2 122 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
vattenpöl vatten tränger upp ur marken
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vattenpöl med automatisk påfyllning kallas det tydligen för och kostar extra.
problemet är att på min uppfart av asfalt finns där nu en vattenpöl orsaken är att det trycks upp vatten från en spricka i asfalten. Jag gissar att det är dagvatten. Jag bor nedanför en större höjd. Nivåskillnad kanske 20m. Sedan något år tillbaka har framför allt grannen som bor närmast berget haft problem med vad kommunen misstänker är dagvatten. På den höjden finns ett flertal flerbostadshus och även radhus. De har inte kunnat hitta orsaken. Förra vintern blev skridskobana på gatan..Det har dock aldrig drabbat mig. Dock funderar jag på om det kan vara det vattnet som har letat sig under marken. Vi vet med säkerhet att vi har tjäle i marken Tanken är att de kryper mellan asfalt och marken. Av någon anledning trycks det upp just där.
Jag gillar dem teorin. Den andra teorin jag har gillar jag inte lika mycket. Det är det är en läcka på inkommande vatten. Det som talar emot den teorin är att inkommande borde ligga på den sidan som är närmast vattnet. vattnet trycks upp på motsatt sida.
Dock har vatten en väldig förmåga att krypa
det är ca 2-3m skillnad mellan huvudkran och där vattnet trycks upp. kranen är placerad på samma sida som huset.
Det som talar mest emot är att jag inte vill att felet är där😉 med största sannolikhet blir det dyrt
Den första anledningen är den som passar mig bäst Då är jag troligtvis oskyldig, billigt 😉
Det finns alltså en plånbok med som styr i mina gissningar
problemet är att på min uppfart av asfalt finns där nu en vattenpöl orsaken är att det trycks upp vatten från en spricka i asfalten. Jag gissar att det är dagvatten. Jag bor nedanför en större höjd. Nivåskillnad kanske 20m. Sedan något år tillbaka har framför allt grannen som bor närmast berget haft problem med vad kommunen misstänker är dagvatten. På den höjden finns ett flertal flerbostadshus och även radhus. De har inte kunnat hitta orsaken. Förra vintern blev skridskobana på gatan..Det har dock aldrig drabbat mig. Dock funderar jag på om det kan vara det vattnet som har letat sig under marken. Vi vet med säkerhet att vi har tjäle i marken Tanken är att de kryper mellan asfalt och marken. Av någon anledning trycks det upp just där.
Jag gillar dem teorin. Den andra teorin jag har gillar jag inte lika mycket. Det är det är en läcka på inkommande vatten. Det som talar emot den teorin är att inkommande borde ligga på den sidan som är närmast vattnet. vattnet trycks upp på motsatt sida.
Dock har vatten en väldig förmåga att krypa
det är ca 2-3m skillnad mellan huvudkran och där vattnet trycks upp. kranen är placerad på samma sida som huset.
Det som talar mest emot är att jag inte vill att felet är där😉 med största sannolikhet blir det dyrt
Den första anledningen är den som passar mig bäst Då är jag troligtvis oskyldig, billigt 😉
Det finns alltså en plånbok med som styr i mina gissningar
Huvudkranen är den enbart till er fastighet eller stänger den för fler? Om det är bara är till er är det väl bara att stänga kranen och se om det slutar. Eller misstänker du läckage innan kranen?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Huvudkranen är kommunens ansvar. Dessutom är kranen från Slutet av 50-talet. Och ingen vet när den rördes senast.Centano skrev:
Jag hade absolut kunnat testa utan att skämmas även om grannarna blev utan vatten i 5min. Så tanken är bra men det faller på kranen
Tror det är ganska stort nej att röra. Kommunen stängde inkommande vid byte av vår mätare, en ventil från 50-talet. På skämt sa jag något i stil med 'perfekt då vet vi nu att den funkar, behöver ni inte åka ut nästa gång jag ska klabba'.Bananskalare skrev:
Det skämtet togs VERKLIGEN inte emot väl hos kommunen, det framgick bortom allt tvivel ...
Det är lite spännande hydrologiska förhållanden just nu, med tjäle och samtidigt fritt smältvatten.
Det är sannolikt att höjden bakom er bidrar till vattenmängden, det är väldigt mycket vatten i marken nu. Så fort det infiltrerar räknas det dock som grundvatten. Undantaget om det går i ledningar, då borde problemet vara förhållandevis lättlöst om du bara kan övertyga kommunen om att göra något.
Är det vatten i marken blir det ditt eget problem även om det beror på högre liggande fastigheter som har hårdgjort och därmed ökat vattenflödena. Lägg dränering i uppströms ände av din fastighet för att minska trycket.
Utesluter förstås inte läcka på vattenledningen, men skulle säga att det är mindre sannolikt givet förhållandena?
Det är sannolikt att höjden bakom er bidrar till vattenmängden, det är väldigt mycket vatten i marken nu. Så fort det infiltrerar räknas det dock som grundvatten. Undantaget om det går i ledningar, då borde problemet vara förhållandevis lättlöst om du bara kan övertyga kommunen om att göra något.
Är det vatten i marken blir det ditt eget problem även om det beror på högre liggande fastigheter som har hårdgjort och därmed ökat vattenflödena. Lägg dränering i uppströms ände av din fastighet för att minska trycket.
Utesluter förstås inte läcka på vattenledningen, men skulle säga att det är mindre sannolikt givet förhållandena?
Hur vet du att du kunna utesluta något om du stänger kranen. Troligtvis är det ganska stort tryck på vattnet och det tar säkert tid innan trycket släpper så marken isf fungerar som en broms.
Det är inte som att stänga kökskranen där du direkt ser att vattnet slutar.
Det är inte som att stänga kökskranen där du direkt ser att vattnet slutar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har inte haft en endaste tanke på röra kommunens kran. En vridventil som man inte rört på ett par år kan ja börjat kärva. Även pm det är placerad i en källare
så liknande vemtil troligtvis från slutet av 50-talet Som ingen hör rört på allra minst 10år. Säkert ännu fler. Gillar lan att göra av med pengar samt råka illa ut juridisk. Då är är det här någon För min del.så är det inget alternativ.
Däremot tror jag att man kan ganska snabbt se om vattnet avtar...när trycket försvinner
Även om fukt kan krypa så tar det alltid lättaste vägen..
så liknande vemtil troligtvis från slutet av 50-talet Som ingen hör rört på allra minst 10år. Säkert ännu fler. Gillar lan att göra av med pengar samt råka illa ut juridisk. Då är är det här någon För min del.så är det inget alternativ.
Däremot tror jag att man kan ganska snabbt se om vattnet avtar...när trycket försvinner
Även om fukt kan krypa så tar det alltid lättaste vägen..
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Eftersom där byggt i en backe, så borde en läcka i vattenledningen rinna neråt Istället för att.G Genomklok skrev:Det är lite spännande hydrologiska förhållanden just nu, med tjäle och samtidigt fritt smältvatten.
Det är sannolikt att höjden bakom er bidrar till vattenmängden, det är väldigt mycket vatten i marken nu. Så fort det infiltrerar räknas det dock som grundvatten. Undantaget om det går i ledningar, då borde problemet vara förhållandevis lättlöst om du bara kan övertyga kommunen om att göra något.
Är det vatten i marken blir det ditt eget problem även om det beror på högre liggande fastigheter som har hårdgjort och därmed ökat vattenflödena. Lägg dränering i uppströms ände av din fastighet för att minska trycket.
Utesluter förstås inte läcka på vattenledningen, men skulle säga att det är mindre sannolikt givet förhållandena?
Min egna gissning är att problemet beror på det för kommunen kända problemet.
fler omständigheter talar för det.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag pratade med grannen idag, han tror också på min teori att det är kommunens fel. Det passar bra in på tidigare problem.G Genomklok skrev:
Grannen är själv drabbad. sen är det sluttningen. Den har ingen rört på länge sedan har vi en väg. Ovanför har vi ett flerbostadshus som är byggt för 10år sedan
Så det finns ingen granne att skylla på. Självklart måste jag skylla på någon. Alltså kommunen.
Om jag får ersättning? chansen är lika stor som att en snögubbe skulle trivas en vecka i öknen. Men jag har gjort min plikt och anmält det till kommunen. Andra sidan tror jag att risken för skador är ganska liten.
Men jag tänker inte klaga. Det finns många runt om i Sverige som snarare är avundsjuka på att mitt problem enbart är en liten vattenpöl
Med andra ord jag stryker problem med inkommande vatten.
Klicka här för att svara