4 535 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Vattenburen golvvärme blir för varmt
Idag testade jag att minska trycket något röda expansionskärlet till BVP. Släppte ut så att trycket blev 1,4 som vid installation. Noterade att det kom brunskummigt vatten som luktade starkt. Är det köldbärarmediet som luktar så och i så fall varför är det brunt? Vad händer när jag fylla på vatten i systemet igen, späder jag ut köldbärarmediet med vatten då?
Skit i vatten till vattenvärme är en klassiker, är det element så rostar dom invändigt, så man ska inte bara fylla på och på. Utan undersöka varför trycket sjunker. Så fort en påfyllning sker, så kommer det in syresatt vatten som gör att det rostar. En del som upptäcker att trycket sjunker på sommaren, fyller på direkt, men helt fel. Vatten ändrar volym i takt med temperaturen och sommartid kan trycket gå ända ner till 0,5 bar, bara inte bry sig, helt normalt. Det är inte KB där, det är vattentäta skott mellan allt och skulle det vara KB så lukter det sprit. KB lever sitt eget liv i en slinga.W wisan skrev:Idag testade jag att minska trycket något röda expansionskärlet till BVP. Släppte ut så att trycket blev 1,4 som vid installation. Noterade att det kom brunskummigt vatten som luktade starkt. Är det köldbärarmediet som luktar så och i så fall varför är det brunt? Vad händer när jag fylla på vatten i systemet igen, späder jag ut köldbärarmediet med vatten då?
Ok, men vad kan rosten komma från. Borrhål, BVP och all golvvärme är helt nyinstallerad förra hösten? BVP har ju kopparrör.J jonaserik skrev:Skit i vatten till vattenvärme är en klassiker, är det element så rostar dom invändigt, så man ska inte bara fylla på och på. Utan undersöka varför trycket sjunker. Så fort en påfyllning sker, så kommer det in syresatt vatten som gör att det rostar. En del som upptäcker att trycket sjunker på sommaren, fyller på direkt, men helt fel. Vatten ändrar volym i takt med temperaturen och sommartid kan trycket gå ända ner till 0,5 bar, bara inte bry sig, helt normalt. Det är inte KB där, det är vattentäta skott mellan allt och skulle det vara KB så lukter det sprit. KB lever sitt eget liv i en slinga.
Gällande cirkulationspump för golvvärmen måste jag kolla upp det. Det sitter ingen i fördelarskåpet men ska se hur det ser ut i det andra skåpet. Återkommer.
Nygjort och inga element då, då ska det inte finnas rost. Finns elemnet av äldre datum som används så är det en del skit i dom, som lossnar när sytemet töms och fylls på ingen. Det ska finnas filter på röret som kommer till VP och kan sitta utanför eller i VP, bakom frontplåten.W wisan skrev:
Blir inte riktigt klok på detta. Jag har ställ ner BVP från 21 grader till 21,5 grader och kört så några dygn men märker fortfarande ingen skillnad. Rumsgivare på nedre plan visar fortfarande 21 grader. Kan det vara något med själva pumpen och inte golvvärmen som jag tidigare trott?
Har du bara GV och pumpen i VP orkar att ge det flöde som behövs, så gör inget. Det som är viktigt i ditt fall. är att en slinga, tex bad/foa är helt öppen ( inget ställdon där ) Deta för att pumpen inte ska gå mot stopp och det klarar den inte, utan kan bli för varm och brinna upp i lindningen. En cirkpump kyls av flödet genon den.W wisan skrev:
Klicka här för att svara