4 781 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
vattenårder i källaren?
Jag har ett hus med en djupt liggande källare och en total dränering utförd för 11 år sedan. Detta gjordes innan jag köpte huset. Nu i sommarens värmebölja har det dock visat sig att ju torrare det är ute desto blötare är källaren! Kan problemet lösas med en pumpbrunn som sänker vattennivån något? Om det är en vattenårder som spökar är då omledning av den den enda lösningen? Eller kanske man helt enkelt kan lägga ett löst spaltgolv ovanpå golvet och strunta i fukten därunder? Tar tacksamt emot alla tips och idéer.
Är det inte kondens som "spökar", har man en "kall" källare (eller källargolv) kommer fukt att kondenseras på dom kalla ytorna när det är varmt (=hög luftfuktighet) ute. Lösningen är i så fall att ha värme och/eller avfuktare i källaren.
Tror inte att kondens är hela lösningen. Dels finns ingen fukt på t ex inkommande vattenrör och det borde ju vara kallaste platsen nu i värmen, dels så uppträder fukten som en helt rak ca 5 dm bred rand på golvet. Om det vore kondens skulle det väl mest droppa och bli fläckvisa pölar på golvet? Avfuktare har jag haft på hela vintern men jag stängde av den när det blev varmt ute eftersom vi ofta har öppet mellan källaren och trädgården.
Enligt kartor så går det inget avloppsrör eller vattenledning där fukten visar sig. Men jag har funderat på det där med avloppsrör eftersom det är gamla gjutjärnsrör. Dessutom kan det ju vara så att det gamla avloppet går ut i den nya dräneringen. Men enligt det företag som var här förra året för att spola rent källaravloppen och dräneringsrören från takvattnet så är det inte så. Men jag är inte helt säker på att de har rätt. Allafall är det så att riktningen på fuktranden går inte mot avloppet. Sen kan det vara torrt långa perioder. Fukten kommer främst vid värmebölja och avloppet används på samma sätt året runt. D v s väldigt sparsamt. Om det trots allt är avloppet så kanske man kan tömma det på vatten helt. Har 2 golvavlopp till i källaren, så är inte beroende av just detta.
Anledningen till att jag funderar över vattenårder är just det att fukten kommer vid torka. Dessutom ändras fuktfläcken väldigt fort. Kan vara mycket fukt för att några timmar senare vara nästan torrt. Trots att det regnar ute. Tänkte mig att vattenårdern stiger/dras tillbaka av något i naturens mysterier utan att regn påverkar. Fast jag vet ju inte, har bara tankar och funderingar om orsaken till problemet. Är ju svårt att åtgärda fukten innan man vet vad som
orsakar den. Kanske det bästa är att lägga ett löstagbart spaltgolv över alltihop och låta mysteriet kvarstå. Källaren används mest som förråd.
orsakar den. Kanske det bästa är att lägga ett löstagbart spaltgolv över alltihop och låta mysteriet kvarstå. Källaren används mest som förråd.
Jag tror iofs att det inte beror på en vattenåder men om det ändå är en vattenåder så är det inte lätt, ja kanske t.om omöjligt att ändra naturens egen grundvattennivå.
Det märkliga är ju att det tycks öka vid torka. Naturens grundvattennivå brukar ju i regel sjunka vid torka.
Har du någon bäck,å eller annat vattendrag i närheten?
Det märkliga är ju att det tycks öka vid torka. Naturens grundvattennivå brukar ju i regel sjunka vid torka.
Har du någon bäck,å eller annat vattendrag i närheten?
Ja, det finns en bäck nedanför huset. Kanske det är den som spökar? Men det finns många hus här vid bäcken och mig veterligt har ingen annan problem. Men det kan de ju ha ändå. Eftersom fukten koncentreras på den sidan som bäcken finns så har jag själv tänkt i de banorna. Kanske någon underjordisk liten rännil går under mitt hus. Men det motsäger ju det faktum att när bäcken är låg, som nu är källargolvet väldigt fuktig. Men i höstas när det var högt vattenstånd i bäcken, ja då var källaren helt torr. Kanske vattnet sugs in under källargolvet vid värme? Under förutsättningar att det finns någon underjordisk kanal dit förstås.
Hur gammalt är huset?
Är det ett nytt fenomen eller har det varit så sedan huset byggdes?
Om huset är gammalt kan man ju kanske tänka sig att dräneringarna runt sulan börjar bli igensatta.
Kollat om det finns spolbrunnar och om det kommer något vatten där?
Är det ett nytt fenomen eller har det varit så sedan huset byggdes?
Om huset är gammalt kan man ju kanske tänka sig att dräneringarna runt sulan börjar bli igensatta.
Kollat om det finns spolbrunnar och om det kommer något vatten där?
om jag letar efter sambandet mellan vatten och torkan så är det bevattning av trädgård,rabatter runt huset som jag tänker på. Det kanske går en ledning för bevattning för din eller grannens tomt? Eftersom fukten kommer och går relativt snabbt så kan man gissa att vatten ligger nära betongens yta eller något rör gjutet i betongen?
Så länge det inte står vatten på golvet så skulle jag lägga fukttålig trall över. Finns plastrutor som man hackar ihop till en storlek man behöver .... fex:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70238112/#/70238112
gaia
Så länge det inte står vatten på golvet så skulle jag lägga fukttålig trall över. Finns plastrutor som man hackar ihop till en storlek man behöver .... fex:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70238112/#/70238112
gaia
Redigerat av moderator:
Jag har bara haft huset 1 år, men nog tror jag att fuktproblemen har funnits länge. Huset fick en total dränering för 11 år sedan men när jag köpte det var det stopp i rören för regnvattnet. Det grävdes upp, stoppet togs bort och allt
kontrollerades och befanns fungera bra. Han som grävde tyckte att dräneringen såg ut att vara rätt utförd. Någon vattenslang för trädgårdsbevattning vet jag inget om. Både jag och närmaste grannen har kran i ytterväggen för sånt. Husen ligger på varsin ände av tomterna så jag har svårt att tro att grannens vattenhantering påverkar. Inkommande vatten kommer från andra sidan huset.
Nej, det har aldrig runnit vatten eller bildats pölar. Det enda är att fläckens storlek ändras. Är inte mycket för att dölja problem om de kan åtgärdas, men visar det sig att det blir väldigt dyrt att komma till rätta med detta, så täcker jag nog golvet med borttagbart spalt eller liknande. Då slipper jag ju åtminstone se eländet!
kontrollerades och befanns fungera bra. Han som grävde tyckte att dräneringen såg ut att vara rätt utförd. Någon vattenslang för trädgårdsbevattning vet jag inget om. Både jag och närmaste grannen har kran i ytterväggen för sånt. Husen ligger på varsin ände av tomterna så jag har svårt att tro att grannens vattenhantering påverkar. Inkommande vatten kommer från andra sidan huset.
Nej, det har aldrig runnit vatten eller bildats pölar. Det enda är att fläckens storlek ändras. Är inte mycket för att dölja problem om de kan åtgärdas, men visar det sig att det blir väldigt dyrt att komma till rätta med detta, så täcker jag nog golvet med borttagbart spalt eller liknande. Då slipper jag ju åtminstone se eländet!
Jaha, nu är värmeböljan över, det har regnat rikligt och nu har det tidigare så blöta källargolvet torkat. Helt utan åtgärd från min sida. Finns det ingen läsare av detta som har varit med om samma fenomen som jag och har lyckats lösa problemet? Eller är detta hus helt unikt?
Du kan kolla på golvet med en värmekamera.
Om du har ett kallt stråk och har en öppen källardörr så kommer den varma fuktiga ute luften att kondensera på det kalla partiet
när luften kyls så skapar det en luftström som suger in ny fuktig luft
Om du har ett kallt stråk och har en öppen källardörr så kommer den varma fuktiga ute luften att kondensera på det kalla partiet
när luften kyls så skapar det en luftström som suger in ny fuktig luft
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvbrunn i källaren. Sprucket klinker
Badrum -
Hur tätar jag ingången till källaren
Fönster & Dörrar -
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Husköp - är ”skadan” i källaren allvarlig?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Sprickor i betongen i källaren - dolt fel?
Golv