Jag har fått info från vinylgolv Timberman om att man behöver lägga åldersbeständig plast mellan vinylgolvet och golvspånskivor med golvvärme. Idag läste jag nedan.

När du lägger vinylklick på golvspånskivor med golvvärme ska du inte använda åldersbeständig plast. En ångspärr behövs bara på mineraliska underlag (som betong). Plastar du på spånskivor riskerar du att stänga in fukt i träkonstruktionen, vilket kan leda till mögel.

Så vad är sant? Behöver jag det? Golvvärmen är på träbjälklag och på den golvvärme på golvspånskivor

Som jag ser det är inget av alternativen sant!

Plast under ett vinylgolv är lite som kaka på kaka, dvs meningslöst eftersom vinylgolvet i sig är (nästan) lika tätt som plasten. Vinyl är faktiskt plast.

Dvs som jag ser det behövs det ingen plast under.

Tack O

Då har jag en följd fråga. Hur blir det mellan väggar och golvet? Där är ju en springa, alltså inget som tätar. Om jag inte lägger någon golvlist med tätning mot golvet.
För vad händer om man spiller "mycket" vatten? Vattnet kommer flyta ner i golvbjälklagen? Hur gör man här?
Kanske inga problem så men om man har akvarium och den smäller till.

BirgitS
Det är väl inget badrum som du håller på med och därför finns det inga krav på att det ska vara tätt.
Det är för stora dyra händelser som att akvariet går sönder som man har försäkringar.

• Gilla
kladde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.