Hej.

Får man gå upp med vattenanslutningen till en vägghängd WC genom golvet om den monteras i den låda jag tänkt bygga runt ställningen?
Eller hur löser man det annars?

//Niklas
 
Enklast blir nog att du drar upp röret i den nya box väggen

Sent from my GT-I5500 using Byggahus
 
Det är ok efter som tätskiktet skall vara monterat innan fixturen
 
Eftersom BKR säger att man inte få göra rörgenomföringar genom tätskiktet i golvet så antagligen inte.
 
Dra upp vartenanslutningen i bakomliggande vägg och ta ut den där så högt som möjligt.


/Vojma
 
Finns det någon standard för var man ska placera en väggdosa för vattenanslutningen till WC-fixturer? Har inte bestämt modell än men tänkt att bygga igen väggen. Vänster/höger/höjd. Tänkt en vanlig väggdosa+anslutningskoppling från LK.

Bonusfråga angående avloppet: Det ska väl inte vara några problem med 60 mm + klosettanslutning ( https://www.rinkabyror.se/artikel/klosettboj-110/ ) 125 mm (+gummi) eller kör man på någon annan variant ihop med WC-fixturer? Blev bara lite fundersam eftersom det lär dra iväg i byggdjup på lådan.
 
H hydrolift skrev:
Finns det någon standard för var man ska placera en väggdosa för vattenanslutningen till WC-fixturer? Har inte bestämt modell än men tänkt att bygga igen väggen. Vänster/höger/höjd. Tänkt en vanlig väggdosa+anslutningskoppling från LK.

Bonusfråga angående avloppet: Det ska väl inte vara några problem med 60 mm + klosettanslutning ( [länk] ) 125 mm (+gummi) eller kör man på någon annan variant ihop med WC-fixturer? Blev bara lite fundersam eftersom det lär dra iväg i byggdjup på lådan.
Gå ut från väggen med ett vanligt väggbockstöd. WC-fixturen har oftast genomföring för 25mm skyddsrör och inte PEX-slangen direkt. Jag pratade nyligen med Ifö om just detta eftersom jag tänkte sätta en väggbox/bockstöd + vatettekoppling + stålomspunnen slang till WC-fixturen. Så får man tydligen inte göra enligt Ifö, även om man är på ”rätt” sida om tätskiktet. Så min lösning blir att dra Pex med skyddsrör rakt ut från väggen ovanför fixturen och ansluta. Vissa fixturer (t ex Ifö Sigma) har anslutning både ovanifrån och från sidan. Det är ett plus om man tänker bygga in även ovan fixturen och man har begränsat med utrymme på sidorna.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Gå ut från väggen med ett vanligt väggbockstöd. WC-fixturen har oftast genomföring för 25mm skyddsrör och inte PEX-slangen direkt. Jag pratade nyligen med Ifö om just detta eftersom jag tänkte sätta en väggbox/bockstöd + vatettekoppling + stålomspunnen slang till WC-fixturen. Så får man tydligen inte göra enligt Ifö, även om man är på ”rätt” sida om tätskiktet. Så min lösning blir att dra Pex med skyddsrör rakt ut från väggen ovanför fixturen och ansluta. Vissa fixturer (t ex Ifö Sigma) har anslutning både ovanifrån och från sidan. Det är ett plus om man tänker bygga in även ovan fixturen och man har begränsat med utrymme på sidorna.
Ok, får kolla på några fler monteringsanvisningar. (y)
Hittade denna från Geberit nu och där framgår hur vattenanslutningen ser ut:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_448_8097668.pdf
I denna från Geberit finns inte ett ord om vattenanslutningen, ser nu att det är en tilläggsanvisning bara.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteringsanvisning__a2c68ed4-40e0-4c77-a0d9-f345ea22d8ad.pdf

Vad körde du med för anslutning till avloppet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.