvvärmen kommer ifrån (som vi trodde bara försedde badrummet).
Så jag pluggar den slingan och river bort röret jag kan se.
Golvet är nu i nivå efter att ha satt 195x45 reglar på sidan av bjälkarna, ny isolering och nya golvspånskivor.
Men rummet saknar nu värme.
Under köket finns en tvättstuga där vattenburen värme till ett element.
Rörmokaren pratade om att sätta en central därnere och dra upp värmen, men hur fasen får man då bort luften i systemet?
Vi har ingen riktigt bra plats för centralen i köket om man ej sätter den typ bakom spisen (vi har en 90 cm smegspis) men det antar jag är en dålig idé?

Eller så skiter jag i golvvärmen och sätter en luftvärmepump och får så även kyla på sommaren?

Hur skulle ni gjort?

Välkommen till forumet.

Vad jag känner till så får man skarva golvvärmeslang dolt i golv, däremot är det bra att dokumentera med bilder och mått var skarven finns.

Värmesystem får man överlag ha dolda skarvar på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad jag känner till så får man skarva golvvärmeslang dolt i golv, däremot är det bra att dokumentera med bilder och mått var skarven finns.

Värmesystem får man överlag ha dolda skarvar på.
Ok, för sent för det.
Men skulle ändå ha varit ett helvete att få golvet i nivå utan att ta bort alla plåtar och slangar och smalreglar etc.
Var riktigt dåligt byggt. Så jag har idag ett otroligt mycket bättre golv som ej knarrar och som är helt i nivå.
Frågan är mer om jag ska försöka få dit golvvärme igen (som vi ej har märkt eller visste fanns) eller köra luftvärmepump så jag kan jobba vidare nu utan rörmokare igen…

Det går att få bort luft ur slangen fastän den är högre än fördelaren.

Man kan också sätta ett litet skåp där man låter gålvvärmeslangens tilloppet & returen gå upp & vänder och där man sätter två avluftningar.

Demmpa Demmpa skrev:
Det går att få bort luft ur slangen fastän den är högre än fördelaren.

Man kan också sätta ett litet skåp där man låter gålvvärmeslangens tilloppet & returen gå upp & vänder och där man sätter två avluftningar.
Tack, ska försöka få tag i rörmokaren imorgon. Han jag pratade med, som var här och tittade, sa själv att han ej var så erfaren. Börjar bli ganska stressad då semestern bara rinner iväg och jag ej har ett kök. Bara den biten gör mig sugen på luftvärmepump så jag kan börja lägga golvet imorgon och sen bygga köket.

Håller med Demmpa att drt går att få ur luften utan avluftning uppe och central i källaren.
Jag har haft det så i 15 år och visst kan det behövas lite handpåläggning men hur ofta tömmer man värmesystemet?
Kan vara värt lite pyssel den/de gångerna för att få undan allt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har samma, fördelare lägre än slingorna. Inga problem på 18 år, har byggt om och till systemet flera gånger och bara varit noga med att stänga slingorna och sedan se till att lufta ordentligt innan jag öppnar igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.