18 168 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Vatten tränger upp på helt nylagt klinkergolv
Man flytspacklar väl inte ovanpå tätskiktet??? Först lägger man golvvärmen sen flytspacklar man in värmekabeln och sen spacklar man fall. Ovanpå det lägger man tätskiktet och sen klinkers.
Hur stora problem Du får beror på vad Du har för typ av hus och vart badrummet är beläget. Badrum i källaren med betongväggar/golv får knappast nåt större problem men är bjälklaget av trä och/eller badrummet ligger på övervåning är det inget bra alls.
Är ingen expert på el-golvvärme men nog låter det olustigt att ha värmekabeln liggande i spackel utan tätskikt i en dusch, det kanske är det största problemet?
Hur hittar man en besiktningsman? kolla med Villaägarnas riksförbund, annars nån branschorganisation inom badrum.
Hur stora problem Du får beror på vad Du har för typ av hus och vart badrummet är beläget. Badrum i källaren med betongväggar/golv får knappast nåt större problem men är bjälklaget av trä och/eller badrummet ligger på övervåning är det inget bra alls.
Är ingen expert på el-golvvärme men nog låter det olustigt att ha värmekabeln liggande i spackel utan tätskikt i en dusch, det kanske är det största problemet?
Hur hittar man en besiktningsman? kolla med Villaägarnas riksförbund, annars nån branschorganisation inom badrum.
Jag hoppas verkligen inte arbetet är gjort i den ordningen för då är det bara att riva ut och börja om.anjovi skrev:Hm....mycket snurrar i huvudet på oss nu....
Vårat tätskickt är gjort av en mattläggare, de valde att lägga Armstrongs våttrums underlagsmatta som är speciellt framtagen att lägga under klinker. Detta såg vi när det var lagt och det såg i alla fall ut att vara bra lut.
Sedan flytspacklades det ett lager igen och lades värmeslingor.....Tror ni att det är detta lager som är ovanför mattan som har baklut?
Känns som om vi får kontakta en besiktningsman.......vem vänder man sig till?
Lustigt att folk är så rädda för just att värmen ligger ovanför tätskickt. Har inte sett någon anvisning att man inte får ha elgolv i källare där man bara sätter tätskickt runt golvbrunnar.
Förlåt för lite O/T
Förlåt för lite O/T
Elvärmen bör inte vara nåt problem. Armeringsnätet är jordat ju! Eller bör vara det. Blir det överslag, löser JFB ut.
Det är bara vid högspänning som problem kan uppstå. Och detta har vi inte i vara bostäder.
Själv har jag med ett bakfall i badrummet. Dock upplever inte samma problem som TS.
Det bara måste vara läckage. Jag tror ej på nåt annat.
Men visst kan jag ha fel.
Det är bara vid högspänning som problem kan uppstå. Och detta har vi inte i vara bostäder.
Själv har jag med ett bakfall i badrummet. Dock upplever inte samma problem som TS.
Det bara måste vara läckage. Jag tror ej på nåt annat.
Men visst kan jag ha fel.
Anjovi, har ni betalat 100%? Om inte så skriv en reklamation omedelbart och kvarhåll all betalning tills besiktning är utförd.
Jag förstår heller inte varför man har lagt värmeslingorna ovanpå tätskiktet. Missade/glömde man värmeslingorna i första spacklingen och kom på det först efter att tätskiktet var lagt?
Det är inte omöjligt att fallet var bra innan tätskiktet, men att sista flytspacklingen med värmeslingor har gjorts slarvigt och att du har bakfall där. Frågan är hur du skall kunna avgöra detta? Efterfråga kvalitetsdokumentet från entreprenören, där allt sådant skall framgå.
Jag förstår heller inte varför man har lagt värmeslingorna ovanpå tätskiktet. Missade/glömde man värmeslingorna i första spacklingen och kom på det först efter att tätskiktet var lagt?
Det är inte omöjligt att fallet var bra innan tätskiktet, men att sista flytspacklingen med värmeslingor har gjorts slarvigt och att du har bakfall där. Frågan är hur du skall kunna avgöra detta? Efterfråga kvalitetsdokumentet från entreprenören, där allt sådant skall framgå.
Det är inte elslingan jag reagerade på utan själva flytspacklet. Normalt flytspackel måsta fuktskyddas för att hålla.snuttjulle skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden