Hej!
Jag har Nibe 360 p med vattenburen golvärme i botten våning och element i övrevåning. Det var problem med att trycket ibl faller på panna vilket gör att jag behöver fyller på men även tappar lite på trycket när det blir > 1,5 bar. Det var problem med expansionskärl som reparerars.
Nu blir det kallt i golvvärme i hela huset trots att värmekurva ökas till +2 på panna. Termostat till golvvärme i alla rum står på max. Jag kollade på cirkulationspump och den fungerar som det ska. Vad är felet?

Tack på förhand
Qassim A
 
  • Golvvärmesystem med röranslutningar och en Wilo-cirkulationspump. Märken på kopplingarna anger slinga nummer. Tryckmätare och elkablar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil för golvvärme, monterad på ett vattenrör, omgiven av träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer och rörkopplingar för golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nibe-panna med display som visar framledningstemp 43.6°C och justerbar värmekurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på Nibe 360 p visar förväntad temp 23,8°C och förinställd temp 5,0°C. Klockan visar 17:38. Kontrollknappar ses under skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får prova att skruva bort ställdonet och motionera piggarna under.
Fördelaren visar ju samma temp som begränsningatermostaten i alla fall(30)
 
Termostaten med kapilärrör & extern bulb är en maxtermostat, den ska stå ställd på den maximala framledningstemperaturen som golvvärmeslingorna får ha för att skydda golvet.
Så den kan vridas upp till 45-50⁰.

Framledningstemperaturen i fördelaren är 28⁰, returtemperaturen i fördelaren är 25⁰, det ger en difftemperatur på 3⁰, å det bör vara 3-5⁰.
Visserligen finns det en bypass i början på fördelaren men den bör inte påverka returtemperaturen så mycket.
 
På vänster sida är det ett rör mellan fördelarna, en baypass, den ska vara för att inte pumpen ska gå mot stopp. då termodonen stänger helt, nu är det en slinga som inte har ett don ocg då är det alltid öpper på flödet. Vad är det för temp på röret mellan stora rören. Lika som det överta och vad är det för temp på returen, andra röret från vänster med vitt på, är tempen högre än nedre fördelaren så kan man strypa till baypassen med ventilen på plats 9 från höger, då kommer trycket/flödet att öka i slingorna. Bara prova hur det blir, samt som sägs öka på maxtermostaten till max i provningsskedet. Vad står farten på pumpen på 1 - 2 eller 3
 
Demmpa Demmpa skrev:
Termostaten med kapilärrör & extern bulb är en maxtermostat, den ska stå ställd på den maximala framledningstemperaturen som golvvärmeslingorna får ha för att skydda golvet.
Så den kan vridas upp till 45-50⁰.

Framledningstemperaturen i fördelaren är 28⁰, returtemperaturen i fördelaren är 25⁰, det ger en difftemperatur på 3⁰, å det bör vara 3-5⁰.
Visserligen finns det en bypass i början på fördelaren men den bör inte påverka returtemperaturen så mycket.
Jag har ökat till 45⁰
 
J jonaserik skrev:
På vänster sida är det ett rör mellan fördelarna, en baypass, den ska vara för att inte pumpen ska gå mot stopp. då termodonen stänger helt, nu är det en slinga som inte har ett don ocg då är det alltid öpper på flödet. Vad är det för temp på röret mellan stora rören. Lika som det överta och vad är det för temp på returen, andra röret från vänster med vitt på, är tempen högre än nedre fördelaren så kan man strypa till baypassen med ventilen på plats 9 från höger, då kommer trycket/flödet att öka i slingorna. Bara prova hur det blir, samt som sägs öka på maxtermostaten till max i provningsskedet. Vad står farten på pumpen på 1 - 2 eller 3
Temp på röret mellan de stora rören vet ej

övre rör temp 25
nedre rör temp 28.
 

Bästa svaret

Eftersom termometrarna på fördelarna sitter nästan längst till höger och bypassen sitter längst till vänster så är nog inte bypassen som skapar felet.

Eftersom det är 3⁰ i difftemperatur mellan fördelarna så verkar gv-cirkulationspumpen samt slingorna fungera som de ska.

Har golvvärmen fungerat tidigare?
Har det gjorts några ändringar på radiatorkretsen?
Har termostaterna på radiatorerna höjts?
Har cirkulationspumpen i FLVPn ändrats gällande flödet?

Verkar som att inställningarna i gv-shunten är lite fel så att det blandas in lite förlite varmt vatten och/eller så är det för lågt flöde på cirkulationspumpen i FLVPn
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom termometrarna på fördelarna sitter nästan längst till höger och bypassen sitter längst till vänster så är nog inte bypassen som skapar felet.

Eftersom det är 3⁰ i difftemperatur mellan fördelarna så verkar gv-cirkulationspumpen samt slingorna fungera som de ska.

Har golvvärmen fungerat tidigare?
Har det gjorts några ändringar på radiatorkretsen?
Har termostaterna på radiatorerna höjts?
Har cirkulationspumpen i FLVPn ändrats gällande flödet?

Verkar som att inställningarna i gv-shunten är lite fel så att det blandas in lite förlite varmt vatten och/eller så är det för lågt flöde på cirkulationspumpen i FLVPn
1- Aldrig varit problem sedan installtion 2007. Det är 18⁰ inomhus.
2- nej
3- en radiator i övre våning var kallt. Det var fel i termostat men den fixat samtidigt när killen från Nibe återförsäljare har repererat expansionskärl.
4- Jag tror inte den
 
Q qassim skrev:
Temp på röret mellan de stora rören vet ej

övre rör temp 25
nedre rör temp 28.
Du kan inte lita riktigt på termometrarna, byt plats på dom och se om det blir lika värden. Hur var det med dom vita rören nertill. Vilket är varmast.
Det ska vara varmast på det övre fördelarröret. Därav med att byta plats.
 
J jonaserik skrev:
Du kan inte lita riktigt på termometrarna, byt plats på dom och se om det blir lika värden. Hur var det med dom vita rören nertill. Vilket är varmast.
Det ska vara varmast på det övre fördelarröret. Därav med att byta plats.
 
  • VVS-installation med flödesmätare, termostat och anslutna rör i ett trätak; papper syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK och det blanka röret ( baypass ) till vänster och strax till höger om pumpen, är nästan lika varmt då. Ovanpå fördelaren, mitt för röret så är det en strypare, lossa det lilla locket, vrid ner skruven i den till max. Det går bra då du har en slinga, nummer 3 från höger helt öppen.
 
Har det fungerat tidigare så är det antingen luft i systemet eller så har en/flera saker som påverkar flödet ändrats det senaste "halvåret".

Exakt vad har gjorts/ändrats på under året?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom termometrarna på fördelarna sitter nästan längst till höger och bypassen sitter längst till vänster så är nog inte bypassen som skapar felet.

Eftersom det är 3⁰ i difftemperatur mellan fördelarna så verkar gv-cirkulationspumpen samt slingorna fungera som de ska.

Har golvvärmen fungerat tidigare?
Har det gjorts några ändringar på radiatorkretsen?
Har termostaterna på radiatorerna höjts?
Har cirkulationspumpen i FLVPn ändrats gällande flödet?

Verkar som att inställningarna i gv-shunten är lite fel så att det blandas in lite förlite varmt vatten och/eller så är det för lågt flöde på cirkulationspumpen i FLVPn
Lite uppdatering i tråden.
Jag hade inte vågat ändra något förutom termostaten. Jag hade anlitat en rörmokare som ökade på cirkulationspumpen till högsta varv och vred på termostat till 45 grader. Ett dygn senare blivit varm igen i golvet och hela huset😀.
Stort tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.