1 255 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vattenburen golvvärme badrum
Hej alla,
Kallar nu på forumets samlade expertis för att hjälpa mig framåt med hur jag ska göra med badrummet på Plan 2.
Förutsättningar: Träbjälklag 45x220 C24 cc300, nedsänkt 22mm i badrummet medelst cirkelsåg. Spännvidd 3,3m. Utanför badrummet ligger spårat golvspån som jag kommer lägga LK 16mm slang i, ovanpå det blir det någon parkett 13-15mm. Badrummet ska helkaklas.
Problem: Jag har en hel del spårat golvspån över som jag gärna skulle lägga i badrummet också. Problemet som jag förstått det är att det blir skit med värmespridningsplåtarna om de flytspacklas in. En plattsättare som var förbi och kollade tyckte att vi skulle duka över plåtarna och flytspackla en flytande konstruktion med 30mm spackel. Något orationellt i mig ogillar tanken att spacklet och spånet inte skulle sitta ihop.
Hur skulle ni ha löst det? Hur brukar folk göra? Jag kan säkert få returnera/byta det spårade spånet mot slätt om det underlättar. Jag vill inte att det ska bli allt för stor nivåskillnad mellan badrummet och rummet utanför.
Tack på förhand!
Kallar nu på forumets samlade expertis för att hjälpa mig framåt med hur jag ska göra med badrummet på Plan 2.
Förutsättningar: Träbjälklag 45x220 C24 cc300, nedsänkt 22mm i badrummet medelst cirkelsåg. Spännvidd 3,3m. Utanför badrummet ligger spårat golvspån som jag kommer lägga LK 16mm slang i, ovanpå det blir det någon parkett 13-15mm. Badrummet ska helkaklas.
Problem: Jag har en hel del spårat golvspån över som jag gärna skulle lägga i badrummet också. Problemet som jag förstått det är att det blir skit med värmespridningsplåtarna om de flytspacklas in. En plattsättare som var förbi och kollade tyckte att vi skulle duka över plåtarna och flytspackla en flytande konstruktion med 30mm spackel. Något orationellt i mig ogillar tanken att spacklet och spånet inte skulle sitta ihop.
Hur skulle ni ha löst det? Hur brukar folk göra? Jag kan säkert få returnera/byta det spårade spånet mot slätt om det underlättar. Jag vill inte att det ska bli allt för stor nivåskillnad mellan badrummet och rummet utanför.
Tack på förhand!
Inga problem med att ha plåtarna kvar se bara till att skruva dom med montageskruv med 10 cm mellanrum mellan skruvarna och sedan en specialprimer på plåtarna samt armeringsnät och sedan flytspackel på det. Nivåskillnad är ofrånkomlig, i annat fall få du hyvla ner reglarna.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Jag har hört talas om den lösningen också men inte lyckats söka fram en primer som är godkänd att använda utan att sedan skruva typ golvgips eller liknande ovanpå. Har du något exempel?T tank77 skrev:
Bjälklagen är ren nerhyvlat 22mm i just badrummet så lite av nivåskillnaden hoppas jag bli av med där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden