Godkväll!
Har en uteplats i betong som sitter ihop med huset via två sidor, problemet är att lutningen inte riktigt är rätt så att det ofta bildar sig två pölar som tar ett tag innan dom försvinner vilket är mycket störande då utebordet står på ena..
Har försökt tänka på eventuella lösningar men känner att jag behöver input innan jag gör något.
Bifogad bild på uteplatsen:
Förslag 1: Tänkte att det lättaste är att bara borra hål i betongen, men känner att man kanske vill undvika att få vatten in under plattan då huset angränsar?
Förslag 2: ta en vinkelslip och skära ett V-spår ut mot gräsmattan, tänker att man använder en rak regel som man höjer upp så att det blir lutning mot gräset och vilar vinkelslipen mot denna för att säkerställa rätt lutning på spåret. Lite oklar kring det estetiska och hur fint man lyckas få det med vinkelslip.
Har ni några bättre förslag eller vilken av dessa två tycker ni verkar bäst?
Tack på förhand!
//Oscar
Har en uteplats i betong som sitter ihop med huset via två sidor, problemet är att lutningen inte riktigt är rätt så att det ofta bildar sig två pölar som tar ett tag innan dom försvinner vilket är mycket störande då utebordet står på ena..
Har försökt tänka på eventuella lösningar men känner att jag behöver input innan jag gör något.
Bifogad bild på uteplatsen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag 1: Tänkte att det lättaste är att bara borra hål i betongen, men känner att man kanske vill undvika att få vatten in under plattan då huset angränsar?
Förslag 2: ta en vinkelslip och skära ett V-spår ut mot gräsmattan, tänker att man använder en rak regel som man höjer upp så att det blir lutning mot gräset och vilar vinkelslipen mot denna för att säkerställa rätt lutning på spåret. Lite oklar kring det estetiska och hur fint man lyckas få det med vinkelslip.
Har ni några bättre förslag eller vilken av dessa två tycker ni verkar bäst?
Tack på förhand!
//Oscar
Mät med ett vattenpass exakt hur mycket lägre "groparna" är gentemot ytterkanten.O Oscar Hermansson skrev:
Är det små skillnader/variationer, så kan du hyra en diamantslip (ex dianova 420 ell 650) & köra av det som behövs på uteplatsen.
Annars blir nog ett litet V-spår bättre långsiktigt än att borra igenom (sätter troligtvis igen sig med åren)
Tack tack, det hade jag också tänkt men avfärdade det i och med att jag tänker att betongen kommer se väldigt annorlunda ut där den är slipad, eller kommer det gå till sig?J jawen skrev:Mät med ett vattenpass exakt hur mycket lägre "groparna" är gentemot ytterkanten.
Är det små skillnader/variationer, så kan du hyra en diamantslip (ex dianova 420 ell 650) & köra av det som behövs på uteplatsen.
Annars blir nog ett litet V-spår bättre långsiktigt än att borra igenom (sätter troligtvis igen sig med åren)
Hur många mm kan man med lätthet slipa ned om jag mäter? För det känns ju som bäst lösning att slipa (om man bortser från estetiska)
Hur mycket du kan slipa av innan större ballast kommer fram är omöjligt att svara på, beror på många faktorer såsom hur mycket dom vibbade temp ute & i betongen när den lades plus betongklass & ev tillsatser.O Oscar Hermansson skrev:Tack tack, det hade jag också tänkt men avfärdade det i och med att jag tänker att betongen kommer se väldigt annorlunda ut där den är slipad, eller kommer det gå till sig?
Hur många mm kan man med lätthet slipa ned om jag mäter? För det känns ju som bäst lösning att slipa (om man bortser från estetiska)
Säg 2-4 mm innan ytan förändras utseende mässigt.
Har slipat ner 8-10 mm på en del jobb, men plana ytor tar längre tid då hela slip-tallriken ligger an vid slipning.
Många ggr om man måste "köra av" mer än några mm lokalt, så går det snabbare att handköra av med en Flex & sedan kanske avsluta med stora Dianovan.
Gör noggrann bedömning av din uteplats med vattenpass, rita ett X med blyertspenna där svackan är som djupast & rita en "oregelbunder ring runt hela svackan där svackan upphör åt ALLA hål.
Då vet du exakt vad du har att justera.
Stort tack för ditt svar, det uppskattas!J jawen skrev:Hur mycket du kan slipa av innan större ballast kommer fram är omöjligt att svara på, beror på många faktorer såsom hur mycket dom vibbade temp ute & i betongen när den lades plus betongklass & ev tillsatser.
Har slipat ner 8-10 mm på en del jobb, men plana ytor tar längre tid då hela slip-tallriken ligger an vid slipning.
Många ggr om man måste "köra av" mer än några mm lokalt, så går det snabbare att handköra av med en Flex & sedan kanske avsluta med stora Dianovan.
Gör noggrann bedömning av din uteplats med vattenpass, rita ett X med blyertspenna där svackan är som djupast & rita en "oregelbunder ring runt hela svackan där svackan upphör åt ALLA hål.
Då vet du exakt vad du har att justera.åte
J jawen skrev:Hur mycket du kan slipa av innan större ballast kommer fram är omöjligt att svara på, beror på många faktorer såsom hur mycket dom vibbade temp ute & i betongen när den lades plus betongklass & ev tillsatser.
Då vet du exakt vad du har att justera.
Men om det bara handlar om några millimeter hade du hellre slipat än att ta v-skär med vinkelslip då?
Ingen orsak 👍O Oscar Hermansson skrev:
Förstår precis dit problem, men svårt med perfekta råd när man bara ser bilder.
Börja med att "läsa av" ytan vid svackorna & vidare ut mot kanten (kortaste vägen)
Du skulle ju kunna ha en högpunkt mellan svackan & yttre kant, & bra att ta reda på förutsättningarna först.
Ett v-skär kräver ju ofta också ett fall, så 3 mm i ena änden kanske är 20 mm i andra änden.
Klicka här för att svara