Hej,

Håller på att planera vattenburen golvvärme i huset. Eftersom vi har Schneider Renova vägguttag och strömbrytare så vill vi ha deras rumstermostater istället för de som egentligen hör till systemet. Ställdon är Möhlenhoff NC 24V och även kopplingsboxen är därifrån.

Tänkte dra kabel till dessa, men nåt trådlöst kan gå också om det är enklare.

Vad behöver jag? En annan styrning/kopplingsbox? Andra ställdon? Vilka funkar i så fall, för jag hittar inget på Schneiders hemsida.

Inget svar på frågan,

Generellt så bör(/ska) termostater/ställdon bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

Golvvärme är ett trögt system, framförallt ingjuten golvvärme, det medför att det är flera timmars fördröjning på regleringen.
Det är i det närmaste onödigt med rumstermostater & ställdon.

För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir jämnt flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir så låg som möjligt men ändå tillräckligt hög så att det blir "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3: Eventuellt montering av termostater & ställdon samt injustering så att dessa nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Vad jag får fram så är Schneider Renova golvvärmetermostater tänkta att styra elgolvvärme, ej vattenburen golvvärme.

Det finns ställdon, både NO & NC, som har 230VAC drivspänning som skulle kunna styras av Schneider Renova rumstermostater.

Tack för svar.

Ja, jag har läst detta i många kommentarer. Hade så i förra huset, men då var det enbart ett sovrum och ett badrum med golvvärme. Nu är det en hel bottenvåning.

Dessa kretsar kommer matas med shunt kopplad på radiatorkretsen om det spelar någon roll. Ny värmepump installerad.

Ganska mycket solinstråling på västra sidan i huset, och kakelugn + vedspis i andra rum.

Jag förstår att ni vill ha termostater/ställdon, det hade jag också velat ha, jag hade troligen monterat det också.

En värmepump vill ha så jämnt flöde som möjligt genom sig för att fungera optimalt och för att ge bästa driftekonomin.
Steg1 & steg2 är extra viktiga när en värmepump är inblandad.

Har man termostater/ställdon samtidigt som man har värmepump så är det bra att ha en innegivare/rumsgivare kopplad till värmepumpen så att innegivaren styr ner värmepumpen lite när ni tex eldar.
Det svåra är att hitta lämplig/"rätt" placering av innegivaren så att den inte störs för mycket av tillskottsvärmen.

Genom att ha (rätt placerad) innegivare inkopplad till värmepumpen samtidigt som man har termostater/ställdon så kommer dessa att "jobba ihop".

Att hitta någon 24V termostat som liknar Renova är troligen väldigt svårt.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag får fram så är Schneider Renova golvvärmetermostater tänkta att styra elgolvvärme, ej vattenburen golvvärme

Det finns ställdon, både NO & NC, som har 230VAC drivspänning som skulle kunna styras av Schneider Renova
Renova termostat med Zigbee går i alla fall att ställa in för vattenburen golvvärme. Men jag kan inte läsa mig till någonstanns hur eller vad man kopplar in dem till innan ställdonen. De har nån hub också, men står inget om vad det är kompatibelt med.

De ställdon som ingår i mitt tänkta system finns i 230V också, men då är de trådlösa. De kunde tyvärr inte hjälpa mig med om det funkar med Renova.
Bevisab ställdon

Annars får vi kanske välja LK's ARC-system med deras kopplingsbox och ställdon. De liknar renova till färg och form.

Alla termostater som i första hand är gjorda/tänkta för elgolvvärme fungerar också till vattenburen golvvärme.
Nackdelen med termostater & ställdon som matas med 230V är att det är en starkströmsanläggning där en elektriker måste göra hela installationen (vp-rör/flexslang, trådar, termostater, ställdon).

Typ alla tillverkare av ställdon har de fyra (trådade) varianter som är vanligast i Sverige, 24V NO, 24V NC, 230V NO & 230V NC.
Alla ställdon är "on/off"-varianter, alltså antingen på eller av, men med en "gångtid" på 5-10 minuter mellan ändlägena. När ställdonet är spänningslöst så hamnar den automatiskt i ena ändläget, när den är spänningssatt så hamnar den automatiskt i andra ändläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.